Autá

Vauxhall SRV: Má takmer polstoročie a stále vyzerá futuristicky

"Koncepčný automobil SRV spred takmer 50 rokov predbehol dobu, bol vysoký iba jeden meter a zadné dvere mal bez kľučky. "

Erik Stríž, 4. apríla 2017 10:00
Vauxhall SRV (koncept, 1970) Foto: Vauxhall
Koncept Vauxhall SRV z roku 1970 mal za úlohu spraviť značku vo Veľkej Británii ešte populárnejšou. Vauxhall preto oslovil dizajnéra Wayna Cherryho, aby navrhol taký koncept, ktorý osloví svojou modernou vizážou a atypickosťou.

Vauxhall SRV sa stal platformou pre budúce automobilové koncepty a mal byť demonštráciou toho, že sa značka dokáže prispôsobiť trhu stále náročnejšom na moderné technológie. SRV znamená Styling Research Vehicle a odpremiérované bolo v Londýne roku 1970. Športiak mal priečne v strede uložený motor a vyrobený bol z materiálu GRP, teda zo skleným vláknom vystuženého plastu.

Vauxhall SRV (koncept, 1970) Foto: Vauxhall
Dizajnér Wayne Cherry v záujme zlepšenia aerodynamiky svojmu konceptu doprial výrazne dlhú prednú kapotu, ktorej hrana siahala až nebezpečne nízko k vozovke. Profil vozidla bol zdanlivo neprerušeným pokračovaním prednej kapoty, pričom smerom k zadným partiám výška opäť klesala. Docielila sa tým dobrá aerodynamika, estetika sa podriadila funkcii.

Pútavým doplnkom bolo umiestnenie prístrojovej dosky. Vo všetkých automobiloch, bez ohľadu na typ a kategóriu, sa nachádza pred volantom, v prípade konceptu SRV však našla miesto na dverách vodiča. Čítate správne, takto neštandardne (a dnes už môžeme napísať aj nešťastne) to dizajnér vymyslel. Panel s ručičkovými ukazovateľmi bol uložený na otočnom kĺbe, vďaka ktorému sa dal v primeranom rozsahu nastavovať jeho náklon. Prístrojovka bola vždy umiestnená na pri pravom kolene vodiča, pričom koncept mal volant uložený na pravej strane.

Sme radi, že sa tento dizajnový prvok nikdy neuchytil, nebol vôbec praktický.

Vauxhall SRV (koncept, 1970) Foto: Vauxhall
Netypickosť konceptu sa interiérom nekončila. Výška vozidla bola iba 104 centimetrov, takže pre dospelého človeka nebolo veľmi komfortné. Aj napriek zdanlivo dvojdverovému prevedeniu boli dvere štyri, tie zadné iba nemali viditeľné kľučky. Dnes, po vyše štyridsiatich rokoch, sa tento dizajnový prvok objavuje v automobiloch sériovej výroby a nie je až tak výnimočný.

Zaujímavosťou je, že športový koncept SRV bol nasledovníkom iného konceptu, ktorý automobilka uviedla ešte štyri roky predtým. Vauxhall XVR z roku 1966 mal krajšie ladnejšie tvary, modernejší zovňajšok a pôsobil oveľa „civilnejšie a reálnejšie“.

Vauxhall SRV (koncept, 1970) Foto: Vauxhall
Tieto dva koncepty mohli byť dobrým odrazovým mostíkom pre automobilku, ktorá sa mala záujem ukázať ako značka schopná vyrábať aj športové modely. Nech už boli dôvody akékoľvek, nepodarilo sa jej to a hoci neskôr vyrobila špičkový model VX220 postavený na Lotuse (a ktorý vyhral titul Auto roka 2003 podľa relácie Top Gear), naďalej bola prijímaná ako značka ľudových automobilov. Vauxhall u nás poznáme ako Opel vďaka jeho dobre známym modelom, ako sú napríklad Opel Insignia, Astra alebo Corsa.

Zdroje: Vauxhall SRV, The Vauxhall SRV Concept


ODPORÚČAME AJ:
Predstavy o doprave v roku 2000 z 50. rokov minulého storočia
Mikroautá Brütsch sa predávali za pár stoviek, jazdili za 2,5 litra
Jawa vyrábala aj autá, pretekali aj s 0,6-litrovým motorom
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Obrovský veterán, ktorý šoféroval aj DiCaprio
Poznáme ju asi všetci. No meno krásnej Victorie od Fordu je zabudnuté
Angličania oživia klasický športiak po 60 rokoch, iba pre najbohatších

Komentáre