Autá
Legendárny trabant sa začal vyrábať pred 60 rokmi
TASR, 7. novembra 2017 7:00Na archívnej snímke z 27. júla 2010 muž opravuje Trabant 601 na ulici v nemeckom meste Lipsko. Foto: TASR/DPA
Od momentu, kedy z výrobného pásu zišiel prvý model trabantu, legendárneho auta, ktoré dlhé roky brázdilo cesty bývalých socialistických krajín, uplynie v utorok 7. novembra 60 rokov.Názov z ankety
V deň 40. výročia Veľkej októbrovej socialistickej revolúcie (VOSR) 7. novembra 1957 uzrel svetlo sveta v bývalej Nemeckej demokratickej republike (NDR) v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau prvý model Trabant P50, automobilový symbol bývalej socialistickej časti dnešnej zjednotenej Spolkovej republiky Nemecko. Do konca roku 1957 bolo vo fabrike Sachsenring vyrobených 50 modelov Trabant P50, tiež označovaných ako Trabant 500. Názov trabant vyhral v ankete medzi zamestnancami automobilky.
Inovatívny duroplast
Najväčšiu inováciu z hľadiska automobilového priemyslu priniesla vtedajšia východonemecká automobilka v použití duroplastu na výrobu jednotlivých dielov karosérie. Trabant mal samonosnú oceľovú karosériu obalenú do karosárskych duroplastových dielov. Návrhári a konštruktéri zvolili duroplast vďaka lacnej výrobe z odpadovej bavlny dovezenej z bývalého Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR) a umelej živice. NDR sa tak vyhla vysokým finančným nákladom na dovoz ocele.
Na archívnej snímke z roku 1970 linka na montáž legendárneho auta trabant v automobilke Sachsenring v saskom meste Zwickau. Foto: TASR/DPA
Špecifický zvuk
Už prvý model trabantu mal moderné nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Auto sa vyznačovalo skromným interiérom vhodným pre šoféra a troch pasažierov. Asi najcharakteristickejšou vlastnosťou tohto, ale aj ďalších modelov trabantu bol jeho zvuk, ktorý automobil vyludzoval vďaka vzduchom chladenému dvojtaktnému motoru.
Známe modely
Model Trabant P50 sa vyrábal do roku 1962, kedy ho nahradil Trabant 600, ktorý na rozdiel od svojho staršieho brata dostal pod kapotu silnejší, ale tiež dvojtaktný motor s objemom 0,6 litra. Ten umožňoval trabantu zrýchlenie z 0 na 100 km za 21 sekúnd. Maximálnu rýchlosť, ktorú dokázal trabant dosiahnuť bola 112 km/h. Tento typ motora mal aj ďalší a najrozšírenejší model Trabant 601, ktorý sa začal vyrábať už v roku 1964. Trabant 601 bol pre zákazníkov k dispozícii v troch základných verziách: Štandard, S a de Luxe. Vyrábala sa aj verzia Kombi či Tramp, ktorá mala plátennú strechu a dvere. verziu Tramp vo veľkej miere využívala vtedajšia východonemecká polícia.
Na archívnej snímke z 5. novembra 1989 dlhá rada osobných automobilov značiek Trabant a Lada je na nemecko-československom hraničnom priechode pri Schirndinge (Bavorsko). Foto: TASR/DPA
Nový motor
Koncom 80. rokov 20. storočia začali vývojári vyvíjať ďalší model s označením 1.1. Ten sa od svojich predchodcov neodlišoval len výraznou zmenou prednej a zadnej časti karosérie, ale predovšetkým motorom. Ten už nebol dvojtaktný, ale štvortaktný. Prvý Trabant 1.1 so štvortaktným motorom zišiel z výrobnej linky v roku 1988.
Posledné trabanty, symboly nemeckého socialistického automobilového priemyslu, opustili fabriku vo Zwickau 30. apríla 1991. Počas 34 rokov sa vyrobilo viac ako tri milióny trabantov. Vyvážali sa do všetkých vtedajších socialistických krajín vrátane vtedajšieho Československa, do ktorého sa priviezlo viac ako 130.000 kusov.
Zdroje: www.trabant.cz, www.swb.cz/trabant.600
ODPORÚČAME TIEŽ:
S rozvojom elektromobility sa stane strategickou výroba batérií
Slávny psík Lajka sa stal predlohou sci-fi muzikálu
Vyskúšali sme novú atrakciu Bratislavy: 82 m nad zemou po lávke UFA
Tematická cesta Petržalské bunkre spája cykloturistiku a históriu