Technológie

Televízory sa nadobro zmenili a toto je ich líder

"Najvyššie rozlíšenie, obrovská uhlopriečka, spektakulárny obraz a prevod do 3D v priamom prenose. Vyskúšali sme jeden z najlepších televízorov na svete. "

Erik Stríž, 22. júna 2016 12:00
LG Super UHD 3D TV Foto: LG Electronics
Vedeli ste, že vôbec prvý 3D televízor bol vyrobený ešte v roku 1941 a vyrobil ho istý John Baird. Tento istý človek vyrobil aj prvý komerčne dostupný farebný televízor (1939), ktorý však ešte veľmi dlho nenašiel cestu do domácností bežných ľudí. Prvý 3D televízor mal 500 riadkov, čo by sme mohli považovať za ekvivalent súčasného obrazového formátu VGA. Takéto rozlíšenie znamená, že obraz bol veľmi nekvalitný a efekt hĺbky bol iba slabý.

Vývoj 3D obrazu potom trval celé desaťročia a dnes ho môžeme mať priamo v našej obývačke za pár stoviek eur. Jeden z najlepších 3D televízorov na svete a súčasne jeden z tých technologicky najvyspelejších je LG Super UHD 3D SmartTV (modelový názov 65UH8507), ktorý sme mali príležitosť používať desať dní. Späť do predajne sme ho vracali iba s veľkou nevôľou a máme pocit, že sledovať obraz na televízore s iba metrovou uhlopriečkou je ako sledovať filmy na displeji mobilu. Takú silu majú moderné, vyspelé a drahé televízory za tisíce eur.

Najlepšia technika zabalená do 32 kilogramov

Keď si podrobnejšie rozoberieme názov tohto televízora, zistíme viac o jeho technických parametroch. 65 je uhlopriečka v palcoch, predstavujú až 165 centimetrov. UHD je rozlíšenie 4K, 3D je schopnosť zobrazovať trojrozmerný obraz a Smart TV znamená, že má systém pripravený na inštalovanie aplikácií. K monštruóznemu televízoru dostanete aj ťažký kovový stojan, skvelý diaľkový ovládač so vstavaným gyroskopom a dvojicu 3D okuliarov, ktoré nevyžadujú žiadne batérie.

Hneď na úvod je potrebné povedať, že kupovať tento televízor znamená nechať si zabezpečiť aj jeho dovoz a inštaláciu. My sme to robili všetko sami a veľmi skoro sme zistili, že televízor s hmotnosťou človeka (s krabicou 40 kg) nie je zábavné niesť na druhé poschodie. A potom to vybaľovanie a poskladanie... aj dvaja ľudia sú snáď málo.

Keď tento proces absolvujete (alebo za to zaplatíte dvoch či troch špecialistov), budete sa môcť tešiť z mimoriadneho obrazu a tých najmodernejších funkcií, ktoré súčasný trh s televízormi ponúka. V prvom rade je to Ultra HD rozlíšenie, ktoré vyzerá na 65-palcovej uhlopriečke skvostne. Každý film a aj každé domáce video z mobilu bude vyzerať celkom inak, akosi lepšie. Veľký vplyv na kvalitu obrazu má technológia IPS LCD, ktorú môžete poznať z lepších a drahších mobilov. Snáď jediný malý nedostatok je podsvietenie obrazovky - čierna bola občas skôr tmavá šedá. Nastavenia režimu obrazu majú veľký vplyv na farby a celkový pocit z dynamiky scény, prínosom sa tu ukazujú podporné technológie od LG, ako napríklad Quantum display.

LG Super UHD 3D TV Foto: LG Electronics

Má vlastný operačný systém

Operačný systém webOS 3.0 je prepracovaný, celkom intuitívny a má krásnu grafiku. Pohyb v ňom umožňuje praktický ovládač s ergonomickým dizajnom, ktorý plní podobnú funkciu, ako myš na počítači. Pohybujete ovládačom a na obrazovke jeho pohyb kopíruje ružový kurzor, ktorým môžete vyberať z ponuky menu. Toto riešenie nie je nové, prvýkrát sme sa s ním stretli práve u televízorov od LG asi pred piatimi rokmi. Odvtedy sa technológia zdanlivo nezmenila, inováciami však prešlo samotné prostredie webOS. Vyzerá moderne, dajú sa doň inštalovať rôzne aplikácie a dokonca aj hry (hoci zatiaľ iba veľmi jednoduché a trápne, herná konzola to ešte nie je a nastavenie televízora je zábavné.

Výborné je, že televízor môžete pripojiť na Wi-Fi a pristupovať k internetu. A nielen inštalovať z internetu nové aplikácie a streamovať videá z YouTube, ale aj si otvoriť internetový prehliadač a surfovať webstránkami. Cez Wi-Fi sa dá televízor prepojiť aj s modernými smartfónmi a tabletmi a zrkadliť ich obrazovky - to znamená, že displej telefónu sa bez oneskorenia prenáša na veľkú obrazovku televízora a rodine tak môžete ukazovať fotografie a videá aj bez toho, aby ste ich niekam kopírovali.

3D aj z bežného filmu

Moderné televízory dokážu zobrazovať 3D obsah tak, že takýto obsah spustíte a na oči si nasadíte špeciálne okuliare s LCD sklíčkami. Tento je však iný, vie konvertovať aj bežné video a aj televízne vysielanie do 3D v reálnom čase a na sledovanie potrebujete pasívne okuliare. Nemajú v sebe žiadnu elektroniku a ani batérie, pretože fungujú na princípe polarizácie. Preto sú ľahké a majú pekný dizajn.

Efekt hĺbky je výrazný a prevod funguje spoľahlivo. Iba málokedy sa stane, že by systém nastavil hĺbku nesprávne, zvyčajne sa tak stáva pri veľmi členitom alebo tmavom obsahu. Sledovanie dokumentárnych filmov o prírode alebo o vesmíre je zážitok, niektoré objekty zdanlivo vystupujú z obrazu až celkom k vám.

Oceňujeme, že režim 3D má vlastné nastavenia, takže ak sa vám zdá byť efekt prislabý alebo naopak veľmi silný, môžete si ho upraviť podľa vlastnej vôle. Zaujímavosťou je, že televízor dokáže sám rozpoznať, v akom formáte je prehrávaný obsah a podľa toho potom nastaví niektoré voľby automaticky.

LG Super UHD 3D TV Foto: LG Electronics

Prečo nakupovať teraz, keď to bude o rok lacnejšie?

Moderné televízory (a najmä tie za tisíc a viac eur) sú ukážkou skvelej techniky, ktorá sa v dohľadnej dobe dostane aj do nižších cenových relácií. Tieto produkty sú určené pre ľudí, ktorí chcú mať to najlepšie a najnovšie doma hneď a nevadí im, že za ne zaplatia viac. Títo ľudia sú pritom veľmi dôležití, pretože vďaka nim sa výrobcom vracia časť investícií z výroby a aj spätná väzba, ktorá je dôležitá pre budúci vývoj. Práve týmto procesom sa potom my, ktorí nechceme do modernej techniky investovať toľko peňazí, nakupovať podobne vyspelú elektroniku nakupovať za menej.

ODPORÚČAME AJ:
Kreslenie očami za 15 dolárov je revolúcia pre paralyzovaných
Olympiáda vylepšených ľudí sa blíži, oficiálne žijeme sci-fi