Autá

Veľké BMW X5 bude aj na baterky

"Prvé SUV od BMW s hybridným pohonom, ktorý predstavuje kombinácia spaľovacieho a elektrického motora, bude nové X5. Budeme si SUV-čka pripájať do zástrčky? "

Erik Stríž, BMW, 23. augusta 2013 10:00
Koncept hybridného BMW X5 s pohonom eDrive Foto: BMW
Hybridný pohon je už realitou, ale v blízkej budúcnosti ho čaká ešte väčší rozmach. Svedčí o tom aj skutočnosť, že automobilka BMW sa rozhodla aplikovať tento koncept aj do SUV vozidla. Doteraz boli hybridné pohony nasadené iba do sedanov radu 3, 5 a do limuzíny radu 7.

V prípade sedanov slúži elektrický motor iba na pohon zadnej nápravy, avšak v prípade nového BMW X5 pôjde o režim 4x4, v prípade tejto automobilky s označením eDrive. eDrive je odvodené od xDrive, ktoré mníchovský výrobca automobilov ponúka vo všetkých svojich modelových radoch s veľkým úspechom.

Koncept hybridného BMW X5 s pohonom eDrive Foto: BMW

SUV so spotrebou hatchbacku


Nové BMW X5 bude takzvaný plug-in hybrid, teda na jedno nabitie sa automobilom presuniete do vzdialenosti približne 30 kilometrov maximálnou rýchlosťou 120 km/h. Slúžiť bude teda najmä ako doplnok ku klasickému spaľovaciemu motoru, pričom celková spotreba paliva by sa mala podľa výrobcu pohybovať na úrovni iba 3,8 litra na 100 kilometrov. To je veľmi ambiciózna hodnota aj na takú Hondu Civic 1,6 i-DTEC, ktorá je svojim spôsobom revolučná práve vďaka nízkej spotrebe. BMW X5 je pritom oveľa ťažšie a jeho celková energetická spotreba väčšia.

Elektromotor s výkonom 95 koní


Pohonný systém BMW eDrive v tomto koncepte pozostáva zo štvorvalcového spaľovacieho motora s technológiou BMW TwinPower Turbo a elektromotora, ktorý takisto pochádza z vlastného vývoja BMW Group. Elektrický motor s výkonom 70 kW (95 koní) čerpá svoju energiu z vysokonapäťovej lítium-iónovej batérie. Dobíjať sa dá z aj z bežnej domácej elektrickej siete. Vysokonapäťová batéria, vyvinutá pre BMW Concept X5 eDrive, je namontovaná na mieste mimoriadne odolnom voči kolízii – pod podlahou batožinového priestoru. K dispozícii sú tri jazdné režimy, v závislosti od situácie a požiadaviek – inteligentný hybridný mód pre optimálnu rovnováhu medzi športovosťou a efektivitou, čisto elektrický mód pre nulové lokálne emisie a režim Safe Battery na udržiavanie stálej úrovne dobitia batérie.

Koncept hybridného BMW X5 s pohonom eDrive Foto: BMW

X5 sleduje aj štýl jazdy


Inovatívne funkcie od BMW ConnectedDrive pomáhajú vodičom maximalizovať podiel cesty absolvovaný čisto na elektrický pohon a elektrický dojazd sa indikuje ako numerická hodnota. Dynamické zobrazenie dojazdu využíva inteligentnú konektivitu a neustále sleduje všetky faktory ovplyvňujúce akčný rádius vozidla, ako napríklad dopravnú situáciu, profil trasy či jazdný štýl.

Keď sa aktivuje navigačný systém, k bodom záujmu na navigačnej mape sa pridajú aj polohy verejných nabíjacích staníc. Vodič si môže zvoliť zobrazenie nabíjacích staníc po trase alebo v cieli cesty, pričom ho systém zároveň informuje o čase potrebnom na plné dobitie batérie.

Koncept hybridného BMW X5 s pohonom eDrive Foto: BMW

Všadeprítomný iPhone


Informáciu o stave nabitia batérie a čisto elektrickom dojazde si vodič môže pozrieť aj na svojom smartfóne vďaka aplikácii Remote od BMW ConnectedDrive. Umožňuje majiteľom dokonca kontrolovať proces dobíjania zo svojho telefónu. Zároveň umožňuje predprogramovať vozidlo pripojené k zdroju elektrickej energie, aby v určitej hodine aktivovalo napríklad klimatizáciu.

Dostupnosť


V tejto chvíli nevieme, kedy sa hybridné BMW X5 eDrive objaví v showroomoch a za akú si ho budú môcť klienti zadovážiť. Isté je iba to, že BMW týmto prototypom potešilo nielen priaznivcov automobilových inovácií, ale aj fanúšikov eco-friendly trendu.

Komentáre