Zdravie

Ktorá káva zdraviu najviac prospieva? Instatná, filtrovaná, zalievaná?

"O káve koluje množstvo mýtov a mnohí sa boja, že má na ich zdravie zlé účinky. Pravda však je niekde úplne inde."

, 15. októbra 2012 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
„Mýtus o tom, že káva škodí, bol dávno už vyvrátený. Káva obsahuje takmer 200 látok, ktoré majú na zdravie človeka a jeho organizmus pozitívne účinky. Okrem kofeínu, ktorý má povzbudzujúci účinok, je to veľké množstvo antioxidantov zabraňujúcich oxidačnému stresu, a teda aj vzniku mnohých civilizačných a iných ochorení. Vysoký obsah draslíka a horčíka v nej má zase veľký význam z hľadiska výživy,“ hovorí nutričná poradkyňa Ing. Jarmila Kabátová.

Antioxidantová bomba


Ľudské telo si prirodzene produkuje isté množstvo antioxidantov, ktoré sú pre zdravie podstatné a zbavujú telo voľných radikálov. Súčasný spôsob života však nedovoľuje organizmu vytvárať si dostatok týchto látok, preto ich musíme prijímať aj z iných zdrojov. Jednou z možností je káva.
Káva obsahuje viac ako 200 antioxidantov, ktoré chránia kardiovaskulárny systém a pôsobia preventívne pred niektorými nádorovými ochoreniami. „Turecká káva môže mierne zvyšovať cholesterol v krvi, filtrovaná naproti tomu podľa viacerých štúdií cholesterol nezvyšuje, avšak má menší protirakovinový účinok. Je preto len na každom z nás, čomu dáme prednosť,“ pokračuje Ing. Jarmila Kabátová.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Významnou zložkou sú polyfenoly, ktoré sa podieľajú na ochrane bunkovej bielkoviny a DNA: „Polyfenoly v káve majú antiaterogénne a kardioprotektívne účinky, ako napr. zelený čaj alebo červené víno. Existujú tiež štúdie, ktoré prisudzujú káve dokonca ešte väčší antioxidačný účinok ako zelenému čaju, a to predovšetkým káve praženej. Pri pražení vznikajú a uvoľňujú sa tzv. hnedé melanoidy s významnými antioxidačnými účinkami. Obsah antioxidantov v káve tiež závisí od druhu a spôsobu úpravy kávových zŕn. Napr. pri prekvapkávanej filtrovanej káve sa obsah antioxidantov znižuje a je nižší ako pri zalievanej, instantnej alebo espresso káve,“ hovorí nutričná poradkyňa.

Zastavte cukrovku aj rakovinu!


O tejto téme sa najviac diskutuje, pretože výskumy neustále dokazujú, že niektoré zložky kávy môžu navodiť pôsobenie enzýmov, ktoré zabraňujú vzniku rakoviny. Vďaka jej účinkom na trávenie dokáže napríklad pôsobiť preventívne pred rakovinou hrubého čreva. To však nie je jediné nádorové ochorenie, ktoré káva dokáže odzbrojiť.

Káva dokáže znížiť riziko vzniku cukrovky 2. typu. Postarajú sa o to jej polyfenolové antioxidanty, lignany a horčík. Denná konzumácia kávy zlepšuje totiž toleranciu glukózy.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Káva chráni pečeň a viacero štúdií dokázalo, že významným spôsobom znižuje riziko cirhózy. Takisto dokáže chrániť pred rakovinou pečene.

Má mnoho iných výhod


Káva obsahuje adenozín, ktorý pôsobí preventívne pred Parkinsonovou chorobou. Takisto látky obsiahnuté v káve bojujú proti Alzheimerovej chorobe, preto by ju mali piť aj ľudia vo vyššom veku. Dokáže zabrániť vzniku zubného kazu a kofeín v nej obsiahnutý stimuluje centrálny nervový systém.

