Biznis

Netradičné druhy podnikania. Poznáte multi level marketing?

"Pokroková doba, no hlavne internet nám ponúka veľmi veľa možností, ako si zarobiť. Otázka znie: Ide o možnosti, ktoré sú dostupné pre každého? "

, 30. mája 2013 10:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Práce je stále menej, kríza nás tlačí k múru, peniaze sa strácajú ako v bermudskom trojuholníku. Mnohé domácnosti musia poriadne stiahnuť opasky. Iní zase rozmýšľajú, ako zarobiť a dávajú sa na podnikateľskú dráhu. Ako ďalej?

Pokroková doba, no hlavne internet nám ponúka veľmi veľa možností. Otázka znie: Ide o možnosti, ktoré sú dostupné pre každého? Nie sme predsa všetci IT odborníci alebo finančníci. Na sieti sa však čoraz častejšie objavujú ponuky, ktoré lákajú na rýchly zárobok. Nemusíte sa pohnúť z domu, stačia vám tri hodiny denne. Vymaňte sa z vplyvu zamestnávateľa. Buďte sám sebe pánom alebo zarobte týždenne 600 až 1000 eur. Ponuky sú to lákavé. Ale!

Na trh prichádzajú stále novšie obchodné a marketingové triky alebo stratégie, ktoré neprofitujú ani tak z predávaného produktu, ale z ľudí, ktorí do systému vstupujú a stavajú viacúrovňovú obchodnú štruktúru. Hovoríme o novodobom fenoméne, ktorému sa hovorí multi level marketing (MLM), viacstupňový marketing alebo sieťový marketing.

Čo sa za týmito pojmami skrýva?


Multi level marketing nie je ani zďaleka niečim novým. Ide o marketingovú stratégiu, ktorá je založená na tom, že predajca (distribútor, díler) je odmeňovaný za predaj výrobku a zároveň získava z predaja, ktorý uskutoční ďalší predajca, ktorého do systému priviedol. Celú schému si môžeme predstaviť ako klasickú pyramídu.

Sieťový marketing môžeme považovať za kombináciu priameho predaja a franšízi. To znamená, že výrobca, či dodávateľ služieb alebo tovaru vytvorí podmienky pre podnikateľov, ktorí tovar ďalej distribuujú, teda predávajú tovar a budujú sieť.

Pyramídové hry


Stratégia má veľmi veľa oponentov a kritikov, ktorí upozorňujú na nekalé obchody, ktoré súvisia s pyramídovým systémom, hovorí sa im aj lietadlo alebo ponziho schéma. Obavy plynú práve z toho, že firma získava svoj hlavný kapitál z náboru nových členov.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Mnohí už obchod vyskúšali, neuspeli v ňom a prišli o veľké množstvo peňazí. Preto logicky na podnikanie zatrpkli. Obchod sa totiž spája s vysokými vstupnými nákladmi. Rádovo tisíc a viac eur, ktoré súvisia s kúpou tzv. franšízy - licencie. Firma vytvorí know - how, podnikateľ si ho kúpi za určitých podmienok a používa ho. V podobnom modeli funguje aj známy McDonald.

Niektorí neúspešní alebo nádejní podnikatelia v tomto systéme dokonca tvrdia, že praktiky obchodníkov hraničia so sektárstvom. Práca v MLM ich stiahla do komunity, ktorej záujmom bol osobný a obchodný úspech nového dílera. Systém upriamuje pozornosť členov skupiny na predávané produkty, techniky predaja, obchodný obrat. Členovia si navzájom poskytujú uznanie a podporu. Čo je síce príjemné a konštruktívne, ale pozor! Napriek srdečným a niekedy veľmi bezprostredným vzťahom v skupine však ide o prácu, o obrat, o predaj, zisk ako v každom tvrdom biznise, v ktorom prichádza aj ku krízam a bankrotom.

Z histórie sieťového marketingu


História MLM siaha do roku 1940. Ako prvá obchodnú stratégiu začala využívať americká firma California Vitamins, z ktorej sa neskôr vyvinula spoločnosť Nutrilite, ktorú v roku 1979 kúpila už aj u nás dávno známa firma Amway. Spoločnosť Amway v roku 1979 sa zasadila o zlegalizovanie obchodných podmienok. Na základe fámy o ilegálnom spôsobe predaja napadla FTC (Federal Trade Commission) Federálna obchodná komisia (americká obdoba slovenskej obchodnej inšpekcie) MLM spoločnosti súdnou žalobou. 30 spoločností na čele s firmami Amway a Avon bolo obžalovaných tzv. pyramídovým zákonom. Po štyroch rokoch súdnych sporov a 4 miliónoch dolárov za súdne výdavky vyniesol súd rozsudok. Tým, čo je dnes známy ako rozsudok FTC versus AMWAY 93 FTC 18, súd rozhodol, že Amway nie je ilegálna a jej spôsob (MLM) je schodný a zákonný spôsob predaja a distribúcie výrobku.

Kontroverzný model, ktorý od tej doby prešiel mnohými zmenami, sa stal súčasťou skript na Harvardskej obchodnej univerzite a Standfordský výskum ako aj žurnál Wall Streetu vyhlásili, že 50 až 65% všetkého tovaru a služieb sa bude už v blízkej dobe predávať prostredníctvom MLM. Stratégiu MLM dokonca navrhli na Nobelovu cenu.

Warren Buffett Foto: TASR/AP
Je pravdou, že systém prestali ignorovať aj najväčšie telekomunikačné, ekonomické a obchodné korporácie a začali ho aplikovať do svojich obchodných štruktúr. Reklamy v televízii a na bilbordoch prestávajú plniť svoj účel, ľudí nezaujímajú, skôr obťažujú. Firmy teda pristupujú k čoraz priamejším a agresívnejším stratégiám, aby dosiahli väčší zisk. Napríklad jeden z najbohatších ľudí na svete, finančník a obchodník Warren Buffett dokonca kúpil a zaradil do svojho portfólia štyri firmy, ktoré fungujú systémom MLM. Bill Gates vyhlásil pri jednej zo svojich motivačných prednášok, že ak by mal začať opäť podnikať, tak to bude sieťový marketing. Fenoménu podľahli aj filmové hviezdy ako Ian Ziering známy z kultového seriálu Beverly Hills 90210, ktorý propaguje značku Nu Skin. So značkou Avon spolupracujú svetové hviezdy Reese Witherspoon, Salma Hayek či Courtney Cox.

Možno anomália, v každom prípade je faktom, že vonku zúri hospodárska kríza, no obchod MLM aj v tejto ťažkej dobe slávi úspech a prekvitá. Napríklad spomínaná spoločnosť Nu Skin len v roku 2011, keď vrcholila ekonomická kríza, zaznamenala obrat na 52 trhoch viac ako 1,74 mld. USD, Amway v tom istom roku dokonca dosiahla rekordný zisk vo výške 10,9 miliardy USD.

Rezultát teda znie. Aj napriek faktom a magickým zárobkom sa treba mať na pozore. Tak ako v každom obchode, aj tu dochádza k podvodom a ľudia sa nechajú nalákať vidinou rýchleho bohatstva. Držme sa však starého známeho: "Dôveruj, ale preveruj". Čítajte, pýtajte sa a informujte sa! Predídete tak možným finančným aj osobným ťažkostiam. Nie každý je totiž na obchod zrodený.

Komentáre