Technológie

Zopár tipov, ako byť dobrým blogerom

"Ak zvažujete, že si založíte vlastný blog a snáď jedného dňa nahradí vaše zamestnanie, mali by ste sa držať aspoň niekoľkých základných pravidiel. "

Erik Stríž, 8. marca 2016 12:00
Ako byť dobrým blogerom? (Ilustračná fotografia) Foto: Pixabay

Neľahký biznis

Možno aj vy stojíte pred túžbou založiť si vlastný blog, písať články, zverejňovať fotky, budovať si viac i menej verných fanúšikov a jedného dňa vďaka nemu celkom opustiť svoju bežnú prácu. Pracovať z domu, cestovať, písať o modernej technike alebo o móde, to je veľmi atraktívne pre väčšinu z nás.

Ak je táto túžba neutíchajúca, pristihnete sa zrazu pri tom, ako si gúglite o výrobe webstránok, kde sa dajú založiť blogy zadarmo alebo dokonca pri tom, že už píšete prvý článok. Toto všetko je však iba to najľahšie, čo môžete spraviť - to náročnejšie prichádza až neskôr. Je to snaha o organizovanie práce, o správne využívanie dostupných technológií, neskôr o budovanie takého modelu práce, ktorý by na seba mohol aj čo-to zarobiť.

Na svete dnes existuje vraj až 152 miliárd rôznych blogov. Do tohto neuveriteľného počtu sa však započítavajú aj všetky tie účty na Tumblr a Blogspote, ktoré obsahujú iba jeden príspevok. Platí však aj to, že až 13 percent blogerov dokáže vďaka svojim blogom zarobiť viac ako 500 dolárov mesačne. To nie je vôbec zlé, veď je to v priemere každý siedmy-ôsmy človek.

Mnohým by pritom nepochybne stačilo aj to, keby ich blog vyniesol vďaka internetovej reklame aspoň stovku mesačne.

Ako byť dobrým blogerom? (Ilustračná fotografia) Foto: Pixabay

Blog je osobný

Medzi bežným mediálnym titulom a blogom nie je až tak veľa rozdielov. Ten hlavný tkvie vo vedomosti návštevníkov, že blog je osobnejší, menej odborný a ak chcete, menej profesionálny. Táto vedomosť je mimoriadne dôležitá, pretože môže určiť spôsob, akým budete svoj blog smerovať a budovať. Klasické médium si nemôže dovoliť to všetko, čo blog a je dobré to využiť. Pre návštevníkov môže byť prínosné, keď budú hneď pri prvej návšteve vidieť, kto pre nich píše a akú má tento človek víziu. Množstvo ľudí na blogy prichádza práve preto, že ho tvorí konkrétny človek, ktorý im je sympatický.

Budujte vlastný obsah

Na internete nepochybne existuje ohromné množstvo blogových účtov, ktoré iba preberajú obsah z iných stránok. Nie je však pravidlom, že by práve takéto stránky získavali stabilných čitateľov a fanúšikov, pretože v nich často chýba osobnosť blogera.

Je preto nanajvýš potrebné, aby sa bloger sústredil na tvorbu vlastného obsahu. Či už sú to vlastné fotky, videá, komentáre alebo celé články s témami, dôležitá je exkluzivita. Chcete písať o tom, ako sa stavia rodinný dom? Skvelá téma a bude ešte lepšie, keď do blogu zhrniete vlastné skúsenosti a poznatky. Chcete písať o móde? Bolo by ideálne, keby ste nielen preberali fotky a články z amerických webov, ale aj pridávali vlastné témy a snažili sa možno aj vopred odhadovať trendy.

Vlastný obsah je veľké plus pre každého blogera, pretože práve ním oslovuje svoju cieľovú skupinu, ako volajú svojich preferovaných čitateľov ľudia od marketingu.

