Hudba a film

Takto sa točil Hobit: Smaugova pustatina

"Tvorcovia filmu Hobbit: The Desolation of Smaug priebežne zverejňovali videá a fotografie toho, ako vyzerá nakrúcanie takto rozsiahlej snímky. "

Erik Stríž, 28. februára 2014 14:00
Ako sa točil Hobit: Smaugova pustatina Foto: Weta Digital


Druhé pokračovanie filmu o odvážnom Bilbovi Hobitovi a družine trpaslíkov sa stretlo s pozitívnym ohlasom nielen publika, ale aj odborníkov na špeciálne efekty. Tvorba takto komplikovaného filmu nie je iba o schopnostiach režiséra a hercov, ale o celkovom zmenežovaní desiatok či stoviek ľudí tvoriacich komparz a o extrémne úzkej spolupráci s tvorcami špeciálnych efektov. Tie sa dostali vo filme Hobit: Smaugova pustatina na mimoriadnu úroveň, v ktorej museli grafici nielen dopĺňať pozadie za hercami, ale aj priamo tvoriť animácie a počítačom generované postavy.

Ako sa točil Hobit: Smaugova pustatina Foto: Weta Digital

Najprepracovanejší virtuálny drak v histórii?


Jednou z najťažších úloh bolo spracovať vzhľad, pohyby a celkový charakter Smauga, obrieho draka strážiaceho nesmierne bohatstvo. Podľa predlohy autora románu, J.R.R. Tolkiena, mal byť drak veľký, majestátny a svojím spôsobom očarujúci. Jeho dĺžka mala presahovať dĺžku dvoch lietadiel Boeing 747 Jumbo Jet. A navyše, tvorcovia nemohli drakovi určiť žiadnu nižšiu prioritu, pretože práve úroveň jeho spracovania a vierohodnosti bola pre film kľúčová.



Drak Smaug vznikal v počítačoch, avšak pohyby jeho tváre, vrátane najmenších mimických prejavov, boli snímané pomocou mocap techniky. Jej podstata tkvie v tom, že kamera sníma pohyby určených bodov na skutočných hercoch, tento pohyb je následne prevádzaný do počítača a tieto body sa akoby prehodia na virtuálnu postavu. Pohyby tejto virtuálnej postavy sú potom totožné s pohybmi skutočných hercov. Rovnakú techniku už režisér Peter Jackson využil v trilógii Pán Prsteňov pri tvorbe postavy Gluma.

Ako sa točil Hobit: Smaugova pustatina Foto: Weta Digital

Neoceniteľná technológia


Technika mocap (Motion Capture) je nesmierne oceňovaná najmä tam, kde je potrebné počítačom generovaným postavám dodať expresívne tvárové výrazy alebo prirodzené ľudské pohyby pri chôdzi či behu. Tie by sa manuálnym nastavovaním animácií robili skutočne ťažko a výsledok by stále nebol uspokojivý. V prípade draka Smauga bol do špeciálneho obleku s vyznačenými sledovanými bodmi oblečený herec Benedict Cumberbatch. Ten sa v posledných týždňoch a mesiacoch dostal do pozornosti verejnosti ako predstaviteľ Sherlocka Holmesa, Juliana Assangea (tvorca servera WikiLeaks) a Khana zo Star Trek: Do Temnoty.

Krása Nového Zélandu iba na zelenom plátne


Napriek tomu, že sa trilógia Hobit nakrúca na Novom Zélande, rovnako ako aj Pán Prsteňov, herci si veľa nedotknutej prírody pri práci neužívajú. Väčšina scén sa totiž tvorí v štúdiu so zeleným alebo modrým pozadím. Dokonca aj niektoré rekvizity, ako napríklad zbrane, sú dopĺňané počítačom.

Na fotografiách spoločnosti Weta Digital je vidno, že sa počítačom dopĺňali aj meče alebo šípy lukov. Mohlo by sa zdať, že moderné herectvo už nie je tým, čím bývalo pred niekoľkými rokmi - a je to pravda. Moderné herectvo je nepopierateľne ťažšie práve v dôraze na profesionalitu hercov. Tí sa musia vedieť do svojej postavy vžiť aj vtedy, keď majú okolo seba iba zelené plátna a v rukách zelené palice imitujúce meče, prípadne keď majú na tvári nasadené helmy s kamerami.


Podľa vás, je toto stále herectvo? Bolo by možné takto rozsiahle a náročné filmy vytvoriť aj bez pomoci špeciálnych efektov a počítačov?

Komentáre