Zdravie

Povedzte stop praskaniu kože na pätách

"Popraskané päty sú bežný problém s chodidlami, ktorý ale dokáže spôsobiť nepríjemné pocity až bolesť."

Zuzana Lobotková, 7. apríla 2017 10:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Päty popraskajú v dôsledku suchej kože a sprevádza ich zhrubnutá koža, niekedy aj žlté alebo hnedé mozole okolo okraja päty. Často je jediným problémom vzhľad piet, no v niektorých prípadoch je problém vážnejší a do prasklín sa dostane infekcia.

Ženy majú o asi 50 percent väčšiu šancu na vznik prasklín na koži piet, než muži, upozorňuje Medicalnewstoday. Ak sú praskliny hlboké, objaví sa aj bolesť pri státí a občas aj krvácanie. Ak pociťujete aj bolesť, začervenanie, svrbenie alebo sa objaví opuch a trvá to viac než pár dní, mali by ste navštíviť lekára. Povedzme si ale, ako sa o popraskané päty starať a ako problému predchádzať.

Pomôžte si po domácky


Hydratačné opatrenia vo forme krémov, telových mliek alebo mastí môžu obnoviť vláčnosť pokožky. Tým sa vám podarí predchádzať vysychaniu pokožky a jej následnému praskaniu. Takáto starostlivosť o päty je užitočná aj keď na nich už praskliny sú. Pri miernych prasklinách postačí natierať päty dva-trikrát denne. Pošúchať si mozole pemzou a následne kožu hydratovať nie je na zahodenie, no buďte s pemzou opatrní. Pri prílišnom drhnutí kože sa môžu praskliny prehĺbiť.

Zmäkčovadlá stimulujú pokožku a redukujú stratu vody. Vyplnia medzery medzi kožnými šupinkami, vďaka čomu bude koža hebkejšia, mäkká a pružná. Zvlhčovadlá zase vyživujú vonkajšiu vrstvu kože, priťahujú vlhkosť zo vzduchu a udržiavajú v koži vlhkosť. Pomáhajú zvýšiť vodnú kapacitu kože. V suchých podmienkach zvlhčovadlá dokážu vytiahnuť vlhkosť z hlbších vrstiev kože namiesto z atmosféry. To môže viesť až k celkovo hydratovanej pokožke.

Akonáhle sa zvlhčujúci alebo zvláčňujúci krém vstrebe, treba na päty aplikovať vrstvu uzatvárajúceho krému. Robte to ideálne pred spaním, aby ste v koži zapečatili vlhkosť. Uzatvárajúce krémy pokryjú kožu vrstvou, ktorá zabraňuje vlhkosti opúšťať vrchnú vrstvu kože. Môžete na to použiť lanolín, minerálne oleje, silikóny alebo vazelína. Práve vazelína je najlepšia, pretože redukuje stratu vlhkosti o 98 percent.

Či je zima, či leto, ak máte popraskané päty, mali by ste do postele nosiť stopercentne bavlnené ponožky do postele. Natrite si nohy vazelínou a natiahnite na ne ponožky. Takto si v koži udržíte vlhkosť, vaša pokožka bude dýchať a neumastíte si posteľnú bielizeň. Ak budete túto rutinu dodržiavať, pokožku na pätách budete mať vláčnejšiu za pár dní.

