Technológie

Fotoaparát s výklopným displejom a výmennými objektívmi

"Hľadáte fotoaparát, s ktorým získate výborné fotografie na profesionálnej úrovni bez toho, aby ste sa nadreli? Kompaktný fotoaparát Sony NEX-3N s výmennými objektívmi to dokáže."

Erik Stríž, 15. marca 2013 6:00
Sony NEX-3N: super výkon, ľahké použitie Foto: Sony

Výklopný displej je “in”

Kompaktné fotoaparáty, ultrazoomy aj digitálne zrkadlovky len nedávno objavili čaro konvertibility displeja a dnes nájdete v ponuke predajcov množstvo takýchto hybridov. Výhody vyklápacieho displeja oceňujú nielen amatérski a profesionálni fotografi, ale aj bežní a nie veľmi nároční používatelia. Jeden z najnovších fotoaparátov s takýmto displejom je Sony NEX-3N, ktorý ponúka navyše aj platformu pre výmenu objektívu. To je zaujímavé predovšetkým pre ľudí, ktorí dokážu oceniť kvalitnú fotografiu a chcú mať ich zástupy vo svojom vlastnom portfóliu.

LCD displej obsiahnutý vo fotoaparáte Sony NEX-3N má uhlopriečku rovné tri palce, vďaka čomu poskytuje náhľad zaznamenávanej scény na dostatočne veľkej ploche a s vysokou úrovňou detailov. Raster má rozlíšenie 800×600 bodov, čo je dovedna 480-tisíc pixelov pripravených zobraziť nielen aktuálne snímanú scénu, ale aj už zhotovené snímky a videá vo vysokej kvalite.

Progresívny snímač a vyššie Full HD

Fotoaparát Sony NEX-3N je vybavený obrazovým snímačom založenom na technológii CMOS. Využíva platformu Exmor, ktorú v upravenej forme nájdete aj v nových smartfónoch od Sony. Exmor APS HD obsiahnutý v tomto konvertibilnom fotoaparáte zaznamenáva snímky v natívnom rozlíšení 16,1 megapixelov a video redukuje na formát Full HD. Sony však tento formát označuje trocha svojsky ako AVCHD, čo je zdôvodnené mierne odlišným spôsobom kódovania obrazu a jeho predurčením aj na profesionálne účely. Video má okrem toho frekvenciu výmeny snímkov až 50-krát za sekundu, čo je v porovnaní s tradičným 30 FPS značný rozdiel.

Snímač dopĺňa výkonný procesor BIONZ, ktorý pracuje s rovnakými technológiami eliminácie šumu, aké sa využívajú vo Full-frame fotoaparáte α99. Ani pri snímaní v slabom osvetlení nebudete potrebovať blesk a dokážete nasnímať ostré fotografie s extrémne nízkym šumom.

11 režimov a 15 efektov pre lepšie fotky

NEX-3N je v rámci svojich možností vskutku inteligentný a množstvo komplikovaných nastavení vie urobiť sám. Dokonalá fotografia začína predovšetkým dokonalou kompozíciou, a preto dokáže model NEX-3N rozoznať, aký objekt chce fotograf snímať. Tomu prispôsobí najlepšiu kompozíciu a vie tak aj z priemerne znalého používateľa spraviť lepšieho fotografa. Nová funkcia automatickej kompozície objektu (Auto Object Framing) umožňuje automaticky rozoznať snímaný objekt, orezať okraje a následne vytvoriť precíznejšie kompozície. Automatický režim zaostrovania je samozrejmosťou a k dispozícii je napríklad režim Superior Auto, ktorý rozpozná, či sa objekty pohybujú a zabezpečí ostré fotografie bez rozmazania.

Ďalšia funkcia, režim snímania za súmraku bez statívu, zachytí až 6 fotografií rýchlo za sebou a najlepšie časti každej z nich poslúžia na vytvorenie jedného ideálneho záberu. Teória znie dobre, ako však bude vyzerať prax, ukáže až reálny test a ohlasy samotných používateľov.

Dobrý fotoaparát, ale...

Každý fotoaparát má určité nedostatky, ktoré narúšajú inak veľmi dobrý dojem. V prípade Sony NEX-3N nejde o veľmi závažné negatíva, avšak neprítomnosť optického hľadáčika môže byť pre mnohých sklamaním. Nehovoriac o tom, že neustále aktívny displej má za následok rýchlejšie vybitie batérie. Za ďalší nedostatok by sa dala považovať pomerne prestrelená cena dosahujúca hranicu 500 eur, čo nie je pre väčšinového zákazníka práve najnižšia čiastka. Treba sa zmieriť s tým, že vyššia kvalita si nevyhnutne vyžaduje vyššiu cenu, avšak vzhľadom na moderný dizajn fotoaparátu a obsiahnuté funkcie by dôvody na kúpu mohli prevážiť inak negatívny pocit z práve minutých 500 eur.