Autá

Ikona, ktorá zostáva rovnako charizmatická, aj keď je lepšia

"Toto osobitné luxusné terénne vozidlo s hranatou siluetou získalo v teréne ešte vyššiu výkonnosť a na ceste väčšiu agilitu. "

Peter Škorňa, 27. februára 2018 10:00
Mercedes Trieda G Foto: Daimler AG
Hneď na začiatku roka sa „spoza veľkej mláky“ do celého sveta rozšírila skvelá správa - nová Trieda G ostáva aj naďalej tým istým charizmatickým Géčkom, akým bola doposiaľ, ibaže je lepšia.

Všetci vyznávači klasiky – a teda nielen tí ortodoxní – majú sviatok. Nová Trieda G si ponechala nielen rebrinový rám, redukciu, trojicu uzávierok a zadnú tuhú nápravu, charakteristický zvuk pri zatváraní, robustnú vonkajšiu ochrannú lištu, neprehliadnuteľné náhradné koleso na zadných dverách, nápadné smerovky, ale dokonca aj „staré“ výrazné kľučky dverí.

Čo sa však zmenilo (a nie je toho málo), je, že toto osobitné luxusné terénne vozidlo s hranatou siluetou získalo v teréne ešte vyššiu výkonnosť, na ceste väčšiu agilitu, pričom sa zmeny pozitívne odrazili v jej vyššej dynamike, komforte a telematike.



Samotný dizajn, odrážajúci filozofiu zmyselnej čistoty, ostáva verný aj charakteru svojho predchodcu. Vďaka zväčšenej dĺžke o 53 mm a šírke o 121 mm pôsobí nový model ešte mohutnejšie. Všetky jeho plochy sú pevnejšie a viac napnuté, zvýšila sa kvalita povrchu.

Tým, že boli podbehy kolies a nárazník viac integrované do karosérie, pôsobia výraznejšie ako súčasť celku. Výraznou zmenou – oproti exteriéru prešiel interiér Géčka, ktorý dostal nové bočné ventilačné dýzy či reproduktory. Výrazne pochrómované sú držadlo pred spolujazdcom a spínače troch uzávierok diferenciálu.

Nová prehľadná prístrojová doska obsahuje nadčasové analógové tubusy okrúhlych prístrojov. Veľký displej s virtuálnymi prístrojmi je situovaný v priamom zornom poli vodiča, podobne ako aj centrálny displej nad stredovou konzolou.



Dva displeje s uhlopriečkou 12,3 palca sa tak pod krycím sklom vizuálne zlievajú do jedného širokouhlého kokpitu. Počas jazdy môže vodič používať dotykové pole pomocou ovládača na stredovej konzole bez toho, aby musel odvrátiť zrak od vozovky.

Tlačidlá pred ovládačom s priamym vstupom pre časté funkcie ovládania, ako aj lišta s ovládacími prvkami pre asistenčné jazdné systémy nad otočným prepínačom svetiel, už len dopĺňajú ďalšie možnosti zadávania príkazov.

K zmenám došlo aj v oblasti zvýšenia komfortu sedenia, čo sa prejavilo aj na tom, že zadné sedadlá v druhom rade sú sklápateľné v rozsahu 60, 40 alebo 100 % a všetky sedadlá vo vozidle sú vybavené množstvom komfortných funkcií (napr. vyhrievanie sedadiel vpredu a vzadu, či pamäťová funkcia pre sedadlo vodiča), ergonomicky tvarované, čím poskytujú lepší komfort sedenia a bočnú oporu.

Mercedes Trieda G Foto: Daimler AG


Na želanie možno zvýšiť komfort sedenia balíkom aktívnych viackrivkových sedadiel, obsahujúcich rôzne masážne funkcie, klimatizáciu sedadiel, rýchle vyhrievanie sedadiel či nastaviteľnú bedrovú opierku pre vodiča a spolujazdca.

Zlepšili sa aj terénne schopnosti a jazdné vlastnosti. Vozidlo získalo nielen nový podvozok, ale vďaka svetlej výške 270 mm oproti diferenciálu prednej nápravy poskytuje veľký potenciál na maximálnu schopnosť presadiť sa a pôžitok z jazdy v teréne.



Stúpavosť pri vhodnom podklade dosahuje hranicu 100 %, svetlá výška medzi nápravami bola zväčšená o 6 mm, vďaka čomu dosahuje 24,1 cm, maximálna brodivosť bola zväčšená o 10 cm na 70 cm pri prechode vodou alebo blatom. A nielen to. Nové Géčko dosahuje stabilné jazdné vlastnosti aj počas jazdy v náklone 35 °, ktorá tak bola zväčšená o 7 °, zväčšil sa aj nájazdový uhol vzadu na 30 ° a vpredu na 31 ° a prechodový uhol na 26 °.

Predná náprava má nezávislé zavesenie kolies, čo zlepšilo tuhosť prednej karosérie. Tuhá zadná náprava je na rozdiel od predchodcu vedená štyrmi pozdĺžnymi ramenami na každej strane a jednou panhardskou tyčou, čo ešte viac zvyšuje bežný cestný komfort.

Nielen zdokonalené jazdné programy DYNAMIC SELECT, tri 100-percentné uzávierky diferenciálu, ale najmä terénna redukcia LOW RANGE dodávajú tomuto luxusnému kráľovi terénu ďalšie komfortné schopnosti predátora ciest.



V prípade, ak sa aktivuje niektorá z troch uzávierok diferenciálu alebo vodič zaradí terénnu redukciu LOW RANGE, prejde (nezávisle od zvoleného jazdného programu) nová Trieda G do terénneho „režimu G“, ktorý prispôsobí nastaviteľné tlmenie podvozka, riadenie a krivku závislosti plynového pedála, zabráni zbytočnému radeniu a zabezpečuje tak optimálnu kontrolu a maximálny pohyb v teréne.

Vozidlo tak zdolá veľké nerovnosti podkladu, vodič dokáže manévrovať na centimeter presne aj v tom najstrmšom teréne a dostáva prostredníctvom riadenia dobre čitateľnú informáciu o trakčnej schopnosti podkladu.

Už v júni tohto roku bude pre milovníkov ikonickej legendy k dispozícii silný, a zároveň efektívny uvádzací model G 500, s kombinovanou spotrebou paliva 11,1 l/100 km, energicky poháňaný 4-litrovým benzínovým biturbo motorom V8 (310 kW/422 k; 610 Nm) kombinovaný so špeciálne nastavenou novou automatickou prevodovkou s meničom 9G-TRONIC a permanentnou štvorkolkou.

Komentáre