Život

Chcete byť úspešní obchodníci? Úspech vám zaručí týchto 10 pravidiel!

"Ako sa stáť úspešným obchodníkom? Ak chcete byť úspešní, bez pravidiel to jednoducho nejde. Jana Blažeková hovorí o "desatoro", ktoré ju posunuli dopredu."

, 18. septembra 2013 14:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Chcete sa stať obchodníkom alebo už v obchode pôsobíte a máte pocit, že to nefunguje? Asi robíte niekde chybu. Jana Blažeková je úspešná obchodníčka vo svete finančníctva. Klienti si ju už vyhľadávajú sami. Ako dodáva, k úspechu jej okrem vytrvalosti a túžby niečo dosiahnuť dopomohlo striktné dodržiavanie pravidiel.

Tu je 10 základných pravidiel, ktoré vás priblížia k úspechu.

1. Dôvera


Obchod stojí a padá na dôvere medzi vami a klientom. V prvom rade si musíme s klientom sadnúť po ľudskej stránke. Ak z neho nemám dobrý pocit, tak spoluprácu ani nezačínam.

Dôveru si získavam prirodzeným spôsobom, gestami, ktoré by sa mal naučiť každý obchodník. Mnohí z nás tento fakt podceňujú a potom sa divia, že strácajú klientov. Ide o jednoduché veci, napríklad poviete, že mu dôverujete, ruky máte vždy na stole s otvorenými dlaňami. Klient musí vidieť všetko. Vždy sa mu pozeráte do očí. Nikdy klientovi neoponujte a pozorne ho počúvajte.

2. Diskrétnosť


Čo si poviem s klientom, ostáva obchodným tajomstvom. V žiadnom prípade informácie nevynášam.

3. Klaďte klientovi otvorené otázky


Toto je skvelé poistenie. Však mám pravdu, pán klient? Ak začnete takto, zabudnite, že nejaký obchod niekedy bude. Okrem toho, že je to dosť nepríjemné, vnucujete mu svoj názor. Tlačíte naň a pod tlakom vám nikdy nikto nič nekúpi. Ale ak použijete otázky: Ako sa Vám to páči? Čo sa Vám na tom páči? V čom vidíte výhody pre seba? A veľmi dôležitá je otázka. Prečo? Toto čarovné slovíčko vám prezradí naozaj všetko.
ilustračné foto Foto: TASR/AP

4. Profesiona­lita


Bez profesionality to jednoducho nejde. Práca, ktorú robíte, musí byť Vaším životným štýlom. Musíte vystupovať pod silnou značkou, musíte jej veriť. Venujte sa iba jednej oblasti. Klient na Vás musí vidieť, že svoje remeslo ovládate. Musí z Vás sršať sebavedomie, nie však arogancia. Na stretnutie musíte byť pripravený odborne, nenechať sa zaskočiť - čo neviem, zistím. A dôležitý je výzor. O hygiene sa nemusíme rozprávať, to je samozrejmosť. Biznis oblečenie detto.

5. Transparentnosť


Mnoho obchodníkov zámerne zastiera malé písmenka, ktoré každá zmluva obsahuje. Klient však oceňuje, keď mu nepoviem iba o výhodách, ale aj obmedzeniach resp. rizikách, ktoré môže znášať. Pre mňa je veľmi dôležité, aby klient vedel, na čom je. Transparentnosťou obchod získavam a neprichádzam oň.

6. Pravidlo jedného odborníka


Ide o veľmi dôležité pravidlo tak pre klienta, ako aj pre obchodníka. Keď spolupracuje so mnou, tak s nikým iným. Ináč to nemá zmysel. To je akoby ste s každým produktom chodili za niekym iným. Snažím sa preto poskytnúť klientovi celé spektrum služieb, ktoré využije a hlavne, ktoré mu budú slúžiť. Veľa sa s nimi o tom zhováram. ­Keď vidia, aké dôležité veci sa dejú na finančnom trhu, tak zisťujú, že o tom nikdy takto nerozmýšľali.
Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

7. Odmena


Odmena je pri obchode veľmi dôležitá. Je to jedna z vecí, ktorá vyvoláva u človeka dôveru. Keď si poviem svoju cenu, tak o to viac si aj oni uvedomujú hodnotu služby a dávajú jej aj patričnú vážnosť.

8. Korektnosť a otvorenosť


Vždy som otvorená každému klientovi a poviem aj čo sa mi nepáči. To isté očakávam aj od neho, keď sa na niečom dohodneme, tak to aj platí. Ak sa niečo zmení, okamžite volám, že budem meškať alebo objasním problém. Mám zmeškaný hovor, volám naspäť. Vždy som dostupná na telefóne a mailoch.

9. Pokora


Som pokorná,­ vážim si ľudí. Za svoju prácu a za všetko, čo sa môžem naučiť na živote mojich klientov ďakujem. Rozprávam zo srdca vždy tak, ako to práve cítim a nezabúdam, že aj ja som iba človek a snažím sa byť vždy empatická.
Ilustračná fotografia Foto: Vinci

10. Používajte pri komunikácií životné príbehy!


Toto je príbeh, ktorý klientovi hovorím ja: "Som v biznise, kde držím rodiny pohromade. V prípade, keď sa stane to najhoršie, aj to najlepšie. Môžem Vám povedať, čo je to najhoršie? Najhoršie je, keď niekto zomrie príliš skoro... Vtedy dochádza k dvom stratám - emocionálnej a finančnej.

Nemôžem nič spraviť s tou emocionálnou, ale s tou finančnou stratou Vám pomôcť dokážem.

Ak niekto zomrie príliš skoro, banka chce stále svoje splátky, kreditné spoločnosti chcú svoje splátky, peniaze chcú elektrárne aj potraviny. Všetci Vám budú chcieť peniaze z vrecka ťahať.

Ja Vám umožním vložiť peniaze do vrecka, umožním žiť v tom istom dome, jazdiť v tom istom aute a aby deti mohli navštevovať tú istú školu... Nejde o produkty provízie, keď sa stane to najhoršie, ide o možnosti výberu.

Máte záujem o väčšie možnosti výberu alebo o menšie možnosti výberu?

OK, povedzme si, čo sa môže stať v najlepšom prípade...

Dožijete sa dlhého veku a rozhodnete sa odísť do dôchodku. Ak ste si usporili dosť peňazí, Váš život sa nezmení. Ale ak ste si neodložili peniaze Váš život sa zmení a vy stratíte tvár. Nejde o produkty provízie, ak sa stane to najhoršie a vy sa dožijete dlhého, dlhého veku, ide o dôstojnosť.

Máte záujem o možnosť výberu a dôstojnosť?

Som v biznise, kde udržujem rodiny pohromade, keď sa stane to najhoršie, aj to najlepšie.

Dáva Vám to zmysel?"

Komentáre