Autá

Kráľ športových automobilov s poctivým 16-valcovým motorom

"Najlepší automobil sveta Bugatti Chrion dostal monštruózny spaľovací motor s objemom až osem litrov a s výkonom 1500 koní. "

Erik Stríž, 3. marca 2016 12:00
Bugatti Chiron (2017) Foto: Bugatti
Dlho sa na túto udalosť čakalo a očakávalo sa, že to bude veľká vec. Roky odborná, amatérska i laická verejnosť striehla na nové informácie od spoločnosti Bugatti, kedy, za akú cenu a s akými technickými vlastnosťami predstaví novú generáciu svojho jediného automobilu v ponuke. Preslávený Veyron je dnes minulosť a nahradil ho Chiron, ktorý predchodcu prekonáva priam okázalo. Budúcnosť automobilového priemyslu žijeme už dnes a Chiron je kráľ svojho sveta.

Chiron síce vychádza z modelu Veyron, ale je kompletne prepracovaný a až futuristicky modernejší. Je dlhší, ťažší, vyšší a širší, má nepomerne vyššiu cenu a ohromujúci výkon motora. Vyvrátili sa tým špekulácie, že nová generácia Veyronu s názvom Chiron by bola vstupom francúzskej automobilky Bugatti do sveta hybridných vozidiel.

Bugatti Chiron (2017) Foto: Bugatti

Dizajn ako z iného sveta

Nový Chiron má dizajn ako z iného sveta a aj napriek tomu (alebo snáď práve preto) sa stane vzorom pre množstvo budúcich športových automobilov. Má výrazné krivky a hoci sa z profilu podobá na Veyron, je nepomerne modernejší, odvážnejší a extravagantnejší. Od superšportu sa ani neočakáva, že by mal byť jeho dizajn priemerný alebo nenápadný.



Na automobile zaujme veľmi široká predná kapota, pomaly sa zvažujúca strecha zadných partií s radikálnym rezom na konci. Profil zreteľne prezrádza, že sa pozeráme na kupé s veľkolepými rozmermi, pričom zachovaný ostal typický oblúk dotýkajúci sa strechy, zadnej hrany dverí a podvozka. Vyzerá to skoro tak, akoby bol Chiron menším vozidlom uloženým do rozmernejšieho krytu.

Bugatti Chiron (2017) Foto: Bugatti

Interiér

V kokpite nového automobilu sa nachádza priestorovo veľkorysý interiér pre dvoch pasažierov vrátane vodiča. Na autosalóne v Ženeve ho výrobca odprezentoval v pôsobivej luxusnej hnedej farbe s rozsiahlym koženým čalúnením. Koža je snáď všade - na sedadlách, prístrojovej doske, na palubovke, na volante.

Bugatti v dizajne interiéru nespravilo také zásadné zmeny, ako vo vonkajšom dizajne. Nadväzuje na Veyron a vylepšuje detaily. Aj nový Chiron bude vyrábaný výhradne ručne a na objednávku, mnohé jednotlivé kúsky interiéru a karosérie dokonca nesú skryté podpisy ľudí, ktorí ich vytvorili alebo uložili na svoje miesto. Ručné je pritom nielen skladanie komponentov, ale aj šitie.

Bugatti Chiron (2017), interiér Foto: Bugatti


Prekvapením môže byť skutočnosť, že v interiéri Chironu nachádzame iba minimum displejov. Žiadny centrálny tablet s navigačnými pokynmi tu nie je, iba na prístrojovej doske pred volantom sú menšie displeje informujúce o aktuálnom stave vozidla počas jazdy. V prípade športových automobilov sa veľké dotykové displeje tak skoro ani neudomácnia, nie sú tam totiž potrebné. Vodič aj spolujazdec sústreďujú všetky svoje zmysly na samotnú jazdu, ktorá by nemala byť nikdy rutinou.

Bugatti Chiron (2017) Foto: Bugatti

Výkon

Aby si vodič a spolujazdec užili jazdu, je potrebná výborná technická výbava. Bugatti Chiron je v automobilom svete unikátom, ktorý počas doby jeho existencie asi ani nikto nepokorí. Nech je dizajn akýkoľvek, podstatný bude vždy jeho motor a jazdné vlastnosti.

Bugatti Chiron je vybavený benzínovým motorom W16 so zdvihovým objemom 8 litrov a má celkovo 16 valcov. Jeho maximálny výkon je až 1500 konských síl (1103 kW) a dosahuje krútiaci moment až 1600 Nm. Len pre zaujímavosť, bežné športové autá dosahujú nanajvýš polovičný krútiaci moment.

Z nuly na rýchlosť 100 km/h Chiron vyštartuje za 2,5 sekundy a rýchlosť 300 km/h tachometer zobrazí za 13,6 sekúnd od štartu. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 420 km/h, pričom sa hovorí o najvyššej možnej rýchlosti až 463 km/h.

Chiron je vybavený adaptívnym podvozkom s piatimi možnosťami nastavenia, karbónovo-keramickými brzdovými kotúčmi na predných kolesách, majú priemer až 420 mm. Aj medzi odborníkmi sú teda považované za priam gigantické, čo je však pri vysokej váhe vozidla priam nevyhnutné. Chiron je totiž o celých 155 kilogramov ťažší od Veyronu, čím sa jeho hmotnosť ustálila na nemalých 1995 kilogramoch.

Bugatti Chiron (2017) Foto: Bugatti

Z cenovky odpadnete

A nielen vy, aj ľudia, ktorí si už vozidlo predobjednali a dúfali, že snáď nepresiahne dva milióny eur. Bugatti Chiron sa bude v základnej výbave predávať za cenu astronomických 2,4 miliónov eur a ďalšie desiatky tisíc budú stáť jeho doplnky.

Celkovo sa vyrobí iba 500 kusov automobilu a vraj už viac ako 150 bolo predobjednaných v priebehu minulého roku. Vyzerá to tak, že o dopyt po novom vozidle nebude mať francúzska automobilka núdzu.


ODPORÚČAME AJ:
Konečne prichádza SUV z Talianska, na ktoré sa čakalo celé roky
Tri nové športiaky, ktoré sa objavia na prestížnom autosalóne v Ženeve
Pokrok nezastavíš: Aj ikonické Porsche 911 pôjde na baterky
Bezpečnosť išla bokom: 700 koní, rýchlosť 386 km/h a karoséria z dreva
Máte osobnosť na šoférovanie športového auta?

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac