Autá

Prichádza čas zimných pneumatík. Ojazdenými riskujete nebezpečenstvo

"Zimná pneumatika je viditeľne odlišná od tej letnej. Slovenskí šoféri rozoznávajú zimné pneumatiky podľa viacerých faktorov. "

TASR, 9. októbra 2017 10:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Erika Ďurčová
Jeseň je už v plnom prúde a pre vodičov to znamená, že nastalo obdobie prezúvania letných pneumatík na zimné. Podľa prieskumu pre značku Matador, ktorý zrealizovala výskumná agentúra Nielsen Admosphere, nepoznajú mnohí šoféri zákonom povolenú minimálnu hĺbku dezénu, pri ktorom je už potrebná výmena starej zimnej pneumatiky za novú.

Vyše tri štvrtiny Slovákov vlastnia alebo šoférujú auto. To znamená, že prezúvanie pneumatík rieši väčšina dospelej populácie na Slovensku. Aktuálne už prebieha sezóna prezúvania letných pneumatík na zimné. A práve pri otázkach ohľadom zimných pneumatík bolo najzaujímavejším zistením, že viac ako polovica slovenských vodičov nevie, kedy sa zimné pneumatiky stávajú nebezpečnými.

Na Slovensku zákony povoľujú minimálnu hĺbku dezénu na zimnej pneumatike 3 mm. Tento parameter správne identifikovalo len 22 % respondentov. Takmer 30 % vodičov si myslí, že minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm, čo však platí pri letných pneumatikách a 14 % opýtaných si myslí, že správna hodnota je 2 mm, 9 % - 4 mm, 5 % - 5 mm. Viac ako pätina respondentov nevedela odpovedať.

"Vodiči by mali byť veľmi opatrní, pokiaľ ide o zimné pneumatiky. Šoférovanie s ojazdenými zimnými pneumatikami je veľmi nebezpečné, pretože hrozí vysoké riziko šmyku a obzvlášť v zlom počasí. Odporúčame vodičom nečakať na zákonný limit a prezuť na nové zimné pneumatiky už pri zostatkovej hĺbke dezénu 4 mm. A ak majú vodiči čo i len malé podozrenie, že ich pneumatiky nie sú stopercentne spoľahlivé na mokrej alebo zľadovatenej vozovke, doporučujeme im čo najskôr navštíviť najbližší odborný pneuservis," radí Juraj Ižvolt, riaditeľ divízie Marketing Continental Barum, s.r.o.

V prípade, že už nie sú zimné pneumatiky spôsobilé na ďalšie používanie, je veľmi dôležitá ich likvidácia podmienená zákonom. Väčšina slovenských vodičov volí správny postup. Až 63 % ich necháva v servise k ekologickej likvidácii, 12 % ich ešte dojazdí v lete a 23 % opýtaných sa vyjadrilo, že tento problém za nich rieši niekto iný.

Zimná pneumatika je viditeľne odlišná od tej letnej. Slovenskí šoféri rozoznávajú zimné pneumatiky podľa viacerých faktorov. Prieskum ukázal, že až 44 % vodičov spozná zimnú pneumatiku podľa tzv. „alpského symbolu“ vločky v hore. Približne 37 % šoférov sa zase orientuje iba podľa vzorky pneumatiky a 17 % ju rozozná podľa označenia na bočnej strane pneumatiky „M+S“.

ODPORÚČAME TIEŽ:
Túžite po historickom vozidle? Najväčším problémom sú náhradné diely
Znížte spotrebu a zvýšte výkon? Vieme, ako na to
Nemecko prijíma etické pravidlá pre jazdu autonómnym vozidlom
Slováci najviac kupujú škodovky. Lojalita k značke u nás nie je častá

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac