Biznis

Čakanie v rade príde obchodníkov draho

"V momente, keď zákazník prichádza k pokladni, obchodníci zlyhávajú. Zažili ste už situáciu, kedy zákazník dlho čakajúci v rade nahnevane opustil plný nákupný vozík?"

WEBMAGAZIN.sk-OTS, 19. septembra 2018 10:16
Tibor Tabery retailový analytik a zakladateľ platformy pre zdieľanie inovácii v obchode Retail Innovations Conference Foto: Tibor Tabery
Alebo v „5 položkovej“ kase trpeli zákazníka s plným košíkom? Blokovanie a transakcia by mali prebehnúť tak rýchlo, ako sa len dá. Ideálne úplne bez čakania. Riešenia pre skracovanie tohto intervalu už existujú.

Zákazník dnešného maloobchodu chce vojsť, rýchlo nájsť tovar, zaplatiť a odísť. V prípade, že vidí rad čakajúcich pred pokladňou už pri vstupe, často ani nenakúpi. „Čistý čas venovaný nákupu sa pohybuje v niektorých filiálkach len na úrovni 65 %. Čo teda zákazníci v takejto predajni robia 35 % času keď nenakupujú? Strácajú svoj drahocenný čas čakaním,“ popisuje Tibor Tabery, retailový analytik a zakladateľ platformy pre zdieľanie inovácii v obchode Retail Innovations Conference. Jadrom problému tvorby radov sú náklady a nedostatok obslužného personálu. Avšak riešením dlhých radov pred pokladňami môžu byť aj technologické a behaviorálne inovácie. Čiastkové výsledky boli dosiahnuté tiež novou ergonometriou pokladní, púšťaním pomalej hudby, aromatizovaním upokojujúcou vôňou alebo cielenou ponukou tovaru v pokladničnej zóne.

Z technologických inovácii sú už zavedené napríklad interaktívne reklamné prvky alebo obrazovky, rôzne headsety s hlasovou podporou zo zázemia a postupy regulujúce otváranie pokladní v krízovej situácii. Slovenská firma Pygmalios využíva napríklad 3D senzory, ktoré monitorujú tvoriace sa rady a napomáhajú lepšie zorganizovať personál. Vďaka tejto pokročilej in-store analytike dokáže obchodník dokonca predpovedať riziko tvorby rady,“ hovorí T. Tabery.
Osobitou kapitolou pri tejto téme sú samoobslužné pokladne. Zákazník pri nich nevníma skenovanie tovaru a platenia až do takej miery ako zdržiavanie, nakoľko ich vykonáva sám. Zároveň naň ani na personál pokladne nie je vyvíjaný tlak zákazníkov nervózne stojacich v rade za ním. Práve stres a nervozita v rade vedú k zvýšenej chybovosti pri blokovaní či opúšťaniu košíkov.

Kto najlepšie vyrieši čas strávený čakaním v rade, vyhrá v retaile boj o zákazníka,“ myslí si T. Tabery, a dodáva: „Možný budúci vývoj manažmentu radov v obchode ukazuje koncept Amazon Go, ktorý tradičnú pokladničnú zónu úplne zrušil. Nahrádza ju automatizovaný systém, ktorý identifikuje registrovaného zákazníka už pri vstupe do predajne, načíta jeho nákup a zaznamená odchod. Vyúčtovanie nákupu prebehne stiahnutím príslušnej sumy z účtu až po opustení prevádzky. Čínsky gigant Alibaba aktívne roluje nový unikátny koncept supermarketov Hema, ktoré fungujú taktiež už bez klasických pokladničných boxov."

Pygmalios, s.r.o. je partnerom inovatívneho retailového festivalu Retail Innovations conference, ktorý sa už tretím rokom koná v Bratislave. Na základe zberu veľkých dát z viacerých typov fyzických senzorov a s použitím pokročilých analytických nástrojov a metrík Pygmalios Analytics poskytuje pohľad na to, čo sa deje v obchodných prevádzkach.

Komentáre