Biznis

Apple a jeho ukážka dômyselného obchodu

"Pýtate sa, prečo vlastne existuje iPhone 5C, keď je technicky totožný so starším iPhone 5, iba s “lacnejším” krytom? Odpoveďou je výborné nastavenie biznisu."

Erik Stríž, 22. októbra 2013 14:00
Apple iPhone 5C Foto: Apple


Spoločnosť Apple je podľa posledne zostaveného rebríčka Interbrands 2013 najhodnotnejšou značkou na svete. Je cenená na neskutočných 98 miliárd amerických dolárov. Nadobudnutie tejto prestížnej pozície je výsledkom nielen kvalitných produktov a prívetivosti k zákazníkom, ale aj o výbornom marketingu. Práve na ten je Apple expert a výnimočné schopnosti sa preukázali aj pri vyprázdňovaní skladov. Čistenie skladov je totiž zámienkou pre vytvorenie lacnejšieho iPhone 5C.

Inovácia s otáznikom


Smartfón iPhone 5C je v skutočnosti prezlečený iPhone 5. Využíva rovnaký fotoaparát, rovnaký procesor, pamäte, totožný displej, inovoval sa iba operačný systém na iOS 7 a kryt sa zmenil z pôvodného hliníkového na plastový. Na dotyk síce iPhone 5C nepôsobí tak lacno ako väčšina plastových smartfónov s Androidom, avšak prvýkrát v histórii iPhone nemáte pocit, že by ste držali v rukách prémiový produkt. Model 5C by ním prakticky ani nemal byť.

Apple iPhone 5c Foto: Apple
Tvrdenie, že iPhone 5C je prezlečeným modelom 5, je fakt. Opodstatnenie tohto produktu je potrebné hľadať v samotnom obchodnom modeli spoločnosti Apple. Pri každom uvádzaní nových telefónov iPhone sa jeho predchádzajúca generácia začala predávať s približne 100-dolárovou zľavou. Platilo to v čase, keď vyšiel model 4, 4S a takisto keď Apple uviedol do predaja model 5, cenovka pre 4S výrazne klesla. Modely 4 a 4S boli naďalej v predaji, a tak si aj zákazníci citlivejší na cenu mohli vybrať práve telefón s nahryznutým jabĺčkom.

V prípade uvedenia modelu 5S však Apple spravilo výnimku, ktorá sa možno v budúcnosti stane pravidlom. Apple zastavilo predaj staršieho iPhone 5 a miesto toho predstavilo “nový” telefón iPhone 5C. Ten je alternatívou k hierarchicky vyššie posadenému iPhone 5S.

Harmónia marketingu a produktového manažmentu


Apple zastavením predaja iPhone 5 dosiahlo, že si ľudia budú kupovať nový model 5S a zároveň si zabezpečilo, že sa vypredajú aj zásoby súčiastok určených pre pôvodný model 5. Firma však výrazne ušetrila na tom, že pôvodný hliníkový zadný kryt nahradila lacnejším plastovým riešením a marketingovo ho zdôvodnila veľkým dopytom po farebných mobiloch.

Apple iPhone 5 Foto: Apple
Apple iPhone 5C nie je predajným hitom, ale to ani nemuselo byť pre Apple prioritou. Hlavné je, aby sa vypredali sklady súčiastok a vnútorností určených pre iPhone 5. Apple tak ukázal, že vo veľkom biznise je stále veľké množstvo skratiek a inovácií, prostredníctvom ktorých sa dajú zúžitkovať existujúce skladové zásoby. Zníženie nákladov na výrobu iPhone 5C vďaka plastovým krytom je bonusom.

Pravdou však je, že kúpou smartfónu iPhone 5C nie je nikto ochudobnený - získava zákazník, predajca a aj výrobca. Aj keď je model 5C iba reinkarnáciou rok starého telefónu, ponúka úžasnú výbavu, prvotriedny používateľský zážitok, výborný fotoaparát a jedinečný vzhľad. Práve preto by mal byť tento krok Apple vzorom úspešného riadenia veľkého biznisu.

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac