Autá

Vymeniť autá za bicykle sa oplatí aj mestám, vypočítali veľké úspory

"Výmenou áut za bicykle ušetria nielen jednotlivci, ale aj celé mestá. Ich investície do infraštruktúry a bezpečnosti by výrazne klesli."

Erik Stríž, 25. januára 2017 8:00
Ilustračná fotografia Foto: Pixabay
Sú veci, o ktorých pravdivosti vôbec nepochybujeme. Napríklad, že jazdiť na bicykli je v porovnaní s jazdou na aute nepomerne lacnejšie. Ale keď sa na vec pozrú ekonómovia, môžu dospieť k veľmi zaujímavým záverom.

Pre jednotlivca sa úspory počítajú v tisícoch eur

Vo veľkej mierke sa všetko komplikuje. Dokonca aj také veci, ktoré považujeme za samozrejmé a o ktorých ani nerozmýšľame. Vieme, že používať bicykel namiesto auta je síce pomalšie a pracnejšie, avšak finančne nepomerne výhodnejšie. Porovnávať náklady na nadobudnutie a prevádzku auta a bicykla väčšine ľudí ani nenapadne, pretože by dospeli k jednoznačnému záveru: náklady na bicykel sú iba zlomkové.

Vyskúšame si to na veľmi krátkom rozpočte: cenu nového auta nastavíme na minimálnych 9000 eur. Každý mesiac do neho investujeme aspoň 100 eur, ak do výpočtov zahrnieme palivo a poistenie, servis radšej celkom zanedbáme. Za rok tak minieme asi 10 200 eur. A taký bicykel? Nový si kúpime za 200 eur, poistka potrebná nie je, doplnkové náklady môžu byť možno 100 eur, ak započítame nákup bezpečnostnej prilby, rukavíc a balíčka pre opravu defektu. Celkových 300 eur minutých za rok sa do vyše 10-tisícovej investície do auta vojde až 34-krát.

To platí v malej mierke z pohľadu jedného človeka. V širšom meradle však musíme uvažovať aj nad tým, aké náklady musí na cyklistov vynakladať mesto a tu už 36 násobný rozdiel nie je možný.

Ilustračná fotografia Foto: Pixabay

Výpočet spravila švédska univerzita

Stefan Gössling a Andy S. Choi zo švédskej Lund University zisťovali, aké náklady má Kodaň, hlavné mesto Dánska, na cyklistov. Benátky severu, ako je toto mesto niekedy nazývané, má bohatú a vyspelú infraštruktúru pre cyklistov a je ideálnym priestorom pre skúmanie tohto druhu mestskej prepravy.

Na základe zistení o reálnych nákladoch mesta do cyklistickej dopravy vypočítali, koľko z verejných zdrojov cyklisti odčerpávajú a tieto nároky dali do porovnania s automobilovou dopravou. Výsledky sú pre cyklistov stále veľmi priaznivé, hoci 34-násobný rozdiel klesol “iba” na šesťnásobok. Do nákladov sa zhŕňalo všetko, od budovania a opráv ciest po dopravné značenia.

Používanie áut teda stojí mestá až šesťkrát viac, ako keby ľudia využívali výhradne bicykle. Vo veľkých mestách to pritom nie je žiadna utópia, severské krajiny majú tento druh dopravy za samozrejmý a neseparuje sa ním stredná vrstva od tej nižšej alebo vyššej.



ODPORÚČAME AJ:
Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo
Auto s turbínou bolo realitou, ktorá sa skončila po dvoch rokoch
Túto automobilku nikto nepozná, plánuje pritom špičkové elektromobily
Klasický a jedinečný Cadillac Eldorado
Angličania oživia klasický športiak po 60 rokoch, iba pre najbohatších
S autami Ligier môžu na slovenských cestách jazdiť aj pätnásťroční

Komentáre