Biznis

Nové alebo použité? Na čom sa oplatí šetriť?

"Mnohí ľudia si pri výbere elektroniky alebo domácich spotrebičov vyberajú z ponúk internetových bazárov s použitým tovarom. Je rozumné nakupovať iba nový tovar alebo vám poslúži aj ten používaný?"

Erik Stríž, 2. augusta 2013 6:00
K nákupu používanej elektroniky by ste mali pristupovať s opatrnosťou. Foto: Apple
Výrobcovia elektroniky každý rok predstavujú nové generácie produktov, aby nimi oživili trh. Ich cieľom je, aby si každý potencionálny zákazník kupoval iba nové produkty a tie staré vyhadzoval do koša. Realita je však celkom iná, produkty celkom prirodzene putujú rukami hneď niekoľkých majiteľov - a nemožno tvrdiť, že by tento postup nebol správny. Veď keď produkt funguje, je spoľahlivý a morálne aktuálny, nie je dôvod na jeho likvidáciu.

Nákup použitých domácich spotrebičov, napríklad plynových sporákov, môže predstavovať bezpečnostné riziko. Foto: Tumblr

Dbajte na bezpečnosť


Pri nákupe používanej elektroniky funguje celkom iný systém hodnotenia, než v prípade domácich spotrebičov alebo dokonca automobilov. Elektronika ako mobilné telefóny, televízory, tablety, počítače a podobne je pomerne spoľahlivá a ich stav sa dá zhodnotiť pomerne jednoducho, krátkym otestovaním alebo dokonca letmým pohľadom.

Pri domácich spotrebičoch alebo automobiloch ide o celkom iný proces, ktorý je podmienený predovšetkým významom týchto “produktov” v kontexte osobnej bezpečnosti. Ak si kúpite jazdené auto so skrytou vadou v bezpečnostnom balíku alebo plynový sporák, ktorému potajme uniká plyn, môžete si privodiť fatálne dôsledky. Platí to aj pre oblečenie, nákup tovaru v second-handoch môže byť najmä u zdravotne senzitívnejších ľudí nežiadúci. Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že všetko, čo neohrozuje vašu bezpečnosť, má potenciál slúžiť dobre aj ako už používané.

Prečo ľudia nakupujú použitý tovar:
- nižšia cena.

Prečo ľudia nakupujú nový tovar:
- záruka spoľahlivosti;
- garancia vrátenia peňazí alebo výmeny v prípade opodstatnenej reklamácie;
- dobrý osobný pocit z vlastnenia nového produktu;
- najlepšia vedomosť o technickom stave produktu;

Nákup používaného nábytku nemusí byť zlou investíciou. Foto: Tumblr
Napriek tomu, že pri spísaní výhod použitého a nového tovaru sa takmer vždy musíte nakloniť k nákupu nového, množstvo typov produktov sa napokon oplatí nakúpiť pod rukou. Tejto téme sa na internete venovali už stovky autorov, freelancerov a podnikateľov a množstvo z nich uprednostňuje nákup nasledovného tovaru už ako používaného:

- bytový nábytok. Keď zariaďujete byt, kanceláriu alebo iné priestory, nákup nábytku nemusí znamenať investície v tisícoch eur. Každý chlap dokáže opraviť menšie funkčné nedokonalosti v pántoch na skrinkách alebo spevniť jemne rozhojdaný drevený stôl. Za trocha takejto práce môžete ušetriť desiatky až stovky eur.

- rekreačné športové náradie. Kupovať staré boxovacie rukavice nie je celkom rozumné. Avšak taký kajak, veslá, boxovacie vaky, lyže, golfové palice - to sú nástroje, ktoré sa neopotrebujú tak jednoducho. Najmä vtedy, keď majú rekreačný charakter a používajú sa sporadicky, napríklad sezónne. Ak viete, že nejaké športové náradie budete používať striedmo, napriek tomu ho však potrebujete, je na mieste zvážiť kúpu už používaného náradia.

- tablety a mobilné telefóny. Elektronika vo významnej miere stráca na hodnote hneď po tom, ako si ju niekto zakúpi. Pri nákupe mobilných telefónov a tabletov by ste mali dbať na to, aby vami zakúpený tovar stále spadal do záručnej doby. Tak sa vyhnete strate peňazí za nákup tovaru so skrytými vadami. Pre takú firmu môže byť dôležité, aký imidž má pred svojimi klientmi. Moderné spoločnosti zaoberajúce sa tvorbou grafiky napríklad potrebujú mať po ruke vždy nejaký ten tablet, na ktorom by mohli klientovi odprezentovať produkt aj v teréne. A odborníci vedia, že hoci sú na trhu dostupné aj lacné tablety s cenou okolo 150 eur, ich displeje a spoľahlivosť sú podriadené kompromisom. Preto sa radšej rozhodnú pre starší, ale spoľahlivý iPad alebo Samsung Galaxy Tab, ktorých cena je aj po dvoch rokoch rovnakých 150 eur.

Imidž firmy je dôležitý najmä vtedy, keď pôsobí v kreatívnom priemysle. Foto: Tumblr

Nakupovať treba s rozumom


Ideálne by bolo, keby si každý mohol bez váhania dovoliť nákup nového tovaru. Realita je však taká, že mnohé nové produkty nie sú natoľko lepšie od predchádzajúcich generácií, aby sa za ne oplatilo výrazne priplatiť. V každom prípade platí pravidlo, že pri nákupe akéhokoľvek tovaru je potrebné postupovať rozumne a s ohľadom na hroziace riziká.

Komentáre