Autá

Moderné sedany sú čoraz odvážnejšie a nápaditejšie

"Nová podoba kompaktného športového sedanu prekvapuje excentrickým dizajnom a bude sa predávať aj ako hybrid. "

Erik Stríž, 6. októbra 2016 11:00
Nový Lexus IS F Sport (2017) Foto: Lexus

IS sa predáva najmä ako hybrid

Keď sa v roku 1999 objavil Lexus IS na stránkach odborných časopisov, budil rozporuplné reakcie. Aj napriek tomu si ale našiel svojich priaznivcov a postupne sa vyvíjal až do formy, v ktorej ho môžeme vidieť dnes. Od roku 2013 sa navyše vyrába a predáva aj vo variante 300h, ktorá spája sily spaľovacieho a elektrického motora.

Kompaktný sedan má potenciál konkurovať aj značkám zo starého kontinentu, pretože bol navrhnutý špeciálne pre európsky trh. Pre Lexus je práve Európa výborným priestorom odbytu pre model IS. Jeho tretia generácia sa v hybridnej verzii veľmi uchytila, až 90 percent všetkých predajov modelu IS bolo práve v hybridnom variante.

Lákadlom budúcich majiteľov bude predovšetkým moderný dizajn karosérie a prednej masky, v ktorom sa nezaprú črty typické pre túto automobilku. V celkovom vzhľade zreteľne dominujú ostré línie a tvary, ktoré vzbudzujú imidž športového vozidla. Súlad športovosti, prémiovosti a očividného komfortu v interiéri dodáva novému IS charakter nezameniteľný s akýmkoľvek iným vozidlom.

Nový Lexus IS (2017), pohľad z profilu Foto: Lexus

Nové detaily nepokazili charakter

Modernizovaný dizajn exteriéru, nové farebné schémy interiéru, vylepšená bezpečnosť a zdokonalené jazdné vlastnosti by mali teraz nalákať ďalších ľudí, aby zvažovali Lexus ako rozumnú alternatívu k nemeckým prémiovým značkám.

Inovovania sa dočkali predné svetlomety, ktoré sú po novom oveľa ostrejšie a precíznejšie. Majú neprehliadnuteľný tvar, LED pásy denného svietenia majú tvar písmena L, celkovo pôsobia dynamicky a postmoderne.

Predná kapota si ponechala jednoduchšie tvary, prirodzene sa zvažuje a vizuálne znižuje vozidlo, aby pôsobilo ešte športovejšie.

Nový Lexus IS (2017) a jeho športový variant F Sport Foto: Lexus
Keď vedľa postavíte základnú verziu modelu IS a jeho športovejší variant F-Sport, rozdiely sú zreteľné už na prvý pohľad. Nový gril masky chladiča vo variante F-Sport je vybavený trojrozmerným efektom, ktorý má za cieľ umocňovať už aj tak dobrý dojem z vozidla.

Pohľad na profil automobilu napovedá o jeho zaradení do segmentu kompaktných sedanov, ktorý je zaujímavý pre automobilky aj zákazníkov. Jeho línie sú prirodzené, vyvážené a nič nenarúša celkové proporcie vozidla. Nebyť futuristicky natiahnutých zadných svetiel, vyzeral by IS z profilu takmer konzervatívne.

Nový Lexus IS (2017) má v interiéri typické ázijské črty, prekvapivo veľká stredová konzola akoby patrila do limuzíny. Foto: Lexus

Interiér so zachovanými ázijskými črtami

Keď sledujeme interiér nového IS, nemožno si nevšimnúť nápadne vysokej stredovej konzoly s pákou prevodovky a paletou ovládacích tlačidiel. Luxus síce tvrdí, že vozidlo dizajnoval práve pre európskych zákazníkov, je ale zrejmé, že toto nie je celkom európsky dizajn. V interiéri vládne pravidelnosť, čo je skoro v kontraste s dizajnom karosérie.

Mohutný stredový tunel s ovládačmi celkom oddeľuje vodiča od spolujazdca a šoféra skoro úplne obklopuje. Keby sme chceli nový IS porovnávať s nemeckými automobilmi, zdôraznili by sme atypicky umiestnené štartovacie tlačidlo motora, centrálny displej až nápadne vnorený do palubnej dosky a chýbajúci odkladací priestor pod ovládaním klimatizácie.

Nový Lexus IS (2017), zadná časť interiéru Foto: Lexus

V zadnej časti interiéru už toľko odlišností nenachádzame - tu sa ani nedá tak veľmi experimentovať. IS ponúkne sedenie pre troch pasažierov, pričom stredné sedadlo sa dá sklopiť a používať ako lakťová opierka s praktickým držiakom na poháre/plechovky/fľašky. Zadná stena predného stredového tunela je zároveň výstupom klimatizácie.

Z fotografií je ťažké posudzovať, ako dobre sa bude na sedadlách sedieť, vzhľadom na zaradenie modelu IS do segmentu kompaktných sedanov však musíme predpokladať, že priestoru nebude až tak veľa. Ak sa ale vo vozidle bude prevážať štvorica dospelých ľudí, mali by mať ešte dostatok komfortu.


ODPORÚČAME AJ:
Najšportovejší hatchback s veľkou výbavou bezpečnostnej techniky
Športiak, ktorý jazdí na zemný plyn
Americká automobilka stavia na európskom dizajne a svedčí jej to
Premiéra najmenšieho sedanu z Bavorska: Na Európu sa opäť zabudlo
Najpopulárnejšia limuzína dostala športové vylepšenia

Komentáre