Autá

SUV bez strechy? Žiadny výstrelok doby, ale bežná vec

"Range Rover Evoque Convertible je skvelé vozidlo, ktoré môže spôsobiť zmeny v automobilovom priemysle. Ale koncept veľkého auta bez strechy nie je vôbec nový. "

Erik Stríž, 31. marca 2016 11:00
Range Rover Evoque Convertible (2016) Foto: Land Rover

Henry Ford bol vagabund a Thomas Edison tiež!

Takto by znel nadpis tohto článku, keby sme robili bulvár. Písal sa rok 1914, keď Henry Ford, zakladateľ prvej veľkej automobilky na svete, a Harvey Firestone, zakladateľ dnešnej značky pneumatík, vymysleli tradíciu jazdiť náročným terénom so svojimi veľkými automobilmi Model T. Spoločne s dvojicou ďalších podnikateľov sa nazvali Štyria vagabundi a svojimi aktivitami výrazne prispeli k tomu, že dnes jazdíme v autách aj necestami. Odvtedy sa totiž píše história terénnych automobilov, ktoré ľudovo voláme aj džípy. A hoci moderné SUV a crossovery už nie sú vždy terénne, zvyčajne sú predurčené aj na jazdu menej komfortnými trasami.

Vo svete SUV a crossoverov vraj nie je veľa priestoru pre kabriolety a nedávno predstavený Range Rover Evoque Convertible vzbudil veľa kritiky - pozitívnej i negatívnej. Stal sa tak avantgardou novej generácie crossoverov, ktoré vedia celkom zhodiť strechu a jazdiť ako kabriolet. Mohlo by sa zdať, že Range Rover spravil čosi revolučné, avšak je to pravda iba z polovice. Model Evoque vo variante Convertible je naozaj prvým mestským crossoverom so schopnosťou zloženia strechy, avšak v minulosti sme sa stretli s početným zástupom SUV-čiek bez strechy. Poznáte ich aj vy, len ste na ne možno zabudli.

Jeep Willys MB Foto: Wikimedia Commons

Willys MB

Willys je pôvodca všetkých džípov a typickým predstaviteľom veľkých automobilov s otvorenou karosériou. Jeho dizajn je tak jednoduchý, až sa stal ikonickým a legendárnym po celom svete. Začali ho vyrábať Američania v priebehu druhej svetovej vojny a dnes aj vďaka nemu jazdíme každý deň do a z práce na veľkých crossoveroch.

Willys MB boli v prvom rade armádne automobily s extrémnymi jazdnými vlastnosťami. Mali permanentný pohon všetkých štyroch kolies, vtedy označovaný ako FWD (Four Wheels Drive), otvorenú karosériu a silný, ale konštrukčne jednoduchý motor. Automobil sa dal kompletne rozobrať, preniesť na iné miesto a následne poskladať.

Suzuki Jimny, neskôr Samurai Foto: Suzuki

Suzuki Jimny (Samurai)

Je malé, vrtké, akčné, obrnené a otvorené. Suzuki Jimny u nás poznáme skôr pod názvom Samurai a do nášho rebríčka sa skvele hodí. Automobil bol prvýkrát uvedený na trh ešte v 70. rokoch a pre značku Suzuki znamenal prvý väčší komerčný úspech. Kombinoval v sebe praktický pohon 4×4 a neveľké rozmery - dĺžka tejto akčnej hračky pre veľkých chlapcov je iba tri metre. Toto Suzuki malo otvorený kokpit iba čiastočne, ale stále sa môže zaraďovať medzi off-road kabriolety. Bočné okná mali totiž pevný rám a aj keď sa sklá stiahli, rám ostal na svojom mieste. Iba strecha hore a jej zadná časť bola z pevného plátna, ktoré sa dalo ručne odmontovať. Dnes sa dá tento legendárny off-road kúpiť aj za menej ako tisíc eur.

Jeep Wrangler (2015) Foto: Jeep

Jeep Wrangler

Model Wrangler od Jeepu je v niekoľkých ohľadoch veľmi podobný s modelom Defender od Land Roveru. Jedným z nich je fakt, že tieto automobily majú nadčasové dizajny, takže ich ani nebolo potrebné v priebehu desiatok rokov výraznejšie meniť. Wrangler je ikonický, legendárny, je synonymom off-roadu a nevieme čo ešte - nepochybne ste už niekedy aj vy, aspoň na chvíľku, zatúžili ho vlastniť a jazdiť ním naprieč Slovenskom.

Jeep Wrangler je pokračovateľom modelu Willys CJ, vyrába sa nepretržite od roku 1986 a každý rok priaznivci tohto automobilu dokazujú na rôznych súťažiach neuveriteľné off-road vlastnosti svojich štvorkolesových miláčikov. Wrangler je okrem iného typický aj tým, že sa štandardne dodáva aj vo verzii so skladacou strechou. Aj v tejto verzii má pritom mohutné rámy spojené s karosériou, o ktoré sa môžu pasažieri zaprieť počas jazdy náročným terénom.

Land Rover Defender v niekoľkých variantoch Foto: Land Rover

Land Rover Defender

Ako sme už spomenuli vyššie, Land Rover Defender môžeme v mnohom porovnávať s Jeep Wrangler. Avšak tento Defender sa v podstate bez zmeny dizajnu vyrába už 67 rokov, jeho výroba bola zahájená hneď po skončení druhej svetovej vojny.

Tento ikonický terénny automobil však už povedal svoje posledné slovo 29. januára 2016, kedy z výrobnej linky vzišiel jeho posledný nový kus. Automobilka Land Rover už s Defenderom nepočíta, ale nevedno, či sa za pár rokov k nemu opäť nevráti.

Volkswagen Thing určený pre Mexiko Foto: Volkswagen

Volkswagen Thing

Zatiaľ, čo predchádzajúce vozidlá pravdepodobne poznáte aspoň z videnia, Volkswagen Thing bude pre väčšinu ľudí čímsi neznámym. Toto nezvyčajne vyzerajúce off-roadové vozidlo v nápadnej oranžovej farbe bolo vyrábané pre Mexiko po tom, čo mu doma v Nemecku koncern zrušil výrobu. Ukázalo sa, že v Mexiku sa nájde dostatok zákazníkov, ktorí ocenia jednoduchú karosériu, nízku hmotnosť, terénne jazdné vlastnosti a nenáročnú údržbu. Model Thing (v preklade “vec”) bol poskladaný z viacerých iných modelov, napríklad z Beetle, Micro Bus a Kübelwagen a pre náš prehľad otvorených off-roadov je najdôležitejšie, že mal rolovaciu plátenú strechu.

Henry Ford na svojom automobile Model T počas jednej z jázd "Štyroch vagabundov". Foto: thehenryford.org

Ford Model T

Posledný z našich otvorených off-roadov je legendárny Model T od Fordu. Model T je vôbec prvým automobilom v histórii, ktorý sa vyrábal sériovo vo veľkej fabrike. Mal pomerne nízku cenu, takže si ho mohla dovoliť aj stredná vrstva.

Oficiálne zdroje uvádzajú, že v priebehu rokov 1915 až 1924 štvorica vynálezcov Henry Ford, Thomas Edison, Harvey Firestone a John Burroughs nazvali sami seba Štyrmi vagabundmi (The Four Vagabonds) a spoločne zdolávali náročnejšie terény na vozidlách Model T. Robili tak na niekoľkých výletoch vždy v lete, striedavo v Kalifornii, na Floride, v San Diegu, Massachusetts a ďalších miestach. Ich cesty boli dobre organizované, mali množstvo zásob a tiež personálu, ktorý im pomáhal počas cesty. Výlet v roku 1917 obsiahol až 50 automobilov Ford Model T, čím vzbudil veľkú pozornosť verejnosti. Aj pre ňu v roku 1924 štvorica vagabundov so svojimi výletmi skoncovala, avšak v priebehu rokov sa Model T výrazne vylepšil a bol schopný jazdiť aj nevyjazdenými cestami.

Vozidlá Ford Model T sú typickým predstaviteľom veľkých automobilov s otvorenou karosériou. Ich strecha bola z plátna a dala sa v prípade potreby celá odmontovať, pričom okrem čelného skla v ráme už pasažierom nič neprekážalo vo výhľade.


Zdroj: TheHenryFord.org

ODPORÚČAME AJ:
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Trojica skutočných off-roadov, ktoré už nie sú iba pre modelky
Konečne prichádza SUV z Talianska, na ktoré sa čakalo celé roky
Staromódne autá sa vyrábajú aj dnes a toto sú tri najkrajšie
Legendárny Mustang na štyri spôsoby

Komentáre