Autá

Kombinovaný premiant: Toto auto je ukážkou, ako jazdiť bez emisií

"Zoznámte sa s prvým elektrickým vozidlom na svete, poháňaným palivovými článkami a akumulátorom."

Peter Škorňa, 6. februára 2018 9:00
Mercedes-Benz GLC F CELL Foto: Daimler AG
Model Mercedes-Benz GLC F CELL je ukážkou, ako možno jazdiť bez emisií. Ide totiž o prvé elektrické vozidlo na svete, poháňané palivovými článkami a akumulátorom.

Kombinácia inovatívnej technológie úplne nových vodíkových palivových článkov (s výkonom vyšším o 40 % než pri Triede B F-CELL), s technológiou elektrického pohonu z akumulátora do jedného hybridného vozidla, ho predurčuje ako ideálneho rodinného spoločníka, spôsobilého absolvovať každodenné dlhé trate. Inovácie sú pri tomto „zelenom“ SUV viditeľné takmer všade.

Systém palivových článkov je kompaktnejší približne o 30 %, vďaka čomu ho možno celý uložiť do motorového priestoru. Zároveň došlo aj k zníženiu platiny v palivovom článku o 90 %, čím sa šetria zdroje a znižujú sa systémové náklady.

Do dvoch nádrží s plášťom z uhlíkových vlákien zabudovaných v podlahe vozidla sa zmestí približne 4,4 kg vodíka. Výkonný lítium-iónový akumulátor je rovnako ako hnací motor umiestnený priestorovo úsporne v zadnej časti SUV.



Možno ho pohodlne nabíjať aj z bežnej sieťovej zásuvky, z nabíjacej skrinky alebo verejnej nabíjacej stanice cez palubnú nabíjačku s výkonom 7,2 kW, pričom čas potrebný na nabitie (pri využití celého výkonu) predstavuje približne 1,5 hod.

Náhon GLC F-CELL zabezpečuje asynchrónny motor s výkonom 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 350 Nm. Pomocou vodíkových nádrží SUV dokáže vyrobiť v rámci nového európskeho jazdného cyklu dostatok energie na odjazdenie až 437 km, pričom jeho užívateľ môže profitovať aj z dojazdu dlhého 49 km.

Vozidlo disponuje jazdnými programami Eco, Komfort a Šport, ktoré nielenže menia správanie sa vozidla, ale aj samotný jazdný zážitok. Uvedená kombinácia jazdných programov a režimov prevádzky tak zažije v takejto podobe vo vozidle s pohonom pomocou palivových článkov svoju premiéru.

Auto ponúka štyri režimy prevádzky. V režime HYBRID čerpá výkon z oboch zdrojov energie, v režime F-CELL energia vodíkového palivového článku udržiava stav nabitia vysokovoltového akumulátora na konštantnej úrovni, v režime BATTERY jazdí vozidlo na čisto elektrický pohon a je napájané z vysokovoltového akumulátora, a v režime CHARGE má prioritu nabíjanie vysokovoltového akumulátora.

Vo všetkých režimoch prevádzky je systém vybavený funkciou rekuperácie, ktorá pri brzdení a jazde zotrvačnosťou umožňuje spätne získať energiu a uložiť ju do akumulátora.

Podobne ako aj pri iných vozidlách tejto automobilky, aj v prípade spomínaného modelu je maximálny dôraz kladený na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Súčasťou vozidla sú o. i. aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, balík na bezpečné jazdenie v jazdných pruhoch s asistentom sledovania mŕtveho uhla a s aktívnym asistentom udržiavania v jazdnom pruhu, balík na pomoc pri zaparkovaní s 360 - stupňovou kamerou alebo systém COMAND Online s rozpoznávaním dopravných značiek. Súčasťou štandardnej výbavy v prípade sériovej výroby bude aj automatická klimatizácia s predklimatizovaním, ako aj vyhrievanie sedadiel a zrkadiel.

Pri nižších teplotách bude vozidlo energeticky efektívne využívať odpadové teplo palivového článku a optimalizovať tak energetickú bilanciu vozidla. Sériové vozidlo bude rovnako ako predsériové modely vybavené skrutkovými pružinami aj na prednej náprave a na zadnej náprave jednokomorovým vzduchovým pružením s integrovanou automatickou reguláciou výšky. Zabezpečia sa tým vyvážené kmitové vlastnosti s takmer konštantnou vlastnou frekvenciou nadstavby aj pri zaťažení.



Zmyselne čistý a osobitý dizajn zvýrazňujú nielen výrazné modré prvky v maske chladiča a na diskoch z ľahkej zliatiny, bočných obloženiach prahov a zadnom nárazníku na jednej strane, ale aj ušľachtilé štýlové fólie s nápisom F-CELL na druhej strane, čím je jasne definovaný odkaz o pohone palivovými článkami.

Za pozornosť stoja aj špecificky riešené nárazníky vpredu so zväčšeným otvorom na prívod vzduchu a tiež aj aerodynamicky optimalizované 20-palcové disky. Elegantný a luxusný interiér je plný moderných, exkluzívnych, drevených povrchov. Autentické materiály s použitím dreva s otvorenými pórmi - ako ozdobného prvku a vysokým podielom vlny a plátna v poťahových materiáloch vytvárajú príjemné prostredie a zvyšujú interiéru celkový ušľachtilý dojem.

Kokpitu dominuje združený prístroj s plným displejom s uhlopriečkou 12,3 palca, pričom sa informácie systému COMAND zobrazujú na centrálnom displeji s uhlopriečkou 10,25 palca. Absolútnou premiérovanou novinkou je multifunkčné dotykové pole s rozpoznávaním rukopisu, pomocou ktorého možno ovládať funkcie telematiky prostredníctvom jednoprstových a viacprstových gest cez takzvané viacdotykové pole. Popri systéme LINGUATRONIC v kombinácii so systémom COMAND Online tak dotykové pole poskytuje ďalšiu, plnohodnotnú a inovatívnu možnosť zadávania.

Dotykové pole okrem toho poskytuje aj možnosť zadávať písmená, číslice a špeciálne znaky písaným písmom. Ďalšie možnosti ovládania poskytujú tlačidlá dotykového ovládania vľavo a vpravo na volante, ako aj ovládanie hlasom.

Komentáre



Používaním stránok Webmagazin.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.

Viac