Autá

Inštalácia airbagu spolujazdca v aute jubiluje

"Len šesť rokov po tom, ako stuttgartská automobilka predstavila v marci 1981 airbag vodiča, prišiel rad aj na airbag spolujazdca. Ten sa dočkal svojej premiéry v septembri 1987."

Peter Škorňa, 18. januára 2018 9:00
Foto: Daimler AG
Prvým vozidlom na svete, v ktorom bol za príplatok inštalovaný, bola v roku 1988 vlajková loď značky Mercedes-Benz, Trieda S, pričom k nej neskôr pribudla aj predchodkyňa dnešnej Triedy E - konštrukčný rad 124. Sériovou výbavou v rade modelov osobných vozidiel tejto značky sa airbag spolujazdca, spolu s opierkami hlavy pre oblasť zadných sedadiel stal od augusta 1994.

Bezpečnosť vážiaca 5 kg


V čase uvedenia na trh bol airbag spolujazdca zabudovaný na mieste príručnej odkladacej skrinky spolujazdca a vážil až päť kilogramov. Oproti airbagu vodiča, inštalovanom vo volante bol ešte o 2 kilogramy ťažší. Dôvodom jeho vyššej hmotnosti bola o. i. aj väčšia vzdialenosť medzi airbagom a ľudským telom, a nutnosť takmer strojnásobenia objemu vzduchového vaku. Záujemcovia o airbag spolujazdca si ho mohli kúpiť len v kombinácii s airbagom vodiča, pričom ich cena nebola nízka – oba stáli 4 617 nemeckých mariek, z čoho len airbag vodiča stál 2 348,40 nemeckých mariek.

Ilustračné foto. Foto: Daimler AG


Napredujúci vývoj


Postupným technologickým zdokonaľovaním vozidiel uvedenej značky sa dosiahlo aj výrazné zmenšenie airbagov a ich umiestnenie na iných miestach motorového vozidla. V záujme komplexnej ochrany tak strieborná hviezda predstavila ako prvá automobilová značka na svete v roku 1993 štúdiu bočného airbagu, ktorý bol do Triedy E integrovaný ako zvláštna výbava od roku 1995. Po ňom nasledovali ďalšie bezpečnostné inovácie: okenný airbag v roku 1998, bočný na ochranu hlavy a hrudníka v roku 2001, kolenný airbag vodiča v roku 2009 a bočný airbag na ochranu hrudníka a panvy, airbag bezpečnostného pásu a airbag vankúša sedadla prišiel v roku 2013.

Až tucet airbagov


V tomto roku boli uvedené na trh aj adaptívne airbagy pre vodiča a spolujazdca s dvojstupňovým, časovo posunutým rozvíjaním, ktoré závisí od zaznamenanej sily nárazu a nastavenej polohy sedadla. Aj vďaka nim tak Mercedes-Benz ponúka v súčasnosti v niektorých svojich modeloch vozidiel pasívny bezpečnostný systém, pozostávajúci až z 12 airbagov.

Komentáre