Autá

Najšikovnejšie elektroautá? Sú to tie malé bez strechy

"Sú určené do mesta, sú malé, vrtké a hoci nemajú takmer žiadny priestor pre batožinu, budú mladým ľuďom vyhovovať úplne."

Erik Stríž, 6. júla 2017 10:00
Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: Daimler
Ešte v priebehu tohto mesiaca sa začnú predávať nové elektromobily, ktoré sa od ostatných líšia už na prvý pohľad. Sú určené do mesta, sú malé, vrtké a hoci nemajú takmer žiadny priestor pre batožinu, budú mladým ľuďom vyhovovať úplne.

Volajú sa Smart Fortwo a je to jeden z najzaujímavejších automobilov, aké môžete na cestách zhliadnuť. Vo verzii s klasickým spaľovacím motorom tieto autíčka vidíme pomerne často a vždy na seba pútajú pozornosť malými rozmermi, nápadným dizajnom prednej časti a vo verzii kabriolet aj akousi charizmou. Tieto vozidlá nie sú pre mladé rodiny a ani pre ľudí, ktorí navštevujú švédske obchody s nábytkom. Sú to miniautá na prevoz z bodu A do bodu B, ktoré však vedia aj zabaviť.

Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: Daimler
Novinka je na baterky a preto bude výrazne drahšia, ako verzia s klasickým motorom. Výmenou za vyššie vstupné investície budú prakticky nulové náklady na prevádzku, pretože elektromobily nepotrebujú nielen benzín či naftu, ale ani olej do motora. Samozrejme, nákladov spojených s pravidelnou výmenou bŕzd a po rokoch aj iných mechanických častí vozidla sa majitelia nezbavia.

Kuriózne je, že elektrický Smart má motor vzadu. Nie je to však športové auto. Je to takzvaný trojfázový synchrónny motor s cudzím budením s maximálnym výkonom 82 koní (62 kW), ktorý sa zaraďuje do triedy efektívnosti A+. Na rýchlonabíjačke sa dá vozidlo dobiť už za dve a pol hodiny, u nás to však možné zatiaľ nie je - iba v USA a vo Veľkej Británii nájdete takéto nabíjacie stanice. V našich podmienkach potrvá dlhšie - v nabíjacích staniciach to potrvá 3,5 hodiny a na domácej elektrickej sieti aj šesť hodín. Bavíme sa nabíjaní batérie z nulového stavu na 80 percent. Zvyšných desať sa v bežnej prevádzke nenapĺňa, je možné iba po zvolení špeciálneho režimu prebitia. Táto funkcia však skracuje životnosť batérií.

Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: Daimler
Dojazd na jedno nabitie je neveľký. Dokonca by sme označili za veľmi slabý. 155 kilometrov je maximálny dojazd, ktorý uvádza výrobca, ten však počíta s dobrými cestami, priaznivým počasím a citlivým jazdným štýlom šoféra. V reálnych podmienkach sa tento maximálny dojazd dramaticky skracuje aj na menej ako polovicu - stále by to však malo vyhovovať životnému štýlu, ktorý vedú majitelia týchto automobilov. Ak sa potrebujú pohybovať v rámci mesta a majú kde auto nabíjať, nemajú žiadny problém.

Vtipné je, že výrobca aj do tohto auta vložil jazdný režim ECO. Pýtate sa, ako by mohlo byť auto s nulovými emisiami ešte ekologickejšie? V tomto prípade ECO znamená ekonomickú jazdu, teda takú, v ktorej je spotreba energie ešte viac znižovaná. Šoféri ju ocenia predovšetkým vtedy, keď už indikátor na batérii klesol pod želanú úroveň a zdá sa, že by auto ani len neprišlo k nabíjačke.

Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: Daimler
Zaujímavosťou je, že elektrický kabriolet od Smartu pre dvoch pasažierov nie je vybavený ani manuálnou, ani automatickou prevodovkou. Elektrický motor totiž štandardné prevodové stupne nepotrebuje, dokáže pracovať a dodávať krútiaci moment a rovnomerne v priebehu celého spektra otáčok. V kabíne však vodič nájde klasickú páku automatickej prevodovky, ktorá má polohy D (Drive, vpred), R (Reverse, spiatočka) a N, teda neutrál s odpojeným motorom. Samostatným stupňom je poloha P, čo je vlastne parkovacia brzda.

ODPORÚČAME AJ:
Vyhlásili najlepšie motory sveta. Ktorý z nich je „najviac zelený“?
Tieto deti poznajú všetky značky áut: Krajšie videá neuvidíte
Rusi namontovali na auto drevené kolesá. Ako to asi mohlo dopadnúť?
Ani auto, ani interiér: Budúcnosť počíta s miestnosťou na kolesách
Tento osemročný chlapec jazdí lepšie ako ty. A jazdí už roky

Komentáre