Cestovanie

Z predajne nábytku bude múzeum: Zakladatelia sľubujú fakty i zábavu

"Švédsky dom nábytku bude mať počínajúc rokom 2015 svoje vlastné múzeum. V originálnej predajni predstaví viac ako sedemdesiatročnú históriu, ako inak, zábavnou interaktívnou formou."

Romana Juhásová, 17. mája 2014 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo


Pre mnohých je nábytkárska firma s krkolomnými názvami moderných kusov do domácnosti a mäsovými guličkami vôbec prvou asociáciou so Švédskom. Kultová značka finančne dostupného a zároveň štýlového nábytkového dizajnu v budúcom roku zastreší svoje dejiny budovou dýchajúcou históriou. Ide totiž o vôbec prvú originálnu predajňu dnešného nábytkového gigantu z roku 1953 v meste Älmhult. Iniciátori o záujme zo strany turistov nepochybujú.

Nábytkárske srdce


Dianie v ospalom priemyselnom mestečku Älmhult sa točí viac-menej len okolo najväčšieho nábytkového predajcu a iné rozptýlenia mesto priveľmi neponúka. Leží však vyše sto kilometrov na sever od nemálo atraktívneho tretieho najväčšieho mesta krajiny Malmö. Návštevníci Malmö si teda môžu pobyt spestriť hodinkou cesty vlakom a následným objavovaním zaujímavostí, ktoré stoja za svetoznámym nábytkárskym gigantom. Podľa oficiálnej webovej stránky bude múzeum domom príbehov o ľuďoch, výzvach, príležitostiach, dizajne, domovoch a ich zariaďovaní. Žeby spojenie cestovania s retro inšpiráciou pre domácnosť?

Predajňa na historickej fotografii. Foto: Ikea.com
Iniciátorov múzea podnietil tok nemeckých, dánskych a holandských turistov, očakávajú približne 200-tisíc návštevníkov ročne. Faktom je, že malé výstavné miesto zasvätené histórii značky už existuje v inej budove, exponáty však budú premiestnené do pripravovaného nového a výhradného múzea. Na jeho mieste stála ešte do roku 2012 predajňa, no tá sa premiestnila, priestor sa uvoľnil a nápad na múzeum sa ponúkol ako na tácke.

V hlavnej úlohe kultová polička a pohovka


Nudy a monotónnosti sa pravdepodobne obávať nemusíme, do procesu tvorby chce firma zapojiť aj svojich zákazníkov. Ktokoľvek môže poskytnúť svoj nepotrebný kus alebo sa podeliť s príbehom spojeným s kultovou poličkou Billy či s pohovkou rady Klippan. Ide o vôbec najobľúbenejšie produkty, Billy sa prvýkrát v katalógu objavila ešte v roku 1979. Praktická je vďaka mnohým priečinkom, ideálnym pre knihy a v dobe svojho vzniku najmä vinylové platne. Klippan zas láka vymeniteľnými poťahmi, prostými elegantnými či veselými vzormi, ktoré sa dajú vyzliecť a oprať, čo je sympatické rodinám s kreatívnymi (a neporiadkumilovnými) deťmi.

Mladý biznismen


Perličky z existencie spoločnosti vás možno prekvapia. Pozoruhodný je už len samotný zakladateľ, Ingvar Kamprad, ktorý Ikeu založil vo svojich sedemnástich, použitím peňazí od otca za dobré známky v škole. Názov vznikol spojením jeho iniciál (Ingvar Kamprad Elmtaryd) a dediny Agunnaryd, odkiaľ pochádzal. Obchodníkom bol už od detstva, v siedmich jazdil na bicykli po okolí a predával domácim zápalky zakúpené v Štokholme za nižšiu cenu.

Písal sa rok 1943 a na pultoch sa zo začiatku vyskytovali najmä drobnosti ako perá, peňaženky a rámiky na fotografie. Na nábytok sa Kamprad zameral v roku 1948 a o tri roky neskôr vytlačil prvý z mnohých obrázkových katalógov. Filozofiou vyjadrenou mottom "Dizajn pre všetkých" získala značka svetové prvenstvo na nábytkárskom trhu a sympatie u strednej vrstvy obyvateľstva takmer na všetkých kontinentoch.

Komentáre