Autá

Nové štandardy vo svete kompaktných áut

"Bez preháňania možno označiť ako malé umelecké dielo spôsob, akým sa dizajnérom podarilo zapracovať veľký hranatý tablet s dvojicou displejov s uhlopriečkou 10,25 palca do elegantnej palubnej dosky. "

Peter Škorňa, 9. marca 2018 10:00
Mercedes Benz Trieda A Foto: Daimler AG
„Najmenšia hviezda“ sa za dve dekády úplne zmenila a športovými tvarmi tretej generácie sa vybrala v ústrety (aj) mladším zákazníkom. Na športový vzhľad so širokým postojom nadväzuje i štvrtá generácia. Dávku elegancie jej pridáva predná kapota, ktorá smerom dopredu výraznejšie klesá k ceste.

Ostrejší nádych dodáva prednej časti maska chladiča a prižmúrené svetlá, ktoré sa tiahnu výrazne do boku. Vzadu ostala Trieda A nekompromisne športová a priam si pýta osadenie loga AMG. Malú revolúciu a nové štandardy sú v interiéri a v technológiách. V prvom momente je to možno dvojica veľkých displejov, ktoré v novom Áčku ohúria. Ale skutočná elegancia sa ukrýva v detailoch. Použitie kvalitných materiálov a výborné vypracovanie môže znieť ako fráza, ale na takýto interiér by sa usmieval aj majiteľ „eSka“.

Platí to minimálne v prezentovanej najvyššej výbave. Bez preháňania možno označiť ako malé umelecké dielo spôsob, akým sa dizajnérom podarilo zapracovať veľký hranatý „tablet“ s dvojicou displejov s uhlopriečkou 10,25 palca do elegantnej palubnej dosky. Dve na prvý dojem nekompatibilné časti tvoria ucelenú jednotku. Silnú atmosféru má interiér aj v noci vďaka náladovému osvetleniu so 64 nastaviteľnými farbami. Kombinácia priameho a nepriameho osvetlenia navodzuje príjemný pocit. Symfóniu farieb a tvarov dotvárajú podsvietené kruhové výduchy klimatizáce, inšpirované turbínovým motorom lietadla.

Štýl je dnes nepochybne dôležitý, ale v reálnom živote idú do popredia iné vlastnosti. Patrí medzi ne napríklad lepší výhľad, ktorý konštruktéri dosiahli optimalizáciou predných stĺpikov. Nárast vnútorného priestoru prakticky v každom smere spríjemní cestovanie ostatným členom posádky. Nárast objemu batožinového priestoru na 370 l je síce pekná vec, ale rovnako dôležitý ako číslo na papieri, je aj tvar kufra a veľkosť nakladacieho otvoru. Aj vďaka tomu zmestíte do „malého“ Áčka bicykel, či detský kočík. Revolúcia neobišla ani ovládanie multimediálneho systému.

V Áčku má svoje miesto kombinácia dotykového hlasového ovládania MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ide o úplne novú generáciu multimediálneho systému, ktorá prináša užívateľský zážitok novej úrovne s umelou inteligenciou, schopnou učiť sa. Dotykový displej, dotykové tlačidlá na volante a nový touchpad na stredovej konzole tvoria základ pri ovládaní multimediálneho systému. Nadstavbou je ovládanie hlasom. Po stlačení tlačidla na volante alebo vyslovení „Hey, Mercedes“ môžeme začať rozhovor s Mercedesom. Zabudnite na klasické naučené frázy a hlasové príkazy.



S Áčkom sa môžete doslova porozprávať. Systém navyše neodpovedá stereotypne, ale prináša rôzne variácie odpovedí. Pre čoraz lepší zážitok a prirodzené ovládanie je MBUX schopný učiť sa, aby sa prispôsobil zmenám v jazyku. Súčasťou je aj navigácia s technológiou rozšírenej reality. Komunikácia medzi vozidlom a okolitým svetom (Car-to-X) prináša v predstihu množstvo informácií. O zásahoch stabilizačného systému, núdzovom brzdení alebo incidente vozidiel vpredu sa šofér dozvie v predstihu práve vďaka aktívnym komunikačným kanálom. Nový Mercedes Triedy A priniesol nové štandardy aj v ďalšej oblasti. V kompaktnom aute sa totiž objavili technológie, na ktoré sme zvyknutí z veľkých limuzín.

Máme na mysli čiastočne automatizovanú jazdu vďaka asistenčným systémom z vyšších tried. Príkladom je adaptívny tempomat DISTRONIC, ktorý prispôsobí rýchlosť pred zákrutami, križovatkami a kruhovými objazdmi. Aktívne asistenty núdzového brzdenia, zmeny jazdného pruhu, ako aj PRE-SAFE® Plus robia novú Triedu A ešte bezpečnejšou. Od začiatku predaja je nový kompaktný Mercedes dostupný s troma motormi. Za označením A200 sa skrýva nový benzínový štvorvalec s objemom 1,4 l a s výkonom 120 kW. Vypínanie dvojice valcov ukazuje dôraz Mercedesu na ekonomiku prevádzky. Zatiaľ najsilnejším motorom je nový benzínový štvorvalec 2,0 l s výkonom 165 kW. Naftovú alternatívu tvorí štvorvalec A180d s objemom 1,5 l. Výkon 85 kW ho v hierarchii motorizácie nového Áčka odsúva na najnižšiu priečku. Na druhej strane ide o najúspornejší motor.

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac