Autá

Stálica na trhu Škoda Octavia: Oplatí sa alebo nie?

"Škoda Octavia je na našom trhu stálicou, jej typickú masku spozná asi každý. Vyskúšali sme ju s benzínovým motorom 1,4 TSI."

, 4. januára 2013 6:00
Škoda Octavia Foto: TASR/Pavel Neubauer
Škoda Octavia je na našom trhu už roky. Prešla však istými zmenami aj miernym faceliftom, čím sa dopracovala až do dnešnej podoby. Jej masku s výrazne krojenými svetlami spozná každý. Čo sa dizajnu týka, celkovo pôsobí veľmi solídne a elegantne.

Interiér ponúka kvalitu


Nami testovaná Octavia Business sa za svoj interiér hanbiť nemusí. Svetlá koža pôsobí luxusne, hoci z praktického hľadiska sa nemusí každému pozdávať. Nie každý chce totiž svoj voľný čas pravidelne tráviť upratovaním v aute. Čo ale treba na sedadlách pochváliť, je kombinácia použitých materiálov. Na bokoch výrobcovia použili kožu, ktorá pôsobí luxusne, ale stred vyplnili textilom. V zime sa teda nemusíte báť, že by ste si sadli na sedadlo studené ako kus ľadu.

Škoda Octavia Foto: TASR/Pavel Neubauer
Zaujímavo pôsobí aj stredový panel doplnený imitáciou dreva, na ktorom v nami testovanom modeli nájdete rádio BOLERO s integrovaným CD meničom a čítaním MP3, ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie a integrovaný displej. Výrobcovia však už mohli pouvažovať aj nad navigáciou, pretože je škoda, že je takýto displej bez nej.

Upozorniť sa oplatí aj na štvorramenný kožený volant či riadiacu páku a rukoväť ručnej brzdy, ktoré sú taktiež v koži. Treba uznať, že interiér sa Škodovke podaril.

Dobrá voľba motora?


Pouvažovať sa ale dá nad motorizáciou. Testovali sme model, ktorý pod kapotou skrýval benzínový motor TSI s objemom 1,4 l a výkonom 90 kW (122 k). Hoci sa v posledných rokoch stretávame často s trendom downsizingu, nie je isté, či sa oplatí za každú cenu zmenšovať objem motora. Octavia nie je práve najľahším autom, čo sa hmotnosti týka, preto by sa jej možno hodil skôr motor s väčším objemom.

Škoda Octavia Foto: TASR/Pavel Neubauer
Škoda Octavia s týmto motorom hovorí o zrýchlení z 0 km/h na 100 km/h za 9,7 s. Nie je to práve najšťastnejšie číslo, ale nedá sa ani kritizovať. Horšie je, že malý motor sa počas tohto zrýchľovania namáha a rastie aj jeho spotreba. Výrobcovia hovoria o priemernej kombinovanej spotrebe 6,3 l na 100 km. To by ste však museli mať asi obrovský cit v nohách, jazdiť len za dobrých poveternostných podmienok a nie veľmi do kopca. Octaviu sme testovali týždeň, jazdili sme najmä v meste, ale aj na diaľnici a priemerná kombinovaná spotreba sa nám vyšplhala na necelých 8 l na 100 km.

Na spotrebu má určite vplyv aj sedemstupňová automatická prevodovka DSG. Je to ale vďačná prevodovka, pretože zmeny prevodových stupňov prebiehajú hladko a mäkko.

Výbava poteší, asistenčné systémy nie


Bezpríplatkovo ponúka táto úroveň výbavy napríklad parkovacie senzory vpredu aj vzadu, čo pri dĺžke tohto auta naozaj pomôže, airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou a hlavové a bočné airbagy, výškovo nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, elektrické ovládanie okien vpredu aj vzadu, tempomat.

Škoda Octavia Foto: TASR/Pavel Neubauer
Nevýhodou Škodovky ako takej je, že neponúka dostatok asistenčných systémov ako napríklad asistent udržiavania v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat alebo asistent sledovania mŕtveho bodu v spätných zrkadlách. Rovnaký problém bol aj v luxusnom modeli Superb Laurin&Klement. Viac sa dočítate tu: Škoda zamierila do luxusnej triedy s modelom Superb Combi

O dostatok priestoru sa báť nemusíte


Tento liftback ponúka dostatok priestoru všetkým cestujúcim. S rázvorom 2578 mm sa tí, ktorí sedia vzadu, nemusia báť, že si pooškierajú kolená. Dobre je na tom aj batožinový priestor, ktorého objem je 585 l a po sklopení sedadiel 1455 l.
Škoda Octavia Foto: TASR/Pavel Neubauer

Áno alebo nie?


Škoda Octavia Business sa môže pochváliť dobre vyzerajúcim interiérom, ktorý mnohým padne okamžite do oka. Kto potrebuje viac priestoru, môže sa na toto auto spoľahnúť. Nad motorizáciou sa však treba zamyslieť. Motor TSI s objemom 1,4 l sľubuje nižšiu spotrebu ako väčšie agregáty, ale v skutočnosti medzi nimi nie je až taký enormný rozdiel. Motor s nižším objemom sa bude len zbytočne presilovať a občas je v nižších otáčkach cítiť, že nevládze. Výbava modelu je slušná, len škoda tých asistenčných systémov.

Komentáre