Biznis

12 faktov o podnikateľoch, ktoré vás možno prekvapia

"Organizácia Kauffman Foundation pred časom zverejnila štúdiu, z ktorej vyplýva okrem iného aj 12 typických vlastností podnikateľov. Mnohé z nich sú celkom prekvapujúce."

Erik Stríž, 14. júna 2013 12:00
Ilustračná fotografia Foto: Webmagazin.sk
Možno aj vy máte v hlave typický obraz súčasného podnikateľa. Pravdepodobne je to v tomto obraze mladý muž podnikajúci v “niečom”, čo aspoň trocha súvisí s internetom, pracuje týždenne viac ako 80 hodín a spí na svojom pracovnom stole. A ten stôl má doma v bývalej detskej izbe v rodičovskom byte. Táto predstava je moderná a čiastočne aj zodpovedá realite novodobých podnikateľov, či skôr freelancerov.

Štúdia Kauffman Foundation s názvom “Anatómia podnikania”, ktorej hlavným predmetom bolo skúmanie vplyvu rodiny a osobnej motivácie na úspechy v podnikaní, stvorila celkom 12 bodov, v ktorých predstavuje typického amerického podnikateľa. Áno, amerického, avšak vzhľadom na slobodu informácií, vzdelania a sebarozvoja už nie je možné ľudí zo zámoria priveľmi oddeľovať od nás, Slovákov. Za podnikateľov v tomto prípade považujeme ľudí, ktorí majú svoj vlastný stabilný biznis a aktívne v ňom pokračujú.

1. Priemerný vek začínajúcich podnikateľov je 40 rokov.

2. 95,1 percenta respondentov má bakalársky titul a 47 percent z celkového počtu má dokonca ešte vyššie vzdelanie.

3. Menej ako jedno percento (!) podnikateľov pochádza z extrémne bohatých alebo naopak, mimoriadne chudobných rodín.

4. 15,2 percenta podnikateľov má súrodencov, ktorí už mali skúsenosti s podnikaním.

5. 69,9 percenta podnikateľov bolo zosobášených ešte pred začatím prvého podnikania. 5,2 percenta bolo predtým rozvedených, ovdovených alebo žijúcich oddelene.

6. 59,7 percenta podnikateľov malo pred začatím prvého podnikania jedno alebo viac detí, celkovo 43 percent z nich malo dokonca dve a viac detí.

7. Väčšina podnikateľov sú takzvaní sérioví. To znamená, že majú súčasne rozbehnutých niekoľko aktivít, v priemere 2,3.

8. Pre 74,8 percent podnikateľov je budovanie bohatstva dôležitejšie, ako mať status podnikateľa.

9. Iba 4,5 percenta uviedlo, že za začatím vlastného podnikania stojí ich neschopnosť nájsť si tradičné zamestnanie.

10. Podnikatelia sú väčšinou vzdelanejší ako ich rodičia.

11. Podnikanie nie je vždy “v rodine”. Viac ako polovica (51,9%) respondentov boli prví vo svojej rodine, kto začať podnikať.

12. Prevažná väčšina respondentov (75,4%) pracovala ako zamestnanci v iných spoločnostiach viac než šesť rokov, kým založili vlastnú.

Ilustračná fotografia Foto: Webmagazin.sk
Táto štúdia nám ukazuje, že aktuálna predstava o vysokoškolskom vzdelaní a jeho negatívnom vplyve na podnikanie nie je celkom pravdivá. Je pravda, že Mark Zuckerberg, Steve Jobs alebo Bill Gates sú úspešní aj bez titulu, avšak to sú iba výnimky. Viac ako 90 percent podnikateľov titul má a keď sa pozriete na to, koľko vysokoškolákov dnes máme na Slovensku, pravdepodobne sa podobná štatistika bude týkať aj našej krajiny.

Komentáre