Autá

Unikátne veterány zavítali do Bratislavy

"Hovorí sa, že čím je víno staršie, tým je lepšie. O automobiloch to platí dvojnásobne. "

Peter Škorňa, 15. apríla 2018 8:00
Foto: Bohumil Šálek
Alternatívne investície do automobilových veteránov sa v posledných rokoch zhodnocujú výhodnejšie, než investície do mincí, obrazov, či drahých vín.

Aj preto by bolo veľkou škodou nevyužiť príležitosť a nenavštíviť - od začiatku apríla až do začatia Autosalónu v Bratislave (5 – 25. apríla) - priestory jedného z bratislavských nákupných centier, ktoré patria jedinečnej výstave vozidiel legendárnej a najstaršej automobilovej značky na svete.

Drvivá väčšina z 21 historických a unikátnych veteránov, zachytávajúcich vývoj „striebornej hviezdy“ naprieč históriou, ktorých hodnota sa pohybuje na hranici 50 miliónov eur, patrí českému zberateľovi Ladislavovi Samohýlovi. Ten vo svojej zbierke vlastní vyše 300 kusov historických vozidiel od roku 1902 až po súčasnosť, z ktorých približne 80 predstavujú práve veterány značky Mercedes-Benz.

Unikátne „lahôdky“


V rámci vystavených kusov sa nachádza aj množstvo zberateľských „lahôdok“. Azda vizuálne a technicky najatraktívnejšou je replika Benz Patent-Motorwagen, prvého auta na svete - trojkolky, či skôr motorového koča, ktoré bolo poháňané spaľovacím výbušným motorom, a na ktoré dostal v roku 1886 jeho tvorca Karl Benz patent. Benzova manželka Bertha na ňom uskutočnila vôbec prvú jazdu, keď bez vedomia svojho manžela vytiahla v auguste 1888 Motorwagen III z dielne a spolu so svojim dvoma synmi absolvovala bez problémov prvú diaľkovú jazdu. Ich cieľom bol 106 km vzdialený Pforzheim pri Stuttgarte, kde žila Berthina matka.

Výnimočným vystaveným vozidlom je aj Mercedes-Benz 500 K Roadster z roku 1934 – jeden z najdrahších veteránov na svete, ktorý bol jedným z troch kusov výrobnej série na svete! Práve týmto vozidlom jazdili prominentní nacisti – ako napr. zastupujúci ríšsky protektor Protektorátu Čechy a Morava Reinhard Heydrich a ríšsky minister kultúry a športu Adolf Hünhlein.

Podobne nemožno opomenúť ani Mercedes-Benz 500 Nürburg, ktorý slúžil ako rezervné vozidlo prvého prezidenta Československej republiky Tomáša Garrigua Masaryka, a ktorý bol po druhej svetovej vojne prestavaný na limuzínu. Mimochodom - rovnaký model vlastnil aj Adolf Hitler.
V rámci výstavy nechýba ani „okrídlené“ vozidlo zo zbierky Ladislava Samohýla, pôvodne vyrobené pre japonskú cisársku rodinu – Mercedes-Benz 300 SL Gullwing.

Komentáre