Technológie

Google začne blokovať reklamy. Je to podozrivé, keďže sa nimi sám živí

"Blokovanie internetovej reklamy nie je nič nové, Googlu sa ale nepáči, že sa vo veľkom blokujú práve tie jeho."

Erik Stríž, 19. júna 2017 10:00
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Internetový prehliadač Google Chrome, ktorý je momentálne najpopulárnejším spomedzi všetkých ostatných na svete, bude mať čoskoro funkciu automatického blokovania reklám. Znie ako to celkom dobrá správa, ktorá spríjemní internetové aktivity svojim používateľom. Paradoxné pritom je, že veľká časť príjmov Google pochádza práve z internetovej reklamy. Ako teda bude nový filter na reklamu fungovať?

AdBlock sa Googlu nepáči

Komu vadia reklamy, ten má dnes v počítači nainštalovaný slávny a spoľahlivý AdBlock. Je to najlepší spôsob, ako sa vyhnúť otravnej a nebezpečnej reklame, ktorá zaberá veľa miesta na webovej stránke alebo inak znehodnocuje používateľský zážitok. Používatelia tejto služby sa počítajú na milióny a za veľkým úspechom AdBlocku stojí aj jeho extrémne jednoduchá inštalácia bez potreby akéhokoľvek nastavovania.

Google s ním však spokojný nie je, pretože vo veľkom blokuje aj reklamy jeho inzerentov, čím prichádza o provízie. Vzhľadom na rozšírenosť AdBlocku Google prichádza o obrovské peniaze, v celosvetovom meradle by sme snáď mohli hovoriť o miliónoch eur.

Nie je preto úplným prekvapením, že sa Google rozhodol vyhovieť používateľom a už v základe internetového prehliadača Chrome ponúknuť riešenie, ktoré bude otravné a nebezpečné reklamy filtrovať.

Ilustračná fotografia Foto: Google

Praktiky monopolu?

Problém je, že Google nezverejňuje kritériá o tom, ktoré reklamy ponechá a ktoré odfiltruje na základe ich obsahu. Je pravdepodobné, že bude zvýhodňovať iba tie reklamy, z ktorých bude mať províziu, čím by zásadným spôsobom ovplyvňoval obsah na internete. Navyše platí, že niekedy je reklama cielene rozmerná, pretože ide o reklamu v rámci obsahu jedného portálu. V takých prípadoch by sa mohlo stať, že Chrome odfiltruje a nezobrazí aj taký obsah, ktorý je relevantný a vyžadovaný.

Aj AdBlock sa môže mýliť a zablokovať taký obsah, ktorý je potrebný pre plnohodnotný používateľov zážitok z webovej stránky. Často na to upozorňuje aj sám vydavateľ webstránky, ak jeho systémy zaregistrujú, že používate systém na blokovanie reklám. Väčšinou ide o stručné vysvetlenie, aké sú pre web reklamy dôležité a tak ďalej.

Prehliadač Chrome však bude reklamy blokovať už vo svojom základe bez opýtania používateľa. Práve tu odborníci vidia možný problém, pretože v tomto prístupe vidia niečo ako zneužívanie pozície monopolu.

Lepšie reklamy iba na oko?


Google sa stalo členom Koalície pre lepšiu reklamu, ktorá definuje 12 typov obťažujúcich reklám, ktoré sa však týkajú iba ich veľkostí a interakcií s používateľom. Sú medzi aj také, ktoré sa dnes nachádzajú v reklamných systémoch Googlu.

Účasť Googlu v Koalícii pre lepšiu reklamu je však špekulatívna. Internetový denník The Intercept, ktorý sa venuje témam spojeným s internetovou bezpečnosťou na medzinárodnej a vládnej úrovni, pripomenul vyhlásenie Marka Pattersona z Fordham University. Ten tvrdí, že celá koalícia je iba orchester dirigovaný samotným Googlom, keďže ten spoločne s Facebookom zastrešuje až 99 percent z celkového objemu online reklamy v Spojených štátoch. Vraj až 77 percent všetkých investícií inzerentov do online reklamy putuje práve cez účty Facebooku a Google. Uvádza to Business Insider z mája tohto roku a pripomína, že ani tieto údaje nie sú úplne presné, pretože spoločnosti svoje reálne príjmy z reklamy nezverejňujú.

Ďalšie predpoklady tvrdia, tentokrát od Financial Times, že Google má v pláne zaviesť aj mechanizmy na monetizáciu obsahu bez prítomnosti reklamy. Koncept vychádza z toho, že aj návštevník s aktivovaným systémom na filtrovanie reklám (akýmkoľvek, hoci aj s Adblockom), by bol pre vydavateľov webstránok zaujímavý. S pomocou takého výberu financovia by si vydavateľ mohol dohodnúť takú spoluprácu s Google, pri ktorej by obe strany získavali peniaze od používateľa, ktorý si zaplatil určitú čiastku za to, že sa mu nebudú nikde zobrazovať reklamy.

V konečnom dôsledku tak o peniaze nepríde Google a ani vydavateľ, zo vzťahu sa však vytratí inzerent a aj samotná reklama. Zo sprostredkovateľa sa stane autorita, ktorá bude nechávať platiť provízie za to, že nezobrazí niektorú časť obsahu webstránok.

Či už sa bude Google aktívne snažiť blokovať cudzie reklamy alebo používanie iných adblockerov spoplatní, ide o postup, ktorý smrdí monopolnými praktikami. Asi jedinou zárukou toho, že vo výsledku budú spokojní všetci (Google, inzerent, vydavateľ aj používateľ), sú doterajšie aktivity a rozhodnutia Googlu. Táto spoločnosť má stále pozitívny imidž pre svoju otvorenosť a schopnosť ponúkať internetu významné inovácie zadarmo, zdanlivo bez vlastného prospechu.


Dúfame teda v to, že naďalej otvorený a pro-používateľský bude Google aj v otázke možného blokovania online reklamy.




Zdroje: Facebook and Google completely dominate the digital ad industry; Be Careful Celebrating Google’s New Ad Blocker. Here’s What’s Really Going On.; Coalition for Better Ads


ODPORÚČAME AJ:
Supermateriál vyrobený z kuchynského oleja. Aj to je veda
Moodo umožní kontrolovať vône v domácnosti cez smartfón
Kancelársky papier bude modrý a tlač dočasná, v Číne sa deje revolúcia
Aké technologické inovácie nás čakajú do roku 2050?

Komentáre