Autá

Zoznámte sa: Toto je ekologický mestský hybridný autobus

"Jednoducho skonštruovaná technika pohonu podporuje spaľovací motor, vďaka čomu elektromotor počas spomaľovania autobusu pracuje ako generátor a premieňa brzdnú energiu na elektrický prúd. "

Peter Škorňa, 22. januára 2018 9:00
Ekologický hybridný autobus. Foto: Daimler AG
Hybridný pohon našiel svoje široké uplatnenie aj v podobe mimoriadnej výbavy pre neobyčajne široké spektrum autobusov mestskej dopravy s dieselovým a s plynovým motorom.

Potvrdzuje to nový model Mercedes-Benz Citaro hybrid, ktorý otvára novú kapitolu pohonu mestskej autobusovej dopravy. V rámci nej, v závislosti od použitia a vyhotovenia vozidla v kombinácii s novým elektrohydraulickým riadením, zabezpečí zníženie spotreby paliva už aj tak efektívneho modelu Citaro až o 8,5 percenta! A nielen to – model hybridného autobusu je vysoko efektívny, ľahký, cenovo výhodný pri obstarávaní a z pohľadu vodiča aj dielní bezproblémový. A hoci nepredstavuje technický prechod k plne elektrickému pohonu, slúži na jedinečnú optimalizáciu spaľovacieho motora pre maximálnu efektívnosť.

Efektívna motorizácia


Nekomplikovaná a jednoducho skonštruovaná technika pohonu premiérovej novinky podporuje spaľovací motor, vďaka čomu elektromotor počas spomaľovania autobusu pracuje ako generátor a premieňa brzdnú energiu na elektrický prúd. Ten sa ukladá a elektromotor ho môže využiť na podporu spaľovacieho motora, najmä pri rozjazde. Elektromotor odľahčuje spaľovací motor a zvyšuje výkon pri rozjazde, pričom nedochádza k znižovaniu otáčok spaľovacieho motora, ale naopak k zlepšeniu jeho účinnosti, čo sa v konečnom dôsledku prejaví na výraznom znížení spotreby paliva. Prúd na pohon elektromotora sa vyrába bezplatne rekuperáciou: počas brzdenia a decelerácie autobusu elektromotor pracuje ako generátor. Takto vyrobený prúd sa ukladá v dvojvrstvových kondenzátoroch – superkondenzátoroch, ktoré sú vhodné predovšetkým na priebežné, rýchle striedanie medzi nabíjaním a vybíjaním pri zastavovaní a rozjazde v typickom cykle mestského autobusu.

Bezproblémové nabíjanie


Na nabitie akumulátora elektrického prúdu stačí jedno zastavenie autobusu z rýchlosti 50 km/h. Vystačí si aj bez komplikovanej vysokovoltovej siete, s ktorou sa nevyhnutne spájajú obmedzenia a bezpečnostné požiadavky. Mestský autobus je ako prvé úžitkové motorové vozidlo vybavené samostatnou 48-voltovou sieťou.



Komentáre