Vizuálne sa odlíšte

Niektoré veľké zahraničné weby nám ukazujú, že dizajn a grafika nie sú vždy tým najpodstatnejším, prvoradý je obsah. Platí však aj to, že sú to skôr výnimky a pre väčšinu je preto oveľa prínosnejšie, keď vzhľadu svojej webstránky vydavatelia venujú zvýšenú pozornosť.

V skratke sa dá povedať, že dizajn je o rozložení prvkov na webstránke a ich použiteľnosti, pričom grafika je vizuálne stvárnenie všetkého, od detailov po celkový dojem z blogu. Je dôležité dopracovať sa k takej webstránke, ktorá bude dobre čitateľná na notebooku aj mobile, ktorá bude prehľadná, rýchla a ponúkne vyhľadávanie staršieho obsahu. Na internete sú dnes stovky a stovky rôznych vzorov a inšpirácií, ako by mal vyzerať moderný blog.

Popri tom by ste ale nemali zabudnúť na odlíšenie svojho projektu od tých ostatných. Je dobré mať vlastné logo, prípadne využívať niekoľko presne nastavených farieb. Keby ste dnes prišli na Facebook a boli by na ňom zelené akcenty, nepochybne by ste si to všimli, ústrednými farbami Facebooku sú totiž modrá a biela.

Ako byť dobrým blogerom? (Ilustračná fotografia) Foto: Pixabay

Dbajte na organizáciu

Systém, koncepcia, redakčný model, plán publikovania. Nech to už nazveme akokoľvek, hovoríme o organizácii práce. Aj keď máte blog o tom, čo robí vaša čivava, mali by ste sa snažiť dodržiavať aspoň základný model publikovania. Návštevníci sa tak naučia, že každý deň večer nájdu na vašej stránke novú fotku s textom a budú na blog chodievať pravidelne. Len tak, zo zvedavosti. Ale ak na stránke pribudnú fotky iba občas, nepravidelne, bez prípravy, návštevníkov omrzí stránky navštevovať. Nebudú z tejto návštevy nič mať.

Vzdelávajte sa

Keď chcete byť naozaj dobrým blogerom a vystúpiť z radu, musia byť vaše kroky podložené skúsenosťami, vedomosťami a znalosťami. V čase internetu je vzdelávanie sa takmer zadarmo, stojí vás to iba čas a energiu. Aj neformálne vzdelanie vás môže postupnými krokmi doviesť k tomu, že sa raz naozaj rozhodnete odísť zo zamestnania a budete sa živiť tým, čo vás baví.

Keby ste nevedeli, kde začať alebo ak nemáte žiadne skúsenosti s písaním blogu a vedením webstránky, odporúčame zapojiť sa do projektu Digitálna garáž. Tento bezplatný online kurz v slovenčine spustila slovenská pobočka Google a venuje sa v ňom dôkladne všetkému, čo súvisí s podnikaním na internete. Google vám pomôže vtedy, keď ste úplný začiatočník a aj vtedy, ak už nejaký ten rok na internete fungujete. Ukáže vám aj spôsoby, ako na svojej webstránke zarobiť peniaze a ako tieto zisky zvyšovať pomocou moderných funkcií.

Stále si chcete založiť blog?

Spravte to ešte dnes a postupne sa naučíte, ako z neho vyťažiť čo najviac. Pripravte sa na to, že môže byť dlhá cesta, na ktorej sa veľakrát rozhodnete všetko hodiť za hlavu. Ak ale vydržíte a spravíte zopár správnych krokov, zrazu sa aj váš život možno dramaticky zmení k lepšiemu.
Držíme palce!


ODPORÚČAME AJ:
Toto sú ideálne profesie pre ľudí, ktorí chcú cestovať
Instagram sa vyvíja, chce byť návykový ako Facebook
BLOG TÝŽDŇA: Angie pečie a ide jej to
Týždeň na webe: Kto sú slovenskí blogeri?
Mladík zarobil milióny: Peniaze ma neurobili šťastným, tvrdí

Komentáre