Život

Rok 2019 bude oslavou astronomických objavov a ich významu pre ľudstvo

"Celosvetové oslavy budú veľkolepé. Národné komisie v 72 krajinách už zaregistrovali vyše 700 aktivít, ktoré sa budú organizovať pri príležitosti storočnice IAU."

TASR, 4. januára 2019 8:00
Ilustračná fotografia Foto: Pexels
Rok 2019 bude príležitosťou pripomenúť si astronomické objavy, ktoré v priebehu predchádzajúcich 100 rokov formovali vedu, technológie a kultúru. "Medzinárodná astronomická únia (IAU) oslávi v tomto roku 100. výročie svojho založenia a hlavným cieľom celoročných osláv je zdôrazniť význam astronómie ako nástroja vzdelávania, rozvoja a diplomacie,“ ozrejmil národný koordinátor pre vzdelávacie aktivity IAU na Slovensku Rudolf Gális.

O veľkoleposti celosvetových osláv podľa neho svedčí i fakt, že národné komisie v 72 krajinách už zaregistrovali vyše 700 aktivít, ktoré sa budú organizovať pri príležitosti storočnice IAU.

"Oslavy začnú skutočne globálnou hviezdnou párty 100 hodín astronómie, ktorá sa bude konať od 10. do 13. januára,“ informoval. "Počas štyroch dní a troch nocí astronómovia amatéri i profesionáli, nadšenci i široká verejnosť sa môže podeliť so svojimi znalosťami, skúsenosťami, ako aj nadšením pre astronómiu. Zatiaľ je v rámci tohto projektu zaregistrovaných vyše 250 podujatí v 50 krajinách a stále je možnosť sa k tomuto globálnemu podujatiu pripojiť,“ oznámil.

Celosvetovou akciou pri príležitostí jubilea IAU bude tiež aprílové stretnutie v Bruseli. Na podujatí Medzinárodná astronomická únia 1919-2019: 100 rokov pod jednou oblohou, ktoré sa uskutoční 11. - 12. apríla sa stretnú stovky účastníkov, medzi nimi špičkoví vedci, vysokopostavení štátnici, predstavitelia priemyslu a prominentní mladí vedci. "Svoju účasť ohlásili napríklad laureáti Nobelovej ceny Ben Feringa a Brian Schmidt, astronauti Chiaki Mukai a John Grunsfeld, šéf Generálneho riaditeľstva pre Výskum a inovácie Európskej komisie Jean-Eric Paquet a literárna a kultúrna kritička Maria Popova,“ uviedol Gális.

Projekty naplánované na rok 2019 podľa jeho slov zahŕňajú ďalšie globálne aktivity – výstavu Above and Beyond: Storočie astronomických objavov, Einsteinove školy alebo Otvorené astronomické školy, prostredníctvom ktorých nájdu učitelia rôzne kreatívne materiály pomáhajúce motivovať študentov, aby sa venovali vede, výskumu a spoznávaniu sveta, v ktorom žijú. Okrem toho, IAU finančne podporila vybrané národné a miestne iniciatívy napĺňajúce hlavné ciele osláv IAU100 v podobe 21 špeciálnych projektov, zameraných napríklad na zvyšovanie povedomia o prirodzenej tmavej oblohe a o negatívnych dôsledkoch svetelného znečistenia, aktivity zamerané na oslovenie starších ľudí, ale aj vzdelávacie programy pre utečenecké komunity či projekt, ktorý aj zrakovo postihnutým ľuďom umožní "vidieť" úplné zatmenie Slnka.

Oslavy IAU100 zdôraznia tiež význam rovnosti a rozmanitosti pre rozvoj spoločnosti viacerými špeciálnymi projektami, ako napríklad Deň žien a dievčat v astronómii (11.2.2019) a Hviezdy inšpirujú - iniciatíva IAU zameraná na podporu rovnosti účasti na astronomickom výskume, výchove a vzdelávaní.

Ďalšie informácie možno nájsť na slovenskej stránke venovanej tejto iniciatíve www.iau100.sk