Autá

Elektrické dodávky sú v kurze, predávajú sa na tisíce

"Nissan e-NV200 je stopercentný elektromobil a aj napriek pomerne vysokej cene je najpredávanejšou elektrickou dodávkou v Európe."

Erik Stríž, 9. februára 2017 10:00
Elektrická dodávka Nissan e-NV200 Foto: Nissan
Dopravné prostriedky s výhradne elektrickým pohonom vnímame predovšetkým v kontexte osobných automobilov, avšak už celé roky aj po našich mestách jazdia električky, trolejbusy a vlaky, ktoré sa spoliehajú práve na elektrické motory. Ich výhodou je, že nemusia obsahovať drahé a ťažké batérie, pretože energiu na prevádzku čerpajú priamo z káblov, ktoré sú zriadené pozdĺž železničných tratí a mestských ciest.

Cestné automobily sa však na takýto spôsob dodávky energie spolieha nemôžu, čo je zároveň ich najväčším súčasným nedostatkom. Zdá sa však, že ľudia sú ochotní akceptovať dlhý čas nabíjania a určité obmedzenia, ktoré z používania elektromobilu vyplývajú. Títo ľudia sedia aj vo veľkých spoločnostiach, ktoré potrebujú mať vozový park vybavený dodávkami. Očividne ich oslovuje aj skutočnosť, že náklady na servis sú až o 40 percent nižšie v porovnaní s automobilom na spaľovací motor a lacnejšia je aj samotná prevádzka.

Elektrická dodávka Nissan e-NV200 Foto: Nissan
Dodávky s elektrickým pohonom nie sú o nič horšie, ako ich kolegovia z radov osobných automobilov. Tiež sú vybavené pomerne silnými elektromotormi a vysokokapacitnými akumulátormi, majú moderný interiér a pekný vonkajší dizajn.

Vôbec najpredávanejšou takouto dodávkou v Európe je tá od japonskej značky Nissan. Model e-NV200 je pokračovateľom modelového radu NV200 a jednou z jeho nesporných výhod je klasický dizajn, ktorý na seba veľmi neupozorňuje. Snáď jediným atypickým detailom je chýbajúca maska chladiča, ktorý v prípade elektromobilov nemá opodstatnenie.

Dodávka sa navyše vyrába v rôznych vyhotoveniach, ktoré umožňujú odlišné spôsoby jej využívania. Môže byť praktickým 7-miestnym dopravným prostriedkom alebo dvojmiestnym s veľkým nákladným priestorom. Na Slovensku sa jeho cena pohybuje v reláciách, ktoré vždy presahujú hranicu 30-tisíc eur.

Elektrická dodávka Nissan e-NV200 Foto: Nissan
Automobilka vo svojej formálnej správe k úspechu ich elektrickej dodávky uvádza, že najväčšími odberateľmi (čo do počtu kusov) sú pošty, konkrétne tá talianska (70) a rakúska (300). Celkovo sa ich v Európe predalo 4319 kusov a tisíce ďalších si rozdelili ostatní výrobcovia.

Okrem vyššej ceny majú elektrické dodávky jednu významnú nevýhodu: dojazd. Ten sa aj v prípade tejto vyššie uvedenej pohybuje na úrovni maximálne 170 kilometrov, čo nie je veľmi lichotivý údaj. Už len samotná predstava, že poštové doručovanie auto nemôže za deň prejsť bez opätovného nabíjania 150 - 170 kilometrov, je pomerne frustrujúca.


ODPORÚČAME AJ:
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
Mestská hromadná doprava budúcnosti nebude obmedzovať osobné autá
Tesla predstavila nový elektromobil Model 3 určený pre masový trh
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi

Komentáre