Technológie

Nástup umelej inteligencie v bankovníctve? Odborník to vidí takto

"Trend do budúcnosti je, že sa predaje finančných produktov budú čoraz viac posúvať do digitálnej oblasti. Kamenné pobočky bánk budú mať zmysel dovtedy, kým ich budú navštevovať klienti."

TASR, 21. februára 2019 10:00
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Trh s finančnými službami prechádza najväčšími zmenami od zavedenia internetu. Predovšetkým umelá inteligencia mení celý koncept predaja finančných produktov. Kamenné pobočky bánk však aj napriek tomu ostanú a robotizácia nezvýši nezamestnanosť vo finančnom sektore. V diskusnej relácii na TABLET.TV to uviedol Peter Ivanka zo spoločnosti Softec.

„Jednoznačný trend do budúcnosti je, že sa predaje finančných produktov budú čoraz viac posúvať do digitálnej oblasti. Kamenné pobočky bánk budú mať zmysel dovtedy, kým ich budú navštevovať klienti. Časť klientov preferuje skôr osobný kontakt, ako nejaké digitálne kanály. Počet kamenných pobočiek bude klesať a budú špecificky zamerané skôr na nejaké poradenstvo. Vo finančnom sektore sa nebude vo veľkom prepúšťať, ale ľudia sa budú skôr rekvalifikovať. Určite nepríde k tomu, že by sa po digitalizácii bánk výrazne zvýšila nezamestnanosť,“ konštatoval Ivanka.

Na Slovensku sa v tejto oblasti presadzuje využívanie biometrických údajov. „Napríklad hlasová biometria pri kontakte s call centrom, otvorenie mobilnej aplikácie prostredníctvom odtlačku prsta, otvorenie účtu či uzatvorenie úverovej zmluvy prostredníctvom tvárovej biometrie,“ zdôraznil Ivanka s tým, že pri tomto spôsobe predaja alebo kontaktu s bankou je bezpečnosť na prvom mieste. „Počas zberu údajov, napríklad pri uzatváraní úverovej zmluvy, sa priebežne kontroluje. Tých bodov je tam viac, nielen odfotografovanie tváre, ale aj sledovanie pohyblivého bodu, aby bolo jasné, že na druhej strane je reálny a živý človek,“ dodal Ivanka.



Globálni hráči vo finančnom sektore investujú veľké sumy do IT riešení, ktoré sú založené na umelej inteligencii. Je to pre nich jediná cesta, ako si udržať pozíciu aj v konkurencii iných digitálnych firiem, ktoré majú potenciál ponúkať finančné služby klientom. „Kľúčovou oblasťou sú dáta, ich zber s cieľom pripraviť pre klienta personalizovanú ponuku v reálnom čase potreby. Druhou oblasťou je preverenie rizikovosti klienta a stanovenie jeho kreditného skóre, aby mu mohli dať lepšiu ponuku. Inou oblasťou sú virtuálni hlasoví asistenti. Nemusím komunikovať s operátorom, reálnym živým človekom, ale s počítačovým programom,“ uzavrel Ivanka.

Komentáre