Hudba a film

Zuzana Grejtáková: Hobojistka v rifliach aj barokovom kostýme

"Zuzana Grejtáková nie je typom mladej umelkyne, ktorej na pódiu vyhovuje biela blúzka a čierna sukňa. Zaujímavé kostýmy v ľuďoch okrem samotnej hudby zanechajú aj ďalšiu pridanú hodnotu, hovorí."

Anna Weiss, 18. februára 2014 6:00
Zuzana Grejtáková Foto: Súkromný archív Zuzany Grejtákovej


Hoci má len 24 rokov a je absolventkou Konzervatória v Košiciach, talentovaná vnučka známeho, dnes už legendárneho prvého huslistu Košickej filharmónie, Karola Petrócziho, má už slušne rozbehnutú kariéru. Okrem výučby hry na dychové nástroje vo svojej vlastnej súkromnej škole je aktívna aj ako interpretka.

Vybrala sa cestou experimentu – spája starú hudbu s modernými prvkami, ale keďže čistota a priezračnosť práve baroka ju fascinujú, neupiera ľuďom vychutnať si zážitok z podmanivej hudby ani vo vyváženej, klasickej forme, dokonca oblečená v barokovom kostýme.

Vystúpenia si zaslúžia magické miesto


Nielen samotná hudba či kostýmy však publikum prenesú do 16. až 18. storočia. Kľúčové na vychutnanie si zážitku je aj prostredie, v ktorom sa vystúpenia Zuzany Grejtákovej konali. Dva koncerty počas uplynulého leta na Červenom Kameni v prekrásnom prostredí juhovýchodného svahu Malých Karpát neďaleko Modry poslucháčov doslova uchvátili:„Na požiadanie organizátorov sme boli na jednom z koncertov, v barokovej Sala Terrena oblečení v barokových kostýmoch a repertoár nášho tria pozostával väčšinou zo sonát - od Händla, Telemanna, Correliho, či Marcella,“ hovorí Zuzana Grejtáková a jedným dychom dodáva, že koncerty zaujali veľké množstvo ľudí, čo príjemne prekvapilo nielen samotných interpretov, ale aj organizátorov.

Klasika v lete aj tento rok


Podujatie s názvom Baroková noc na hrade preto plánujú organizátori zopakovať aj počas tohto leta. Napokon, pôsobivá a pre návštevníkov fascinujúca je aj samotná história hradu, ktorá sa tiahne až do 13. storočia. Hoci bol v minulosti poškodený požiarom, vždy sa ho podarilo opraviť do takej podoby, v akej ho vidíme dnes. Niet preto lepšej kombinácie ako v malebnom prostredí dýchajúcom históriou ponúknuť ľuďom živú hudbu, ktorej korene siahajú do čias, keď pevnosť obýval rod Pálfiovcov.



„Tohto roku plánujeme na Červenom Kameni trošku pozmenený repertoár, ktorý by sme urobili modernejší a práve v prostredí veľkej sály vidím priestor aj na efektnú svetelnú šou, akú sme mali napríklad na Vianočnom koncerte v Malej synagóge v Trnave. Naopak, v menšej sále plánujeme ďalší koncert v obsadení hoboja sprevádzaného klavírom, na ktorom zaznejú aj skladby z môjho projektu ADAGIO |Hudba v tempe 66 – 76 BPM, ktorý mal premiéru minulý rok v júni. Keďže je to menší priestor, vyžaduje si aj komornejšie obsadenie a na tomto projekte budem spolupracovať s mojou tetou Júliou Grejtákovou, ktorá je korepetítorkou opery Štátneho divadla Košice,“ predstavuje vopred premyslenú dramaturgiu koncertov Zuzana.

Tým však plány na Červenom Kameni nekončia. Mladá ambiciózna hobojistka si vie predstaviť aj ďalšie vystúpenie väčších rozmerov priamo na nádvorí, ktoré tvorí dominantu objektu.

Koncert v drevenom evanjelickom kostole


Mladú sólistku si o pár mesiacov užijú aj na východe Slovenska. V unikátnom drevenom evanjelickom kostolíku v Kežmarku, ktorý je zapísaný v zozname UNESCO, vystúpi v pozoruhodnom obsadení: okrem samotnej hobojistky budú môcť návštevníci koncertu počuť klavír v podaní Júlie Grejtákovej, spevákov či talianskeho violončelistu. „Rovnaké obsadenie a repertoár predvedieme v krásnej sále PKO v Prešove a aj keď je to projekt, ktorý sa zatiaľ rodí, verím, že bude pre ľudí zaujímavý,“ opisuje Zuzana Grejtáková.

Zuzana Grejtáková Foto: Súkromný archív Zuzany Grejtákovej
Ďalšie vystúpenia plánuje interpretka v rodných Košiciach, kam sa neustále rada vracia, aj keď dnes pôsobí v Trnave: „Chcem koncertovať, vymýšľať nové projekty a vystupovať s novými hosťami a s novou dramaturgiou,“ predstavuje svoje plány a dodáva: „Rysujú sa nám aj koncerty v Prahe, kde by sme sa zo začiatku chceli predstaviť v menšom, komornejšom obsadení a ak budeme mať úspech, nepochybne plánujeme predstaviť v Čechách aj finančne náročnejšie experimentálne projekty.“

Vizuálna stránka koncertu


„Pre mňa je najpríjemnejšia spätná väzba od ľudí, ktorí prídu na koncert, napriek tomu, že ma ešte ako interpretku nepoznajú a odchádzajú s tým, že zažili pekný koncert. Teší ma, že ľudia sú aj v dnešnej dobe motivovaní prísť na klasiku a práve toto ma nesmierne posúva vpred. Dokonca, aj keď znie klasika v experimentálnej forme, publikum si ju pochvaľuje,“ vysvetľuje Zuzana. Koncert pre ňu samotnú musí mať aj svoju vizuálnu stránku.

Či už je to menej konvenčné oblečenie, moderné technológie spojené s vážnou hudbou alebo barokové kostýmy, ktoré v ľuďoch okrem samotnej hudby zanechajú nejakú ďalšiu pridanú hodnotu, hobojistka má jasnú predstavu o ďalšom smerovaní svojej kariéry: „Podľa mňa na pódium, najmä ak ide o mladých muzikantov, ktorí radi experimentujú, nepatrí biela blúzka a čierna sukňa. Mne osobne je bližšia kravata, rifle alebo naopak, klasická hudba interpretovaná v dobových kostýmoch, ak je to pre koncertné vystúpenie a priestor vhodné."

Komentáre