Keď je koža na pätách hrubá, skúste na ňu použiť keratolytikum. Keratolytiká sú látky, ktoré stenčujú zhrubnutú kožu, vonkajšia vrstva kože je vďaka nim uvoľnená a pomáhajú odstraňovať odumreté bunky kože. Tento proces umožňuje pokožke udržať si vlhkosť. Keratolytiká sú napríklad alfa-hydroxykyseliny, ako je kyselina mliečna a kyselina glykolová, kyselina salicylová a močovina. Ak kozmetické výrobky obsahujú keratolytiká aj zvlhčovadlá, sú o to účinnejšie.
Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Jemne si šúchať kožu na pätách pemzou, keď už je hydratovaná, taktiež môže pomôcť pri hrubej koži a mozoľoch. Ľudia s cukrovkou a neuropatiou by ich ale nemali používať a radšej by mali vyhľadať dermatológa alebo podiatra. Tekuté, gélové alebo sprejové bandáže môžu prekryť popraskanú kožu. Predstavujú ochrannú vrstvu, pomáhajú redukovať bolesť, zabraňujú vniknutiu nečistôt alebo baktérií do rán a urýchľuje hojenie. Ak sa aj napriek snahám o domácu liečbu po týždni stav kože na vašich pätách nezlepší, mali by ste bezpodmienečne ísť k lekárovi.

Ako pomôže lekár?


Vo vážnych prípadoch je naozaj potrebná lekárska pomoc. Tá zahŕňa odstránenie odumretej kože, predpis silnejších zmäkčujúcich látok, aplikácia zdravotného lepidla na zapečatenie prasklín, predpísanie antibiotík, ak sa objaví infekcia, zviazanie piat s bandážami, predpísanie vložiek do topánok, pomoc so zmenou chôdze.

Viete ale čo spôsobuje popraskanie piet? Obezita, zle padnúce topánky a dlhodobé státie. Ale aj suchá koža. Keď je na tukový vankúšik päty vyvíjaný tlak a váha, koža sa rozťahuje do strán. Ak jej chýba vlhkosť, tuhne, je menej elastická a náchylná na praskanie. Vinníkom je ale samozrejme aj zlý spôsob chôdze a suché chladné počasie.
Sú tu však aj rizikové faktory, vďaka ktorým majú niektorí ľudia suchšiu kožu a vyššie riziko praskania. Ide o obezitu, cukrovku, psoriázu, ekzém, ploché nohy, atletické nohy, mykotické infekcie, hypotyreóza, Sjögrenov syndróm a juvenilná plantárna dermatóza.

Okrem spôsobu liečby by ste ale mali poznať aj formy prevencie. Snažte sa zabrániť rozvoju suchej kože na chodidlách. Kúpele a dlhé sprchovanie sa môže stav suchej kože ešte zhoršiť. Vyhýbajte sa teda horúcej vode, obmedzte pobyt vo vode na 5 až 10 minút, používajte sprchové gély bez parfumácie, jemne kožu sušte suchým uterákom a následne použite hydratačný krém.

A práve to je kľúčové – hydratácia a zvlhčovanie hneď po kúpeli. Práve vtedy je to najefektívnejšie.

Dermatológovia odporúčajú aplikovať výrobky obsahujúce:
- kyselinu mliečnu
- močovinu
- kyselinu hyaluronovú
- glycerín
- lanolín
- minerálne oleje
- dimetikón
- vazelínu


Určite zabudnite na parfumované kozmetické výrobky, alebo obsahujúce alkohol, retinoidy a alfa-hydroxy kyselinu. Tak pomôžete koži uchrániť si prirodzené oleje.

Topánky so zavretou pätou pomáhajú hojiť a predchádzať vzniku prasklín na pätách. Poskytujú pätám správnu oporu, najmä ak nemajú rovné a tenké podrážky a ak vám dobre sadnú. Nosenie vystlaných ponožiek a obuvi s nešmykľavou podrážkou alebo vložkami odporučenými zdravotníckym odborníkom tiež chránia mäkká tkanivá nôh. Bavlnené ponožky v topánkach taktiež redukujú trenie, umožňujú koži dýchať a udržať si vlhkosť a nevysychať.

ODPORÚČAME AJ:
V prírode sa prebúdzajú kliešte, infikované sú najmä na brehu Váhu
Nežiaduce účinky po očkovaní väčšinou vymiznú do pár hodín
Štyri prírodné liečivá, ktoré sú v skutočnosti škodlivé
Antivaxeri sú u nás silní na internete, začali pred 17 rokmi

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac