Biznis

Ako zarábajú webstránky?

"Dnes si môže založiť webstránku prakticky každý a založiť si na nej príjem. Aby takýto príjem vznikal, nie je potrebné byť ani dobrým manažérom, ani marketingovým mágom."

Erik Stríž, 16. augusta 2013 6:00
Ilustračná fotografia Foto: Koken.me
Internetové stránky, rovnako ako časopisy a noviny, zarábajú v prvom rade na reklame, ktorá je v týchto médiách zverejnená. Tlačené periodiká sa snažia náklady na výrobcu vykryť samotným predajom, avšak najväčšia časť príjmov stále pramení z inzercie, ktorá je v prípade tlače drahšia. Webstránky pracujú s iným modelom, ten im poskytuje väčšiu voľnosť a flexibilitu.

Ilustračná fotografia Foto: Webmagazin.sk

1. Klasická bannerová reklama


Bannerová reklama je štandardom už dlhé roky a je taká populárna, že sú do nej ročne investované miliardy eur. Jej zabezpečenie prebieha dvomi spôsobmi - buď prevádzkovateľ webstránky získa konkrétneho inzerenta, alebo využije niektorú z dostupných on-line reklamných platforiem, napríklad Google Adsense alebo Etarget.

Ak si prevádzkovateľ nájde inzerenta sám, ten zaplatí prevádzkovateľovi webstránky za videnia alebo počet kliknutí. V prípade Google Adsense inzerent nie je v kontakte s prevádzkovateľom webstránky, všetko sa deje v pozadí v systémoch Google. Prevádzkovateľ si na svoju stránku umiestni priestor a kód pre zobrazenie reklamy, zadá niekoľko okruhov, ktorým sa jeho médium venuje a podľa toho určuje tému samotnej reklamy. To znamená, že na stránke venujúcej sa záhradnej architektúre sa bude prednostne zobrazovať reklama spoločností, ktoré sa venujú úprave záhrad, výrobe záhradného nábytku a podobne.

2. Textová reklama s odkazmi


Tento typ reklamy je stále populárnejší, pretože je zaradený priamo do obsahu webstránky a neruší čitateľa vyskakujúcimi bannermi. Kontextová a textová reklama môže mať niekoľko foriem, od jednoduchých textových odkazov niekde na okraji webstránky až po odkazy umiestnené priamo do článkov. Funguje to tak, že inzerent si zaplatí odkaz zo slova “záhrada”. V článku o výbere vhodného záhradného nábytku sa potom niekoľkokrát objaví slovo “záhrada” a to je zvýraznené tak, že keď na neho vojdete kurzorom myšky, zobrazí sa malé kontextové okno s upozornením na reklamnú ponuku inzerenta s možnosťou navštívenia jeho webstránok.

Ilustračná fotografia Foto: Koken.me

3. Spoplatnený obsah


Toto nepopulárne opatrenie je ďalším spôsobom, ktorým si prevádzkovatelia webstránok zabezpečujú finančné príjmy. Ide o obdobu príjmov z predaja tlačovín, ktorá má za cieľ vykryť výrobné a prevádzkové náklady. Aj keď správa webstránok nie je tak finančne nákladná, ako výrobca tisícov kusov magazínov a novín, stále ide o vysoké sumy pohybujúce na úrovni tisícov eur. Do úvahy je potrebné brať aj skutočnosť, že prevádzkovateľ platí aj zamestnancov, teda autorov, technikov a manažérov.

4. Affiliate programy


Táto forma tvorby príjmov je o niečo náročnejšia než klasické platené reklamy, pretože inzerent platí prevádzkovateľovi až vtedy, keď má z reklamy zisk. To znamená, že na webstránke je umiestnený banner alebo priamo formulár, prostredníctvom ktorého sa čitateľ - potenciálny zákazník dostane k možnosti zakúpiť si inzerovanú službu alebo produkt. Až keď si ho zakúpi, prevádzkovateľ dostane peniaze. Ide o pomerne nevďačnú formu získavania príjmov, pretože zatiaľ čo inzerent dostáva reklamný priestor prakticky zadarmo, prevádzkovateľ musí dúfať, že sa nákup zrealizuje priamo z odkazu umiestneného na jeho stránkach.

Ilustračná fotografia Foto: Koken.me

5. Vlastný e-shop


Veľa veľkých internetových stránok sa živí tým, že popri spravodajskej funkcii plnia aj úlohu elektronického obchodu. Napríklad webstránky zaoberajúce sa mobilnými telefónmi predávajú smartfóny, tablety a príslušenstvo k nim. Webstránky o záhradníctve zasa ponúkajú záhradné náradie a podobne.

Komentáre