Autá

Čo hovorí farba auta o vašej povahe?

"Biele auto hovorí o mladom sviežom vodičovi, zatiaľ čo čierna upozorňuje na jeho silu, ambície a moc. Je to pravda?"

Erik Stríž, 7. marca 2017 9:00
Mercedes-Benz AMG GT (2016) Foto: Mercedes-Benz AMG GT (2016)
Hľadať za farbou automobilu osobnosť jeho majiteľa nebude nikdy celkom korektné, pretože množstvo ľudí si nové auto vyberá podľa ceny a aktuálnej ponuky predajcu. Existujú však určité stereotypy, ktorým ľudia chcú veriť aj naďalej a radi si pomocou nich idealizujú ostatných. Je však veľmi pravdepodobné, že keď človek má možnosť výberu, zvolí si práve takú farbu karosérie, ktorá mu vyhovuje najviac. A je zrejmé, že konzervatívny introvert si nevyberie sýto červené Audi TT a arogantný podnikateľ nebude šoférovať purpurovú Fabiu.

Vyberáme najčastejšie charakteristiky osobnosti majiteľa, ako to ľudia dedukujú z farby jeho auta. Možno budete prekvapení, ako aj vás vníma okolie…


STRIEBORNÁ je treťou najpopulárnejšou farbou nových automobilov a ľudia si ju spájajú s modernou, inováciami a technológiami. Nie je sa čomu čudovať, veď väčšina modernej techniky sa vyrába práve v striebornej úprave, čo tento stereotyp ešte väčšmi podporuje. Majitelia vozidiel s takouto farbou karosérie sú preto považovaní za elegantných, moderných, zároveň za stabilné a vysporiadané osobnosti.

BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Nemali by ste si však mýliť striebornú so ŠEDOU, ktorá až tak pozitívne vnímaná nie je. Ľudia sediaci za volantom šedého auta sú považovaní za priemerných a za takých, ktorí nemajú záujem vytŕčať z radu a pútať na seba pozornosť. Asi aj preto sa v akejkoľvek súvislosti hovorieva o “šedom priemere” a nie o bielom, fialovom či čiernom. Zároveň sú však za volantom pokojní, rozvážni a k svojej práci pristupujú zodpovedne.

BIELA farba evokuje čistotu, jednoduchosť, perfekcionizmus. Platí to vo svete elektroniky, architektúry, interiérového dizajnu, počítačovej grafiky a tiež v umení. Ľudia v bielom aute sú teda okolím prirodzene vnímaní ako mladí a moderní, otvorení novým veciam, kladúci dôraz na detail, až dokonca perfekcionisti. Tiež by mali byť dynamickí a mať pochopenie pre jednoduchý život.

ZELENÉ auto v ľuďoch budí dojem niekoho, kto je verný tradíciam, je dôveryhodný a vyvážený. Zároveň ale počítajú s tým, že sa takýto človek môže stať hysterickým, ak nezvláda situáciu. Tým, že je zelená častou voľbou firiem, ktoré si zabezpečujú vozový park, za volantmi zelených áut môžeme vidieť skutočne pestrý mix osobností.

HNEDÁ na okolie pôsobí ako farba typická pre stabilného, praktického, pragmatického človeka, ktorý stojí nohami pevne na zemi. Tiež sa spája so spoľahlivosťou. Platí to aj pre populárnu béžovú, je typická predovšetkým pre crossovery a SUV-čka, ktoré takisto reprezentujú odolnosť, praktickosť, schopnosť čeliť prekážkam.

ŽLTÁ farba sa celkom jednoznačne spája s mladosťou, sviežosťou a pozitivitou. Majitelia žltých áut sú považovaní za šťastných, zároveň však s miernym sklonom k riskantnému správaniu za volantom. Ak máte žlté auto, odhaduje sa, že ste minimálne duchom mladý/-á, inteligentný/-á a pozitívny/-a.

Hyundai i30 (2017) Foto: Hyundai
MODRÁ farba sa spája s vernosťou, spoľahlivosťou, stabilitou a bezpečnosťou. Do veľkej miery sa na tvorbe tohto dojmu podieľa skutočnosť, že modrá farba často reprezentuje veľké medzinárodné spoločnosti a korporácie, je akousi úradníckou farbou. Odborníci hodnotia, že ľudia sediaci v modrých autách a obzvlášť v modrých SUV sú typickí svojou spoľahlivosťou a dôveryhodnosťou.

ČERVENÁ vo väčšine z nás evokuje dynamiku, dravosť, energiu, vzbudzuje emócie, pripomína krv. Rovnaké vlastnosti teda pripisujeme ľuďom, ktorí sa rozhodnú pre vlastníctvo červeného auta. Psychológia sa zhodujú na tom, že výber tejto farby napovedá o energickom, sebavedomom a akčnom človeku, ktorý nemá problém zariskovať, súčasne si je však svojimi schopnosťami istý.

RUŽOVÉ autá na našich cestách nie sú bežné, ale občas sa nám nejaké podarí zahliadnuť. Ružová sa celkom prirodzene spája s láskou, jemnosťou, starostlivosťou, v našom kontexte môže znamenať aj povahové črty nepriaznivé pre šoférske zručnosti. Majiteľ ružového auta síce nebude riskovať a púšťať sa do cestných sporov, môže skôr prekážať ostatným svojím miernym jazdným štýlom a snáď aj neschopnosťou správne parkovať.

Veľmi podobne ako ružovú verejnosť vníma FIALOVÚ, ktorá dáva tušiť o nadpriemernej kreativite a umeleckej povahe svojho majiteľa. Títo ľudia sa neboja šliapnuť vedľa a kresliť mimo stanovených liniek a čo sa týka ich vodičských schopností, prioritou sú pre nich sloboda, dynamika, ochota mierne riskovať.

Nová generácia limuzín Mercedes-Benz triedy S Foto: Mercedes-Benz
ČIERNA farba karosérie je stále obľúbená a zdá sa, že tak skoro svoje čaro nestratí. Každé auto, bez ohľadu na svoj vek a kondíciu, vyzerá v čiernej úprave výborne. Práve preto je ťažké a snáď aj irelevantné hodnotiť osobnosť a povahu majiteľa takéhoto auta, my sa však dnes venujeme stereotypom. Tie hovoria zvyčajne o mužovi, ktorý je skôr konzervatívny, v práci profesionálny a korektný, súčasne vedomý svojich schopností a sily. Chce byť rešpektovaný a chválený, má rád svoju moc a pracuje na nej. Čierna je považovaná za farbu moci a sily, je farbou typickou pre luxusné vozidlá a je príťažlivá pre obe pohlavia.


Tak ako, našli ste sa? My nie, ale aj napriek tomu v nás tieto stereotypy prebývajú aj naďalej. Nepochybne by bolo zaujímavé prečítať si nielen predpoklady, ale reálne vzťahy medzi povahou majiteľa a farbou jeho auta. Je však veľmi pravdepodobné, že by sa tu v konečnom dôsledku žiadna významná kauzalita nepreukázala...



Zdroje: 1, 2, 3


ODPORÚČAME AJ:
Pickupy budú opäť v móde, automobilky z nich spravia imidžovky
Najväčšie Mini auto všetkých čias jazdí aj na elektrinu
Najpraktickejšie športové auto z Talianska a jeho nenápadné vylepšenie
Tento crossover s asymetrickým interiérom vyzerá ako zo sci-fi
Prichádzajú luxusné terénne kombíky
Krásny crossover kombinuje benzín a elektromotor, jazdí aj zadarmo

Komentáre