Autá

Zoznámte sa s elektrickým BMW i3

"Pred dvomi rokmi BMW svetu ukázalo svoju víziu mobility budúcnosti, ktorú súhrnne označila ako BMW i. Dnes už máme prvého predstaviteľa tejto línie vo forme skutočného vozidla."

Erik Stríž, BMW, 31. júla 2013 10:00
BMW i3 Foto: BMW

Auto s víziou nového sveta?


BMW i3 je automobil, do ktorého automobilka BMW vkladá veľké nádeje. Tie sa však netýkajú predajných výsledkov, ale skôr určitej formy prestíže a inovácie v automobilovom priemysle. Je pravdou, že vozidlá s čisto elekrickým pohonom alebo hybridnými elektro-spaľovacími motormi dnes už nie sú jedinečné, avšak BMW i3 je aj o nejaký ten krok popredu. Vďačí za to predovšetkým použitiu menšieho množstva kompromisov, než v iných hybridných riešeniach, prepracovanej konštrukcii vozidla a vízii, ktorá sa zúčastňuje na tvorbe dojmu o BMW i3.

Tou víziou je svet, ktorý si sám vyžaduje tvorbu takých riešení, ktoré budú brať ohľad na životné prostredie, urbanizáciu, moderný životný štýl a potreby vodičov. Všetky tieto pestré reči smerujú k tomu, že BMW i3 má byť považované za prémiový elektromobil. Dalo by sa však diskutovať o tom, kde sú hranice tejto prémiovosti, predovšetkým pri priamom porovnaní s americkým vozidlom Tesla Model S.

BMW i3 Foto: BMW

Na prvom mieste technológie


Vizionársky dizajn BMW i3 predvádza zároveň typické športové vlastnosti a efektívnosť štvorsedadlového vozidla s autentickou ostrosťou. Inovatívny koncept tohto vozidla, spolu s kabínou pre posádku z karbónových vlákien (CFRP), spája ľahkosť, stabilnosť a bezpečnosť s neobyčajnou priestrannosťou zatiaľ čo asistenčné systémy vodiča a služby mobility od BMW Connected Drive a program 360° ELECTRIC, vytvorené špecificky pre BMW i3, menia mestskú mobilitu s nulovými emisiami na každodenný podmanivý zážitok zo šoférovania.

BMW i3 Foto: BMW

Karoséria z karbónu


Použitie odľahčených, trvácnych a bezpečných uhlíkových vlákien (CFRP, karbón) je vo výrobe automobilov vo svojom meradle jedinečné. A vďaka ich váhu šetriacim vlastnostiam nie je BMW i3 ťažšie ako porovnateľné automobily s bežným systémom pohonu a s plnou palivovou nádržou. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 1195 kilogramov – vrátane vysokonapäťovej batérie, ktorá umožňuje vodičovi užívať si športové výkonnostné vlastnosti a prevádzkový dojazd postačujúci na každodenné používanie.

BMW i3 Foto: BMW

Vizionársky dizajn ako vyjadrenie inovácie


Architektúra LifeDrive a technológia pohonu BMW eDrive umožňuje výnimočný stupeň slobody čo sa týka dizajnu. Samozrejme, vzhľad BMW i3 je výnimočný, rovnako ako pocit priestrannosti a zážitok z jazdy v ňom. Celková dĺžka 3999 milimetrov, šírka 1775 mm a výška 1578 mm dávajú BMW i3 osobité proporcie, ktorých dynamika a kompaktnosť podčiarkujú agilnosť vozidla v mestských pomeroch. Krátke previsy BMW i3 sú taktiež jasným poukázaním na jeho čulé jazdné vlastnosti. Veľké sklenené povrchy dodávajú i3 podmanivú ľahkosť a spolu s viditeľnými karbónovými štruktúrami, poskytujú náhľad do odľahčeného dizajnu automobilu.

Dizajn prednej masky BMW i3 je určený silne tvarovaným predným spojlerom, význačne interpretovaným BMW obličkovým grilom ako uzavretým prvkom, a prednými svetlami ohraničenými do tvaru U s LED jednotkami svetiel. Podobne tvarované zadné LED svetlá sú integrované ako „vznášajúce“ sa prvky vo veľkých, plne glazovaných dverách batožinového priestoru.

BMW i3 Foto: BMW

Bezpečnosť, bezpečnosť, bezpečnosť...


Horizontálne rozdelená LifeDrive architektúra, pozostávajúca z dvoch samostatných, nezávislých modulov je v princípe podobná dizajnu karoséria-na-ráme. Pričom hliníkový Drive modul – podvozok – poskytuje automobilu robustný základ, dopĺňa batériu, systém jazdy a základné štrukturálne i zrážkové funkcie, Life modul sa skladá hlavne z veľmi pevnej, ultra ľahkej karbónovej kabíny pre posádku.

Vysoko pevná kabína pre posádku, v súčinnosti s inteligentnou distribúciou a absorpciou dopadu nárazu, poskytuje optimálny štandard ochrany posádky. Dokonca aj pri čelnom náraze v rýchlosti 64 km/h, tento extrémne pevný materiál kabíny pre posádku zaistí, že priestor pre prežitie pasažierov zostane neobmedzený, zatiaľ čo hliníkové nárazové štruktúry vpredu aj vzadu Drive modulu poskytnú ochranu navyše. Výsledkom je, že deformácia karosérie je v skutočnosti oveľa menšia ako pri porovnateľných karosériách z oceľových plechov.

BMW i3 Foto: BMW

Dojazd, ktorý bude stačiť


BMW i3 je v prvom rade mestský automobil, ktorého použitie sa na diaľniciach veľmi nepredpokladá. Dojaz elektromotora s výkonom 125 kW (170 k) a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy je niečo medzi 130 až 160 kilometrov. Môže sa zdať, že táto vzdialenosť nie práve najväčšia, BMW sa obhajuje tým, že priemerný vodič najazdí denne len 64 km. Ak si však nový majiteľ priplatí aj za malý 2-valcový benzínový motor, dojazd sa predĺži na 300 km.

BMW i3 Foto: BMW
BMW i3 sa do predaja dostane už v novembri, prvá ho dostane Európa a zvyšok sveta až v prvej polovici roku 2014. Slovenské ceny tohto avantgardného vozidla síce nie sú k dispozícii, známa je jeho nemecká hodnota 35-tisíc eur. Za malý benzínový motor si noví majitelia priplatia ďalších 4 a pol tisíc eur.

Komentáre