Cestovanie

Alternatívna služba Uber prichádza k českým susedom, poznáte ju?

"Mobilná aplikácia Uber obchádza nepoctivosť. V rozpore s vôľou klasických taxikárov sa uchytila vo viac ako 150 mestách, do zoznamu patrí od stredy aj susedná Praha. Ako funguje?"

Romana Juhásová, 19. augusta 2014 12:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok


Mobilným aplikáciám sa jednoducho darí snáď v každom aspekte cestovania. Vo viac ako 150 mestách si majitelia smartfónov môžu privolať vozidlo takpovediac jedným klikom. Rýchlo, za vopred stanovenú cenu a bez dohadovania, vyjednávania či príplatkov.

Kým v mnohých európskych veľkomestách startup leží v žalúdku klasickým taxikárom a vyvoláva konflikty s úradmi, u našich západných susedov naberá na popularite. Od stredy ponúka svoje služby v Prahe, ako v zatiaľ jedinom meste v strednej a východnej Európe.

Boj proti nepoctivcom


Uber nie je klasickou taxislužbou, nevlastní žiadne vozidlá, je spojovacou čiarou medzi koncesovanými a preškolenými vodičmi s dostatočne kvalitným automobilom a zákazníkmi, ktorí chcú vedieť, za čo platia. Pomocou mobilného telefónu si vedia zistiť vopred stanovenú cenu, ktorú určuje samotná aplikácia a tiež kontrolovať presnú trasu. Dostupné sú aj informácie o vodičovi a vozidle. Prostredníctvom aplikácie prebieha aj samotná platba. Podľa hovorkyne magistrátu, Petry Hrubej, Praha Uber víta ako jednu z možných ciest v boji proti nepoctivom.

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok
Spoločnosť vznikla v roku 2009 v americkom San Franciscu, odvtedy sa rozpŕchla do približne 167 miest v 42 krajinách po celom svete. Samotná aplikácia je bezplatná a ceny za jazdu sú v niektorých mestách až o dvadsaťpäť percent nižšie, ako ponúkajú klasické taxislužby. V Prahe je minimálna cena za jazdu s Uber 100 korún (3,60 eura).

Spravodlivé alebo nie?


Alternatívna "taxislužba" vyvolala v mnohých európskych metropolách vlnu kontroverzie. Taxikárom z povolania nevonia fakt, že vodiči z Uber nemusia vlastniť zložité a nákladné licencie ani platiť špeciálne dane, nemusia mať taxametre a jediné, čo v skutočnosti potrebujú, je smartfón s aplikáciou. Ohradzujú sa aj neexistenciou poistenia voči nehode.

V júli nespokojní taxikári zaplnili ulice Berlína, Paríža, Londýna či Madridu. V Katalánsku bola služba označená za ilegálnu, pokus o pokutovanie prebehol aj v Španielsku, tamojšie ministerstvo dopravy ale po kritike od Európskej komisie od plánu odstúpilo. Minulý týždeň však populárnu aplikáciu zakázal Berlín, za porušenie hrozí pokuta až vo výške dvadsaťpäť tisíc eur.

Na Slovensku sa takáto alternatíva dosiaľ neuchytila, pomocou smartfónu a aplikácie HopIn si však v Bratislave, Banskej Bystrici a Zvolene možno objednať klasický taxík.

ĎALŠIE ČLÁNKY:


Prejdite sa nočným Marseille, všetko čo potrebujete, je počítač
Navštívte Barcelonu, Kuala Lumpur či Šanghaj, úplne zadarmo
Lukáš Matějček: Byť Iráncom, som na svoju krajinu hrdý
Marek Polešenský: Pohodlnosť je najväčším zabijákom zážitkov
Radšej budem rok nosiť jedny džínsy, ako šetriť na cestovaní
Mountain Lovers: Vo dvojici na dvoch kolesách po slovenskej prírode

Komentáre