Zdravie

Prijímate viac kolórií, ako si myslíte. Zmeňte to!

"Viete, koľko námahy vás bude stáť spálenie fľaše obľúbeného sladeného nápoja? Treba si odbehnúť niekoľko kilometrov."

Zuzana Lobotková, 27. októbra 2014 10:00
Viete koľko kalórií má hamburger? Foto: TASR/AP


Koľkí z vás si všímajú kalorické hodnoty na obaloch? Podľa vedcov sú pre väčšinu ľudí bezvýznamné. Napríklad pol litra sladeného nápoja obsahuje o 210 kalórií viac, než je desatina odporúčaného denného príjmu pre ženy. Americkí vedci si myslia, že štatistiky ľudia ignorujú, a teda si neupravia svoj životný štýl.

Namiesto toho vraj treba ľudí informovať, že budú musieť zabehnúť 6,5 kilometra alebo trištvrte hodinu rýchlo kráčať, aby tieto kalórie spálili. Niektorí vedci dokonca tvrdia, že tieto údaje by mali visieť aj v reštauráciách s rýchlym občerstvením. Veľký cheeseburger si bude vyžadovať beh na osem kilometrov, tak prečo si nedať radšej menší?

Zdravé kompromisy


Výsledky publikované v časopise American Journal of Public Health prispeli k rastúcemu počtu dôkazov naznačujúcich, že kalorické informácie väčšina ľudí ignoruje. Profesorka Sara Bleichová, ktorá štúdiu viedla, povedala: "Ľudia naozaj nevedia pochopiť, čo znamená, že typický sladený nápoj má v sebe 250 kalórií. Keď im však tento údaj vysvetlíte ľahko zrozumiteľným spôsobom, ako je nutný pohyb na spálenie kalórií, podporí to zmenu správania sa."
Pohár sladeného nápoja obsahuje množstvo kalórií. Foto: TASR -František Iván

Výskumný tím porovnal informácie o šumivých nápojoch z etikiet. Zistili, že ak obsahovali varovanie, že na spálenie kalórií z nápoja treba 50 minút behu, zákazníci uprednostnili zdravšie nápoje. Priemerné kalórie z nápojov, ktoré nakúpili, klesli z 203 kalórií na 179 a nákup vody medzitým vzrástol z jedného na štyri percentá. „Je to veľmi lacný spôsob, ako primäť deti, aby si kupovali pitie s nižším obsahom cukru,“ dodala profesorka Bleichová.

Rovnaký prístup funguje aj vo fast foodoch. Vedci z University of North Carolina zistili, že informácie o cvičení presvedčili ľudí, aby si z menu vybrali zdravšie jedlo a pitie. "Sme presvedčení, že štítky zobrazujúce informácie o fyzickej aktivite umožnia ľuďom lepšie oceniť kompromisy vysoko kalorických potravín, a teda sa začnú rozhodovať pre potraviny s nižším obsahom kalórií. Navyše si myslíme, že takto označené potraviny môžu aj propagovať výhody fyzickej aktivity," povedal profesor Anthony Viera.

ODPORÚČAME AJ:
Stráca sa vám čuch? Možno ste v ohrození života
Muži znášajú choroby horšie, lebo nie sú ženy
Chcete sa zbaviť opuchnutých očí? Tu je päť tipov ako na to
Skúsenosť so smrťou: Lekári o nej zistili viac
Červené víno ako bojovník proti akné

Komentáre