Technológie

Blázni alebo géniovia? Na Mesiac chcú poslať raketu s USB kľúčom

"Moonspike je projekt, ktorý v týchto dňoch hľadá peniaze na svoju realizáciu cez internet. Cieľom je poslať na Mesiac raketu s nosičom elektronických dát, avšak len za 600-tisíc libier. "

Erik Stríž, 6. októbra 2015 8:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Aj zdolávanie vesmíru by malo byť otvorené, tvrdia zakladatelia projektu Moonspike. Kristian von Bengston, Chris Larmour, Flemming Nyboe a Steen Andersen si stanovili za cieľ, že svojpomocne vyrobia raketu a doručia ju až na povrch Mesiaca. Vraj na to majú dobré predpoklady a chcú takto verejne dokázať, že vesmírny výskum nemusí prebiehať za múrmi tajných dokumentov, ale aj celkom otvorene a úprimne. Tvorcovia Moonspike sú ochotní verejne zdieľať radosť z úspechov, ale aj prípadné neúspechy.

Projekty NASA, ktorými sa ľudstvo nepriamo dostáva na iné vesmírne objekty v okolí Zeme, stoja rádovo milióny amerických dolárov. Moonspike však počíta s rozpočtom iba
600-tisíc amerických dolárov. Je to prinajmenšom extrémne odvážny cieľ dostať za takto malé peniaze hocičo do vzdialenosti až 400-tisíc kilometrov. Práve to je priemerná vzdialenosť Mesiaca od Zeme, nehovoriac o tom, že tam vonku je každý chybný centimeter katastrofou.

Už len samotná navigácia nie je žiadna hračka. Stačí, aby sa počas cesty raketa vychýlila z kurzu iba o niekoľko centimetrov a o niekoľko dní (alebo dokonca hodín) sa táto malá odchýlka prejaví ako stokilometrový odklon od plánu. Pred Moonspike stojí veľké množstvo významných a ťažkých výziev.

Skúsenosti ako predpoklad úspechu

Nech už cieľ projektu Moonspike vyznie akokoľvek odvážne, nie je to výmysel partie neskúsených študentov. Ľudia stojaci za vesmírnou raketou majú skúsenosti priamo z NASA a z Copenhagen Suborbitals, kde absolvovali nielen tréningy, ale boli aj súčasťou samotného realizačného tímu.

Veľký dôraz sa kladie na hmotnosť celej rakety vrátane jej nákladu, pretože práve ona má priamy vplyv na rýchlosť, účinnosť pohonu, navigáciu a prakticky všetky ostatné detaily, ktoré povedú k zdarnému koncu misie.

Ilustračné foto. Na archívnej snímke NASA z 21. júla 1969 veliteľ kozmickej lode Apollo 11 Neil Armstrong. Foto: TASR/AP

Marketingoví špecialisti

Moonspike nie je iba o snahe o dosahovanie efektívnejších spôsob dopravy objektov do vesmíru, ale aj o skvelom marketingu. Pred tvorcami stála otázka, ako prinútiť ľudí, aby do projektu dali svoje vlastné peniaze. Investorov totiž Moonspike hľadá prostredníctvom internetového crowdfundingu, ktorý je priam závislý na reciprocite. Zákazník si výmenou za svoje peniaze kupuje buď samotný produkt alebo aspoň niečo, čo mu môže v budúcnosti pripomínať jeho niekdajšiu investíciu.

Moonspike bude preto niesť flashovú pamäť, na ktorej si môžu investori rezervovať svoj vlastný digitálny obsah. Napríklad fotky priateľov, hudbu, odkaz mimozemšťanom alebo budúcim generáciám.

Pre zaujímavosť, jeden megabajt priestoru stojí 18 britských libier, za 98 libier tvorcovia ponúkajú 5 MB a darčekový predmet a za necelých 5-tisíc libier budete môcť zaplniť 500 MB priestoru na Mesiaci, k nim dostanete hromadu spomienkových predmetov. Ale mesačný prach medzi nimi nebude, pretože raketa sa späť na Zem už nikdy nevráti.

Je zrejmé, že Moonspike má väčšiu šancu na neúspech, ako na úspešné naplnenie misie. Napriek tomu sa už našlo dosť ľudí, ktorí dali svoje peniaze na niekoľko megabajtov na raketovom USB kľúči. Spoločne vyzbierali cez 18-tisíc britských libier, teda asi 25-tisíc eur.


Zdroj: kickstarter.com


ODPORÚČAME AJ:
Senzory odtlačkov prstov mieria aj do lacnejších mobilov
Hodiny ako z iného sveta zobrazujú čísla tekutinou od NASA
Nabíjačka na mobil čerpá energiu zo svetla
Osem tipov, ako skrotiť smartfón
Robot napodobňuje jazyk chameleóna, dokáže uchopiť prakticky všetko

Komentáre