Autá

Neuveriteľný Buick Streamliner z roku 1948

"Iba hliníková ručne vyrobená karoséria stála 8-tisíc dolárov. Aká môže byť cena tohto skvostného automobilu dnes?"

Erik Stríž, 22. mája 2017 11:00
Buick Streamliner (Norman E. Timbs, 1948) Foto: supercars.net
Prvá polovica 20. storočia, to boli zlaté časy automobilového dizajnu. Potom prišli tie hranaté a malé modely, ktoré sú síce významnou súčasťou autohistórie, ale svojím charakterom iba ťažko predčia 30. a 40. roky!

Jedným z tých, z ktorých nemôžeme spustiť oči, je aj Buick Streamliner. Nájdete ho aj pod názvom Timbs, čo je meno jeho tvorcu Normana E. Timbsa. O mnohých automobiloch sa dá povedať, že majú oku lahodiaci dizajn, ale Streamliner je hotovým zhmotnením tejto frázy.

Buick Streamliner (Norman E. Timbs, 1948) Foto: supercars.net
Jeho krivky sú masívne, dlhé a ladné. Vysoký horný okraj predných blatníkov sa smerom dozadu zvažuje k vozovke, aby sa následne opäť pozdvihol ponad zadné koleso. Karoséria je pritom v presnom protiklade ku krivkám blatníkov: vrchol je práve nad miestom, kde sa bočná hrana spodnej časti podvozka takmer dotýka zeme. Pri pohľade z profilu je zreteľne viditeľné, že sa zaoblená karoséria mierne tlačí v smere jazdy a dotvára tak automobilu výrazný športový charakter.

Interiér je minimalistický a aj napriek tomu, že má veľmi útle rozmery, dokáže odviezť dvoch ľudí. Samozrejme za predpokladu, že ani vodič a ani pasažier nie sú silnejšej postavy.

Norman Timbs svoj krásny prototyp športového automobilu vybavil motorom Buick Inline-8, ktorého výkon už v roku 1948 dosahoval výkon krásnych 200 konských síl. Keďže celé vozidlo vážilo iba niečo vyše jednej tony (presne 1044 kilogramov), pomer hmotnosti k výkonu bol výrazne nadštandardný. Motor poháňal výlučne zadné kolesá, telo a konštrukcia boli vyrobené z hliníka (ktorý sa častejšie objavuje v automobiloch až dnes) a vysoký nebol ani jeden meter.

Zdroj: 1947 Timbs Special (youtube.com)

Väčšiu časť z automobilu vyrobil Timbs svojpomocne, čo nevyznieva až tak neuveriteľne pri skutočnosti, že bol odborným dizajnérom automobilov. Je zrejmé, že sa pri práci na vlastnom prototype automobilu nechal inšpirovať vozidlami Auto Union Typ C Stromlinie (1937) a Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie (1937). Práve vďaka podobnosti s týmito aerodynamicky takmer dokonalými strojmi vedel Buick Streamliner dosiahnuť rýchlosť závratných 400 kilometrov za hodinu.

Zaujímavosťou je, že prototyp nemal žiadne dvere a kapota motora sa otvárala až z polovice celej dĺžky vozidla. Celá karoséria bola vyrobená z jediného kusu hliníka a stála už vtedy v 40. rokoch šialených osemtisíc amerických dolárov. Táto cena zodpovedala najmä skutočnosti, že všetky jej precízne záhyby boli spravené ručne. Áno, ručne. O túto majstrovskú prácu sa postaral istý Emil Diedt. Celková cena všetkých dielcov vrátane karosérie pritom stála 10-tisíc dolárov a poskladať automobil trvalo dva a pol roka.

Buick Streamliner (Norman E. Timbs, 1948) Foto: supercars.net


Tvorca svoj automobil často nepoužíval. Uvádza sa dokonca, že ho jazdil iba na motoristických okruhoch, až kým ho v roku 1952 nekúpil Jim Davis z Kalifornie - a okrem toho, že ho nechal vyfotiť pre magazín Motor Life, sa o živote vozidla nevie prakticky nič. Až v roku 2002 ho opäť objavili (nevedno kto) a dali do dražby. Noví majitelia automobil kompletne zrenovovali, až ho napokon v perfektnom technickom stave predviedli na podujatí Concours d'Elegance v roku 2010.




Zdroj: 1948 Norman E. Timbs Buick Streamliner


ODPORÚČAME AJ ĎALŠIE ČLÁNKY O VETERÁNOCH:
Storočný elektromobil Baker Electrics a jeho staré inzeráty
Fantomasov a Belmondov slávny citroën má už vyše 60 rokov
Verte či nie, toto je interiér limuzíny spred 90 rokov
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Vauxhall SRV: Má takmer polstoročie a stále vyzerá futuristicky
Predstavy o doprave v roku 2000 z 50. rokov minulého storočia
Jawa vyrábala aj autá, pretekali aj s 0,6-litrovým motorom
Obrovský veterán, ktorý šoféroval aj DiCaprio
















Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac