Autá

Staré televízne reklamy na autá: Jednoduché zábery a veľa rečí

"Kedysi boli reklamy na osobné automobily celkom odlišné od tých dnešných. "

Erik Stríž, 18. júna 2016 14:00
Automobil Taunus 15M. Staré televízne reklamy na autá Foto: Taunus
Keď zapnete akýkoľvek televízny kanál, veľká časť z celkového počtu reklám bude práve od automobiliek. Spoločností zaoberajúcich sa predajom automobilov je totiž až neuveriteľne veľa a ak aspoň štvrtina z nich pripraví kampaň aj pre televízne vysielanie, počet reklám na autá tak musí, pochopiteľne, neúmerne stúpať.

Pred takými šesťdesiatimi či sedemdesiatimi rokmi bol reklamný priemysel celkom odlišný od toho dnešného. Aj vtedy síce bolo cieľom upútať pozornosť na produkt či službu, chýbajúca konkurencia a dobové technológie neumožňovali také vizuálne pôsobivé reklamné spoty, na aké sme už dnes zvyknutí.

Kedysi sa v televíznych reklamách veľa rozprávalo, predovšetkým spoty zo Spojených štátov sú typické takzvaným stredoatlantickým akcentom (anglicky midatlantic accent). Bol to taký spôsob vyslovovania, ktorý kombinoval americkú angličtinu s tou britskou, vtedajší redaktori si museli akcent trénovať a preto pôsobia všetky hlasy v starých audiovizuálnych záznamoch tak podobne a zvláštne. Mimochodom, aj u nás sa v televízii a v rozhlase používala akási slovenská obdoba stredoatlantického akcentu. Veľmi zreteľne to môžete počuť, keď si na Youtube pozriete staré televízne reportáže, redaktori rozprávajú až podozrivo výrazne, s dôrazom na zreteľnú artikuláciu, zvučne a rýchlo.

Vyššie sme písali o reklamnom priemysle spred sedemdesiatich rokov, avšak prvé profesionálne televízne reklamné spoty sa v Spojených štátoch vysielali ešte skôr. Jedna z najstarších, avšak stále nie prvá, je tá od firmy Plymouth Cars z roku 1937, teda spred takmer osemdesiat rokov.

Zdroj: 1937 Plymouth Cars - Chrysler Corporation Advertising Commercial - Ella73TV (youtube.com)

Prešlo dvadsať rokov a televízne reklamy sa prakticky vôbec nezmenili. Nebolo to ani možné, keďže sa nezmenila technológia samotných televízorov dostupných pre verejnosť. Ľudia väčšinou televízory nemali, počúvali najmä rádio a aj ak nejaký mali, tak iba čiernobiely. Na farebné bolo potrebné ešte niekoľko rokov počkať aj napriek tomu, že prvý farebný televízny prenos bol uskutočnený ešte v roku 1928. Prvý komerčne dostupný, ale ešte stále prakticky nepoužiteľný farebný televízor, bol uvedený v roku 1939. O dva roky neskôr dokonca jeho tvorca, John Baird, vyrobil prvý 3D televízor, ktorý mal rozlíšenie 500 riadkov. To ste určite nevedeli, však?

Zdroj: Car Commercials from the 1950's (youtube.com)

60. roky 20. storočia priniesli do sveta televíznej reklamy farbu a pestrejšie vizuálne efekty. Aj do automobilov pribudli nové technické vychytávky, napríklad zrkadlo pre spolujazdca a automatická prevodovka s tlačidlami.

Zdroj: 1950's & 1960's Car Commercials - Amazing New Features! (youtube.com)

Zdroj: WERBUNG TOYOTA (youtube.com)

Zdroj: Škoda Felicia reklama (youtube.com)

Dnešné reklamy na automobily sú už celkom iné. Veľká časť krásnych záberov je v skutočnosti vizualizácia z 3D programu, scény sú detailné premyslené s cieľom osloviť konkrétnu cieľovú skupinu, televízne spoty zvyčajne zapadajú do jedného veľkého reklamného mixu, ktorý s rovnakým vizuálom komunikuje aj prostredníctvom webstránok, tlačených časopisov, novín a exteriérových billboardov. Reklamné agentúry vedia, že v rýchlom svete plnom informácií nie je čas na dlhé reči o produkte, je potrebné zdôrazňovať dôležité funkcie a inovácie pútavými a údernými sloganmi.


ODPORÚČAME AJ:
Jaguar XJ: Chladný luxus z upršaného Anglicka
Jaguar XF Sportback ešte lepší ako sedan
Nový Superb sa chce podobať na luxusné Audi
BMW radu 4 v podobe Gran Coupé
Najmenší crossover od Audi navrhli tridsiatnici
Jaguar XE osloví najmä mladých podnikateľov

Komentáre