Autá

Citroën C1 úspešne klame telom

"Nová generácia mestských vozidiel Citroën C1 je na prvý pohľad veľmi zaujímavá, avšak po detailnejšom pohľade veľmi neohúri. "

Erik Stríž, 17. júla 2014 14:00
Citroën C1 (2015) Foto: Citroen


Citroën C1 zažil premiéru na ženevskom autosalóne v marci tohto roka a teraz sa predstavuje opäť, už ako predajný artikel. Od roku 2005, kedy bol tento typ vozidla prvýkrát uvedený do predaja, sa ho predalo viac ako 760-tisíc kusov, čo sú veľmi dobré čísla s pozitívnou vyhliadkou do blízkej budúcnosti. Nová C1-ka je opäť o niečo agresívnejšia, expresívnejšia a športovejšia, naďalej si však zachováva status mestského automobilu.

Citroën C1 (2015) Foto: Citroen

Dizajn karosérie je veľkým prekvapením


Nový Citroën C1 je malé, ale o to nápadnejšie vozidlo, ktorého charakter je priam determinovaný vzhľadom prednej masky a predných svetlometov. Tie majú dizajn, aký sa na cestách často nevidí a má potenciál spôsobiť rovnaké kontroverzie, o aké sa zaslúžil napríklad Nissan Juke a najnovší Citroën C4.

Práve z modelu C4 nová C-jednotka prevzala vzhľad hornej časti svetlometov s denným svietením, ale výrazne do nich zasiahla štandardnými dennými svetlami v kruhovej platforme. Prednej maske tak svetlomety dodávajú mimoriadnu členitosť. Práve ona dodáva vozidlu charakter a robí ho na ceste nezameniteľným.

Popri tejto prednej maske sú ostatné časti karosérie akoby v úzadí pozornosti. Profil vozidla a aj jeho zadok si pritom pozornosť zaslúžia, pretože sú vyladené do malých detailov a presne zapadajú do predstavy o malom mestskom vozidle. Ústredným motívom prednej časti je síce avantgardná modernosť, zvyšok automobilu je však ukážkou jednoduchého dizajnu a precíznych detailov.

Nepochybne najväčším lákadlom nového Citroën C1 bude mimoriadne veľký šíber, ktorý z malého mestského vozidla spraví takmer kabriolet. Názov tohto riešenia je Airscape. Nemusí ísť nutne o nástroj na veľkolepé jazdy mestom, počas ktorých sa budú pasažieri vykláňať zo strechy s pivom v ruke, ale minimálne takáto otvorená strecha spríjemní jazdu počas pekného počasia. Šíber má veľkosť 80×76 centimetrov a je ovládaný elektricky.

Citroën C1 (2015) Foto: Citroen

Čakali sme krajší interiér


Interiér v porovnaní s dizajnom karosérie až tak štýlový nie je. Stredová konzola s ovládačmi a veľkým farebným displejom je síce excentrická, avšak pôsobí skôr osamelo a samoúčelne. Avšak, keď je plastový rám okolo displeja čierny, vyzerá elegantne a hodnotne. Druhý displej sa nachádza pod tým centrálnym a zobrazuje aktuálnu teplotu vo vozidle a nastavenie klimatizácie. Ovládače klimatizácie sú usporiadané do kruhu okolo tohto displeja. Zvyšok interiéru pôsobí skôr lacnejším dojmom, jeho ústredným materiálom je plast.

Na celkovom dojme, nanešťastie, nepridáva ani radiaca páka, ktorá je nápadne dlhá, ako v dodávke. V mestských automobiloch kompaktných rozmerov by sme očakávali skôr krátku radiacu páku s presnými drážkami. Je však možné, že prvý dojem nie je správny a reálna skúsenosť s automobilom v nás zanechá v pozitívne hodnotenie.

Aby sme však interiér iba nekritizovali, je potrebné uviesť, že napriek jeho zdanlivej jednoduchosti je dobre technicky vybavený a dáva viac priestoru vodičovi a pasažierom. Priestor na nohy je dokonca tak veľký, že by sa Citroën C1 mohol v tomto ohľade stať dokonca lídrom vo svojej triede. Oceňujeme takisto multifunkčný volant, štartovacie tlačidlo motora a prehľadný dizajn ukazovateľov pred volantom.

Citroën C1 (2015) Foto: Citroen

Technika v úspornom režime


Po technickej stránke je Citroën C1 základným automobilom pre začiatočníkov a nenáročných. Nenájdete v ňom žiadne výdobytky modernej techniky typu parkovací asistent či sledovač opustenia jazdného pruhu, za to ponúka dostatočnú úroveň bezpečnosti a zábavy.

Prítomná je automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, pamäť pre nastavenie sedadiel (iba v 3-dverovej verzii), kompletný hands-free systém na prepojenie auta s mobilným telefónom, 7-palcový dotykový displej, USB konektivita, parkovacia kamera a asistent rozjazdu do kopca. Priaznivcov prepájania displejov v aute s displejmi na tabletoch poteší vstavaná funkcia Mirror Screen.

Citroën C1 (2015) Foto: Citroen

82 koní pod kapotou


Mohlo by sa zdať až neskutočné, že nový Citroën C1 váži iba 840 kilogramov. To umožňuje využívať aj slabšie motory, ktoré sa však pri tejto hmotnosti správajú celkom dynamicky. Základným motorom v novej C1-ke bude e-VTi 68 Airdream s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a technológiou Stop&Start. Za príplatok bude k dispozícii aj prevodovka typu ETG (Efficient Tronic Gearbox).

Druhý variant motorizácie bude o niečo silnejší VTi 82 s technológiou PureTech. Tento 1,2-litrový trojvalec vyvinie výkon 82 konských síl s priemernou spotrebou 4,3l/100 km. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h dosiahne za minimálne 11 sekúnd, čo je na takéto auto takisto veľmi slušná hodnota.

Citroën C1 (2015) Foto: Citroen

Klame telom, ale veľmi úspešne


Citroën C1 je automobil, ktorý možno bez väčších diskusií označiť ako začiatočnícke. Nie je technologickou špecialitou a ani výstavnou skriňou automobilky, avšak má potenciál zaujať mladšie spektrum zákazníkov. V tomto oslovovaní mu bude pomáhať predovšetkým dizajn karosérie, ktorý sa skutočne vydaril a otvorená strecha Airscape.

ĎALŠIE ČLÁNKY:


Opel Corsa je po 32 rokoch stále vo forme
Seat Leon X-Perience je stvorený na slovenské cesty
Toyota Aygo prináša japonskú extraverziu na Slovensko
Nový Passat má veľké ambície. Pokorí aj BMW radu 3?
Mercedes CLS63 AMG: Nový sen veľkých chlapcov

Komentáre