Autá

Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean

"Tri kolesá a modrá karoséria bez lesku. Tak si v pamäti vybavujeme auto, ktoré Mr. Bean z duše nenávidel. Bol to Reliant Regal a nesympatie k nemu chová snáď celá krajina. "

Erik Stríž, 17. februára 2017 12:00
Trojkolesový Reliant Regal Foto: Reliant
Komediálny seriál bez zbytočných rečí a s vtipnými zvratmi pozná asi každý, dokonca aj dnešné deti. Mr. Bean sa stal celosvetovým fenoménom a jeho predstaviteľ Rowan Atkinson sa vďaka tejto postave chtiac-nechtiac zaškatuľkoval na celý svoj život.

Je skoro neuveriteľné, že originálny seriál Mr. Bean mal iba 15 častí.

Už od prvého dielu tento anglický “nie celkom džentlmen” prejavil svoj odpor k trojkolesovému modrému autu Reliant Regal Supervan III s evidenčným číslom GRA 26K. Vytláčal ho z parkovacieho miesta, neuhol sa mu v tenkej uličke, donútil ho vycúvať z garáže a vôbec Mr. Bean často a prakticky dokazoval, aké je toto trojlesové auto nestabilné, nepraktické a chabé.

Reliant Regal sa vyrábal v rokoch 1953–1973, potom ho v rokoch 1973 až 2002 nahradil model Robin. Hoci sa mierne zmenil, tri kolesá a čudne smerom vpred zúžená karoséria mu zostali ako charakteristický prvok. Išlo o celosvetovo druhé najúspešnejšie auto, ktorého karoséria bola postavená (pozor) z laminátu (!) a v najlepších časoch bol jeho výrobca, Reliant Motor Company, druhým najväčším výrobcom automobilov v Spojenom kráľovstve.

Zdroj: Mr Bean | The Reliant (youtube.com)

Prax ukázala, že tri kolesá nie sú najlepší nápad

Tu však kurióznosť Reliantu nekončí, skôr iba začína. Automobil mal slabý výkon, o jazdných vlastnostiach je lepšie pomlčať, o bezpečnosti už ani nehovoriac. Nie je to iba o laminátovej karosérii, ale aj o celej konštrukcii vozidla a predovšetkým skutočnosti, že vpredu bolo iba jedno koleso, ktoré dramatickým spôsobom negatívne ovplyvňovalo stabilitu počas jazdy. Hovorí sa, že primerane stabilné bolo auto iba vtedy, keď bolo plne obsadené.

Vodič na pravej strane (vzhľadom na anglický pôvod vozidla) bol skrátka príliš ťažký a neustále mu hrozilo prevrátenie sa na pravý bok. Dôkazy, že takáto situácia nebola iba špekulácia, môžete vidieť aj na priložených videách, v ktorom je zostrih konfrontácií Mr. Beana a Relianta a zopár nezodpovedných úletov Jimmyho Clarksona z Top Gearu, ktorý si dôsledne preveril jazdné vlastnosti totožného modelu Robin.

Motor v Reliante mal zdvihový objem iba 0,75 litra, dĺžka celého vozidla dosahovala 3,3 metra. Táto značka vyrábala popri trojkolesovom Regale a Robine aj klasické štvorkolesové vozidlá, ktoré nevyzerali vôbec zle a zdá sa, že ich verejnosť prijala lepšie. O modeloch Regal a Robin sa to však nedalo povedať.

Zdroj: Rolling a Reliant Robin - Top Gear - BBC (youtube.com)

To, že Mr. Bean nemal rád Reliant a jeho anonymného vodiča za tmavými sklami, odráža všeobecný pohľad na tieto trojkolesové vozidlá. Údajne sa v Spojenom kráľovstve na tieto autá pozerá cez prsty, pretože predstavovali niečo ako československý hadraplán (Velorex) z Vrchni prchni. Velorex síce nemá natoľko negatívnu povesť, je však typickým automobilom vodičov, ktorí pre svoj zdravotný hendikep mohli byť vnímaní ako rizikový prvok v doprave.

Reliant mohli šoférovať aj vodiči bez klasického vodičského oprávnenia, stačil vodičák na motorku. Takíto vodiči na popularite vozidla nepochybne nepridávali a svoj príspevok k národným nesympatiám k Reliantu pridala aj anglická komediálna dvojica Del-Boy a Rodney Trotter zo sitkomu Only Fools & Horses, ktorá sa na ňom v seriáli vozila.


Zdroje: What does Mr Bean have against the three-wheeled car?, Reliant Regal, Reliant Robin



ODPORÚČAME AJ:
Klasický a jedinečný Cadillac Eldorado
Poznáme ju asi všetci. No meno krásnej Victorie od Fordu je zabudnuté
Jeden z najkrajších medzivojnových veteránov sveta je iba replika
Auto s turbínou bolo realitou, ktorá sa skončila po dvoch rokoch
Angličania oživia klasický športiak po 60 rokoch, iba pre najbohatších

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac