Autá

Rusko-americká firma vyrobila skutočnú funkčnú lietajúcu motorku

"Vyzerá ako futuristická motorka do sveta, v ktorom mestská doprava nie je viazaná na cesty."

Erik Stríž, 28. februára 2017 8:00
Kvadrokoptéra Hoversurf Scorpion-3 Foto: Hoversurf
Pomenovali ho Scorpion-3, je výsledkom rusko-americkej spolupráce, lieta na elektrinu a má pred sebou žiarivú budúcnosť. Dron schopný uniesť človeka by mohol byť pre technologický svet natoľko významný, že určí smerovanie vývoja vznášajúcich sa dopravných prostriedkov v blízkej budúcnosti.

Za dronom so štyrmi vrtuľami stojí spoločnosť Hoversurf pôsobiaca v Moskve a San Franciscu, ktorá tvrdí, že riadenie ich stroja je rovnako jednoduché, ako jazdiť na bicykli. Jednosedadlový prototyp Scorpion-3 je už dnes plnohodnotný a umožňuje lietanie smerom a rýchlosťou, ktorú mu určí jeho pilot. Riadenie zabezpečuje on manuálne a pomáha mu špeciálne vyvinutý softvér, ktorý sa stará o zvyšovanie bezpečnosti letu.

Zdroj: Hoverbike Scorpion-3 TRAILER 2017 (youtube.com)

Ako môžete vidieť na videu vyššie, praktické lietanie s dronom, hoverbikom, kvadrokoptérou (či kvadrocyklom?) nie je práve najrýchlejšie, chýba mu dynamika a promptnosť. A očividne aj bezpečnosť. Je to však vôbec prvý skutočne funkčný dron schopný uniesť človeka a nechať ho ovládať smer, rýchlosť a výšku.

Vzhľadom na rotujúce listy musí mať pilot oblečený špeciálny odev, ktorý ochráni aj pred eventuálnym spadnutím zo sedadla. Bezpečnosť však v tomto prípade nebude nikdy stopercentná, pretože je to lietajúci stroj bez kokpitu a ťažko povedať, či tu majú bezpečnostné pásy nejaký význam. Ani motorky žiadne pásy nemajú, ale pri nich padnete na zem z pomerne malej výšky, v prípade tohto stroja môžeme hovoriť o páde z výšky aj niekoľkých metrov.

Kvadrokoptéra Hoversurf Scorpion-3 Foto: Hoversurf
O to, aby sa hoverbike neprevrátil a výrazne nenaklonil, sa stará vyššie spomenutý bezpečnostný softvér. Predstavujeme si, že funguje podobne, ako funkcia ESP v malých športových lietadlách Cirrus.

Výrobca zatiaľ neuvádza, ako dlho vydrží jeho prototyp lietať a koľko by mal stáť, keď sa začne ponúkať verejnosti. Tiež nevieme posúdiť, aké stanovisko k podobným dopravným prostriedkom zaujmú štáty, mestá a policajti, ktorým by sa raz mohol naskytnúť pohľad na odvážlivca lietajúceho ponad autá v čase dopravnej špičky. Keď sledujeme tie nekonečné dopravné zápchy smerom do slovenských miest každé ráno a potom podvečer v opačnom smere, dávame lietajúcim motorkám šancu na to, aby nás presvedčili o svojich kladoch ...



Zdroje: Hoversuft Inc., Hoverbike Scorpion-3 TRAILER 2017 (youtube.com), Watch the World's First Rideable Hoverbike in Flight


ODPORÚČAME AJ:
Aston Martin jazdí aj na vode a má výkon cez tisíc koní
Keď sa marketing vydarí: video Mustangu v Paríži nadväzuje na klasiku
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Postrachom samojazdiacich áut sú obyčajné čajky
Automobilky chcú pretlačiť vodíkový pohon, založili Výbor pre vodík

Komentáre