Technológie

Geniálna stratégia alebo podvod? Po týchto hodinkách sa iba zaprášilo

"Talianska hodinárska značka Filippo Loreti je neznáma, aj napriek tomu za niekoľko dní predala takmer 17-tisíc kusov svojich hodiniek. Bolo to možné vďaka internetu a premyslenej crowdfundingovej stratégii."

Erik Stríž, 21. decembra 2016 11:00
Hodinky Filippo Loreti Foto: Filippo Loreti
Inovatívne technologické riešenia sú častokrát výsledkom snahy malej skupiny ľudí a nie veľkých nadnárodných technologických spoločností. Priestor pre takéto tímy amatérov ponúkajú internetové stránky, takzvané crowdfundingové platformy. Tými najznámejšími z nich sú Kickstarter a Indiegogo a o projektoch odprezentovaných práve na nich sme písali už niekoľkokrát aj na Webmagazíne.

Crowdfunding je taký spôsob získavania peňazí pre projekty, na ktorom sa zúčastňuje veľký počet menších investorov. Často sa im preto hovorí mikroinvestori, pretože sa skladajú po čiastkach na úrovni niekoľkých eur. Títo investori za svoj príspevok väčšinou dostanú notifikačný e-mail s poďakovaním, v prípade vyššej investície získajú napríklad prototyp produktu alebo nejaký iný primeraný darček.

V tomto svete sa točia milióny a milióny eur, pričom záujem ľudí o crowdfunding zdanlivo rastie.

Jedna z najúspešnejších crowdfundingových kampaní vôbec

Momentálne najvychytenejším produktom, ktorého financovanie zabezpečujú malí aj veľkí investori z celého sveta, sú hodinky celkom neznámej talianskej značky Filippo Loreti. Za 149 eur ponúka luxusné hodinky s prémiovým dizajnom, ktorých cena sa pri neskoršom uvedení na trh vyšplhá k dvojnásobným a v limitovaných edíciách až k osemnásobným sumám. Na internetovej stránke Kickstarter projekt vyzbieral už neuveriteľných 4,4 miliónov eur, pričom pôvodný cieľ bol iba 20-tisíc.

Celkovo sa našlo takmer 17-tisíc ľudí, ktorí boli ochotní za svoje budúce luxusné hodinky zaplatiť aspoň 149 eur. Majú však tieto hodinky skutočne hodnotu?


Filippo Loreti Kickstarter Campaign Video from Halfway West Films on Vimeo

Žiadne repliky, ale produkty s nafúknutou hodnotou

Internet je plný replík hodiniek. Zdá sa, že je to tak lukratívny priestor na falšovanie, že prekvitá v nevídaných rozmeroch. Výroba a predaj falzifikátov sú však v mnohých krajinách (vrátane tej našej) právne postihnuteľné, preto sa vymýšľajú nové a legálne spôsoby zárobku na hodinkách. Jedným z tých inovátorských, legislatívne nezávadných, ale eticky diskutabilných, je výroba hodinárskych značiek s nafúknutým marketingom.

Každá jedna značka na svete, bez ohľadu na predmet podnikania, sa snaží pred svojimi zákazníkmi vyzerať čo možno najlepšie. Je to prirodzené, že marketingové stratégie značiek sú preto prepracované, dôsledne naplánované a občas celkom nepochybne nafukujú kladné stránky svojich produktov. Je to tak bežná prax, že to už nikomu nepríde nenormálne alebo nevhodné.

Otázne je, keď je potenciálny zákazník masírovaný tvrdeniami, ktoré nie sú celkom pravdivé a ktoré majú za cieľ vytvoriť ilúziu hodnoty, ktorú produkt reálne nemá. Dobrým príkladom takéhoto fenoménu sú niektoré hodinárske značky, o ktorých predtým nikto nikdy nepočul a zrazu sú z nich predstavitelia prémiovej triedy. Bez histórie, bez evolúcie vlastného dizajnu, bez predchádzajúceho dopytu.

Hodinky Filippo Loreti Foto: Filippo Loreti
Môže to byť aj prípad novej značky Filippo Loreti? Ťažko zaujať jednoduché stanovisko, pretože za touto značkou skutočne môžu stáť rady odborníkov na hodinárske remeslo a precízne výrobné procesy. Isté však je, že o nej nikto pred crowdundingovou kampaňou nevedel a je diskutabilné, či o jej produkty bude záujem aj po tom, čo ich cena vystrelí na spomínaných 400 až 1200 eur.

Ak nie, bude to znamenať, že aktuálni zákazníci si zakúpili údajne hodnotný produkt, ktorý však trh nedokáže oceniť. Je však pravdou, že hodinky vyzerajú veľmi dobre a ak budú skutočne vyrobené z kvalitných materiálov a budú spoľahlivé, majú šancu uspieť aj po tomto crowdfundingovom boome.



Zdroj: Kickstarter



ODPORÚČAME AJ:
Experiment: Bez smartfónu vydržíme asi 44 sekúnd
Telefón so skenerom dúhovky oka je realitou a vyzerá skvele
Ako vidí človek s bionickým okom za 190-tisíc eur?
3D biotlačiareň používa živé bunky, medici ňou vytlačia ucho či kožu
Avantgarda kamier novej generácie: má 16 šošoviek a veľkosť iPhonu

Komentáre