Autá

Testovali sme Škodu Rapid: Nájde si miesto na trhu?

"Škodovka prišla minulý rok s novinkou vo forme modelu Rapid. Či sa mu ale podarí nájsť si svoje miesto na trhu, je otázne."

, 25. januára 2013 14:00
Škoda Rapid na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Škoda je jednoznačne najpredávanejšou značkou na Slovensku, ukazujú to aj výsledky predajnosti za rok 2012. Predsa len túto automobilku mnohí vnímajú ako niečo „naše“. Práve preto bol nový model s označením Rapid veľmi očakávaný a mnoho ľudí bolo zvedavých, ako si Škodovka poradí s touto výzvou.

Testovali sme model na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW (75 k). Bol spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Exteriér pôsobí typicky škodovácky, línie sú čisté a elegantné. Prekvapila najmä jeho veľkosť.
Škoda Rapid na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok

Malá na pohľad, veľká v skutočnosti


Keď si Rapidku postavíte vedľa Octavie, poviete si, že je nejaká malá. Zdanie ale klame. Má naozaj pozoruhodný priestor, a to nielen batožinový, ale aj na sedenie. Vpredu máte miesta na rozdávanie a vzadu to nie je o nič horšie. Pokojne tam natlačíte aj najvyšších ľudí, akých poznáte. Sedenie je pritom pohodlné a vydržíte aj dlhšiu cestu.

Batožinový priestor má objem 550 l a dá sa zväčšiť na 1490 l. Veľkou výhodou karosérie je, že ide o liftback. Päťdverový variant vám dáva možnosť napratať do kufra ešte viac, ako si myslíte, že tam dáte.
Škoda Rapid na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok

Výhľad? Podľa toho, kam sa pozeráte


Výhľad z miesta vodiča smerom dopredu je naozaj dobrý. A-stĺpik nezavadzia a ponúka pekný pohľad na dianie na ceste. Horší výhľad je dozadu, pretože zadné sklo je malé (na výšku, na šírku je dobré) a tak klopené, že nemáte možnosť vidieť úplne všetko, čo potrebujete.

Pre nenáročných stačí


Keď si sadnete do auta, možno ostanete trochu v šoku. Interiér vás mierne vráti v čase. Ak vám ale vyhovuje strohosť a jednofarebné prevedenie, budete vo svojom živle. Dá sa povedať, že interiér je kvalitný, ale v dnešnej dobe by sa s ním dalo aj lepšie pohrať.

Škoda Rapid na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Prekvapením je, že chýba palubný počítač. Vidíte rýchlosť, vidíte otáčky, prejdené kilometre a či netreba natankovať, ale priemernej spotreby sa nedopátrate. Práve preto by sme asi mali veriť výrobcovi, ktorý uvádza priemernú spotrebu 5,8 l na 100 km. K tomu však treba čo to pripočítať, pretože tieto údaje väčšinou nesedia. Museli by ste jazdiť priam ideálne, aby ste to dosiahli, a to sa netýka len Škody, ale všetkých automobiliek.

Čo sa týka tejto spotreby, môžete ju korigovať tým, že poslúchnete Rapidku a preradíte vždy do stupňa, ktorý vám odporúči. My sme to skúsili tiež, ale v istých momentoch sa zdalo, že po preradení do vyššieho stupňa motor nevládze. No napriek tomu bola Rapidka so zaradeným stupňom spokojná. Možno sa vám takto podarí znížiť spotrebu, ale či sa vám o dva roky poďakuje aj motor, to je otázne.

Škoda Rapid na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
V interiéri modelu, ktorý sme testovali, nájdete autorádio BLUES, ktoré vám prehrá aj CD, aj MP3, ale vstup pre USB tu nenájdete.

Trochu viac života by neuškodilo


Testovaný model skrýval pod kapotou trojvalcový benzínový motor MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW (75 k). Nie je to práve výkon, ktorý by vás pri zošliapnutí plynu pritlačil do sedadla, ale na bežné jazdenie stačí. V istých momentoch budete mať pocit, že sa mu veľmi nechce, ale na jazdenie po meste naozaj viac nepotrebujete. Výrobca uvádza, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa Rapidke podarí za 13,9 s. Preto od nej nečakajte „rýchly odpich“, no môžete sa spoľahnúť na príjemnú jazdu, dobré vyberanie zákrut a na to, že auto vám bude dobre sedieť na ceste.

Bezpečnosť? Je v rukách vodiča


Rapidka sa môže pochváliť bezpečnostným systémom ESC, pod ktoré spadá napríklad aj ABS. Model sme testovali počas najhoršieho počasia, počas snehovej kalamity a dá sa povedať, že ABS zaberalo na plné obrátky a ani v jednom momente nezaváhalo. Všetko ostatné však závisí od šikovnosti vodiča.

Škoda Rapid na najnižšej úrovni výbavy Active s motorom MPI s objemom 1,2 l a výkonom 55 kW Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Testovaná Rapidka nebola vybavená asistenčnými systémami, ktoré by jazdu spríjemňovali. Chýbal napríklad aj asistent rozjazdu do kopca, ktorý dnes už nie je nejakou extrémnou zvláštnosťou.

Čo by ale potešilo, je zadný stierač. Ten by určite tiež prispel k bezpečnej jazde, najmä v tom počasí, aké nás zastihlo počas testu.

Áno alebo nie?


Škoda Rapid je auto, ktoré určite urobí dojem na istú cieľovú skupinu. Ak preferujete strohosť, našli ste svoje vysnívané auto. Na jazdu po meste vám úplne postačí, ak ním chcete ísť na dovolenku, môžete sa spoľahnúť na to, že do tohto liftbacku natlačíte polovicu svojho života. Sedí sa v ňom príjemne, po jazde vás nič nebolí a jeho exteriér pôsobí naozaj čisto a elegantne.



Horšie je to s interiérom, ktorý naozaj pôsobí, ako by prišiel z inej doby. Veľmi chýba palubný počítač a zadný stierač. Problémom sú aj bezpečnostné a asistenčné systémy, ktoré by jazdu určite spríjemnili.

Nevýhodou je aj cena. V cenníku, ktorý nájdete TU, sa hovorí o sume 12 430 eur za testovaný model (momentálne ale ponúkajú bonus 1000 eur, čiže výsledná suma je 11 430 eur), ale či je tejto sumy naozaj hodný, je otázne. V dnešnej dobe sú totiž na trhu aj modely, ktoré ponúkajú lepšiu výbavu za lepšiu cenu, je ale pravda, že v tomto prípade ide o liftback, či mu pridáva na hodnote.

Komentáre