„Kávu väčšina ľudí pije nielen pre chuť a spoločenskú zvyklosť, ale predovšetkým preto, lebo obsahuje kofeín a metylxantín, ktoré pôsobia povzbudzujúco na nervový systém, podporujú bdelosť, pozornosť, logické myslenie a výkonnosť. Treba si však na druhú stranu uvedomiť, že nezvyšuje pamäť, ako si mnohí, hlavne študenti myslia, ako aj to, že táto zvýšená výkonnosť pod vplyvom kofeínu je len dočasná a únava nás nakoniec aj tak dobehne. Je tiež dokázané, že vodiči, ktorí pijú kávu počas jazdy, spôsobujú menej dopravných nehôd vďaka lepšej sústredenosti. Pozor však na horúce letné počasie a dlhé cesty autom za oddychom. Káva má totiž močopudné účinky, a keď sa k tomu prirátajú veľké straty telesných tekutín potením a nedostatočný pitný režim, môže to byť veľmi nebezpečné,“ hovorí Jarmila Kabátová.

Prečo Taliani väčšinou pijú kapučíno iba ráno?


„Mlieko tlmí účinok kofeínu na sliznicu žalúdka a zvyšuje fyziologickú toleranciu kávy. Môžeme teda povedať, že pre organizmus, predovšetkým lačný žalúdok, je pitie kávy s mliekom prijateľnejšie, a to bez toho, aby sa v nej znižovalo množstvo antioxidantov alebo hladina kofeínu. Mlieko len spomaľuje vstrebávanie účinných látok z kávy do krvného obehu, a tým aj stimulačný účinok kofeínu,“ pokračuje.
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo

Kedy káva škodí?


„Optimálna dávka kofeínu sa pohybuje v rozmedzí 200 - 400 mg na deň, čo predstavuje asi 4 šálky kávy denne. Šálka kávy pri normálnom, bežnom dávkovaní obsahuje 60 - 75 mg kofeínu. Je však rozdiel medzi kávou instantnou a zrnkovou, v ktorej je obsah kofeínu samozrejme o niečo vyšší. Ak by sme si optimálnu dávku kofeínu chceli vyrátať presne na mieru, potom optimálne množstvo na jeden kilogram telesnej hmotnosti na deň je 2,5 mg kofeínu (2,5 mg kofeínu/kg/deň ),“ hovorí Ing. Jarmila Kabátová.

Káva môže človeku škodiť, ak to s jej konzumáciou preženie. Ak človek vypije denne štyri kávy, tak sa žiadnych nežiaducich účinkov báť nemusí. Teda v prípade, ak je zdravý.

„Ľudia, ktorí majú problémy s vysokým tlakom, srdcom, zvýšenú tvorbu žalúdočnej kyseliny, vredové ochorenie žalúdka, ochorenie žlčníka a pankreasu alebo ktorí majú problémy so štítnou žľazou, by mali denné dávky znížiť. Tiež tehotné a dojčiace ženy by pitie kávy mali prekonzultovať s gynekológom a pediatrom. Vo všeobecnosti sa u nich povoľuje maximálne 1 - 2 šálky kávy denne,“ pokračuje.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
„Veľmi veľké dávky kofeínu majú na organizmus človeka opačný efekt a môžu byť nebezpečné. Predovšetkým u citlivých jedincov to môže viesť k zvýšeniu krvného tlaku, búšeniu srdca, páleniu záhy a veľkým stratám tekutín v dôsledku močopudných účinkov, čo môže byť príčina mnohých ďalších komplikácií, akou je napr. zápcha, teda porucha vyprázdňovania, ale aj množstvo iných, oveľa nebezpečnejších zdravotných komplikácií. To, že v každej dobrej kaviarni dostanete ku káve aj pohár vody, nie je len tak. Platí tu vždy pravidlo, že straty tekutín z jednej šálky kávy, treba doplniť jedným pohárom vody,“ upozorňuje na prípadné komplikácie.

Zdravý človek sa však kávy báť nemusí. Práve naopak, mal by si ju dopriať pravidelne, aby sa mohla na zdraví podpísať čo najprospešnejšie.

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac