Biznis

Taktika výrobcov potvrdená! Po záruke sa veci kazia

"Ak si myslíte, že je to náhoda, mýlite sa. Mnohé výrobky sú vopred nastavené tak, aby po vypršaní záruky dlho nevydržali."

, 3. apríla 2013 10:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Svätopluk Písecký
Kúpite si fantastický výrobok, či už je to skvelá práčka, tlačiareň alebo pamäťová karta, a tešíte sa z toho, ako dobre ste nakúpili. Všetko dokonale funguje a vyzerá to tak, že ste peniaze posunuli tým správnym smerom. Potom vyprší záruka a krátko na to sa niečo pokazí. Čo teraz? Na reklamáciu je neskoro. Opravíte to za vlastné peniaze? Alebo kúpite nový výrobok? Je to len zákon schválnosti, že sa všetko pokazí po vypršaní záruky, alebo ide o dobre premyslený ťah výrobcov?

Na zákon schválnosti neverte


Nehovorme tomu zákon schválnosti. Hovorme tomu plánované zastarávanie. Presne takto to nazvali odborníci, ktorí sa na tento problém zamerali vo veľmi rozsiahlej štúdii (v plnom znení ju nájdete TU). Zistili, že sa z toho stala bežná prax a že veľkí výrobcovia takýmto spôsobom maximalizujú svoje tržby. Keď sa vám predsa niečo pokazí po vypršaní záruky, kúpite si nový výrobok. A takto to ide stále dookola.

Spôsobov je veľa


Spôsobov, ako sa postarať o rýchly úpadok výrobku po vypršaní záruky, je mnoho. Podľa štúdie k tým najčastejším patrí napríklad výmena kovových súčiastok za umelohmotné. Tým sa ich životnosť skráti a vy si akurát tak môžete povedať, že súdruhovia niekde urobili chybu.

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Niektoré výrobky sa vraj zostrojujú tak, aby ste sa nedostali do ich vnútra, a tým pádom nemôžete niektoré súčiastky vymeniť. Častým problémom je aj to, že batéria sa stáva plnohodnotnou súčasťou výrobku. Keď vyprší jej životnosť, vyprší tým životnosť celého výrobku.

Podľa štúdie k takýmto spôsobom, ako zvýšiť svoje obraty, patrí aj to, že sa vyvíjajú príslušenstvá, ktoré sú kompatibilné len s určitými modelmi.

Môžeme zájsť do extrémov


Vrcholom však je to, keď firma do svojho výrobku vopred nainštaluje termín jeho krachu. Na prvý pohľad sa môže zdať, že by to bolo príliš zložité, ale opak je pravdou.

Jednoduchým príkladom sú pamäťové karty do telefónov a fotoaparátov. Výrobcovia dokážu nastaviť akúsi kvótu alebo počet. Ak na kartu toho uložíte viac a prekročíte vopred stanovený limit, karta sa jednoducho pokazí a prestane vám slúžiť.

Takýmto spôsobom niektorí výrobcovia prednastavujú aj krach tlačiarní či kávovarov. Vytlačíte istý počet papierov alebo uvaríte istý počet káv a máte po radosti. Výrobok sa pokazí a upozorní vás na to, že je najvyšší čas ísť do obchodu a kúpiť si nový výrobok.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Táto štúdia uvádza konkrétny prípad. Ide o náplne do laserových tlačiarní. Mali zabudované počítadlo, ktoré vždy, keď majiteľ vytlačil 15 tisíc strán, hlásilo, že treba kúpiť novú náplň. Majiteľ tlačiarne sa teda pozbieral do obchodu a urobil firme tržbu tým, že si kúpil novú náplň. Odborníkom, ktorí pripravili túto štúdiu, sa ale podarilo počítadlo nájsť. Keď zahlásilo, že treba vymeniť náplň, odborníci počítadlo pretočili a takto potom vytlačili ešte ďalších 50 tisíc strán.

Nejde len o elektroniku


Životnosť výrobkov sa bežne skracuje aj v iných oblastiach, ako je elektronika. Štúdia uvádza napríklad podrážky na topánkach z nekvalitnej gumy, ktoré sa predčasne odliepajú, ale k topánkam boli prilepené takým spôsobom, že sa nedajú vymeniť. Takže vymeniť treba celé topánky. Ďalším príkladom je aj bavlna, ktorej vlákna sú také krátke, že oblečenie vydrží omnoho kratšie.

Plánované zastarávanie sa stáva súčasťou takmer každého podnikania. Otázkou ostáva, či budú výrobcovia schopní zájsť ešte ďalej, aby zvýšili svoje obraty.

Komentáre