Autá

Božská akcelerácia

"Chcete si oddýchnuť? Potrebujete dynamický impulz na ceste do roboty, prípadne ste si víkendovú chatu kúpili v blízkosti pretekárskeho okruhu? Zrejme máte vo vyhliadke Mercedes-AMG GT."

Peter Škorňa, 5. decembra 2018 9:00
MERCEDES AMG GT R PRO Foto: Daimler AG
Rýchlosť je ako droga. Vodičov fascinovala od samotného začiatku a hlad po akcelerácii je natoľko zakódovaný do DNA ľudstva, že ho nedokáže vykoreniť nikto. Našťastie aj v týchto ekologicky a emisne pohnutých časoch môžeme hovoriť o renesancii športových kupé.

Priamym dôkazom je práve model Mercedes-AMG GT, ktorý sa predstavil pred štyrmi rokmi. Na fotografiách a onedlho aj v showroomoch sa predstaví nový model. Opticky sa posúva k dokonalosti, po technickej stránke je to revolucionár.

Áno, už môžeme hovoriť o rodine, napokon do portfólia pribudla aj 4-dverová verzia. Tá priniesla nový dizajn prednej časti a tej sa prispôsobuje AMG GT. Nová línia LED svetlometov si adoptovala zakrivenie štvormiestneho modelu. Ak sa pozriete na oba modely, uznáte, že sa skutočne zblížili.

Prirodzenú autoritu diktujú aj zatmavené zrkadliace plochy hlavných reflektorov. Tmavšie pozadie zadných skupinových reflektorov je tiež jedným z identifikačných znakov nového modelu. Mieru individualizácie jednotlivých verzií dokumentujú aj koncovky výfuku.

Základný model GT sa spolieha na štvoricu okrúhlych koncoviek podobne, ako ich má rodinne orientovaný štvordverový model, verzie GT C a GT S sa odlišujú lichobežníkovými koncovkami. Najsilnejšia verzia GT R využíva energiu výfukových plynov na zvýšenie efektivity difúzora. Takže centrálnu koncovku výfuku dopĺňajú dve okrúhle koncovky. Sú čierne, takže si ich všimnete až na druhý pohľad. Úmysel? Nielen to, aj odkaz na mega úspešný projekt tímu F1, ktorý už piaty rok po sebe zhrabol titul majstra sveta F1 v oboch disciplínach.

AMG GT má už kultové postavenie, preto sa jeho dizajn nemení, ale vyvíja a zdokonaľuje, no niektoré prvky ako napríklad maska chladiča so zvislými lamelami v štýle modelu Panamericana ostáva. Vedľajším produktom tohto štýlového prvku je rešpekt na diaľnici.

Život sú preteky a vzhľadom na potenciál pod kapotou máte istotu, že všetko stihnete včas. Fascinujúce je však aj to, že Mercedes-Benz ani divízia AMG nikdy nezabúdajú na luxus. Škrupinové sedadlá vám vynikajúco podržia telo, no pritom poskytnú komfort aj na dlhých vzdialenostiach. GT znamená Gran Turismo, a to je cestovanie na dlhé vzdialenosti. Nech sa páči. A s komfortom dostanete aj technológie.

Analógová doba sa skončila, nastupujú digitálne displeje. Vodič má k dispozícii 12,3 palcový displej, grafiku prístrojov si nastaví podľa vlastných preferencií. Okrem rýchlosti a otáčok je k dispozícii aj merač preťaženia i optické upozornenie na správny moment preradenia, ak ste sa rozhodli užívať si manuálny režim. V strede palubnej dosky dominuje veľký 10,25 palcový displej so štandardnými funkciami i so športovým displejom so zobrazenými dynamickými parametrami motora.

Symbol osemvalcového motora identifikujete aj na stredovej konzole, opäť zo štvordverového modelu pochádzajú dotykové tlačidlá pre nastavenie podvozka, režimu prevodovky, stabilizačného systému aj režimu výfukov, vysunutia prítlačného krídla a systému Štart/Stop. Všetko jednoduchým dotykom prsta. Niektoré funkcie môžete ovládať aj na otočných prepínačoch na volante, inak povedané, vodič nemusí púšťať z ruky volant ani na jednu sekundu.

Mercedes-AMG GT symbolizuje hodnoty, ktoré reprezentuje divízia AMG. V centre diania je vodič a jeho zážitok z jazdy. A je jedno, kde sa nachádza, AMG GT mu je partnerom. Mechanickým aj digitálnym. Novinkou je AMG TRACK PACE, ktorý je virtuálnym pretekárskym inžinierom.

Znamená to, že aplikácia zaznamenáva všetky dáta, analyzuje ich a poskytne vodičovi. Pod kontrolou je všetko, auto vie dokonca, či ste si skrátili okruh. Vie to na základe GPS. Systém má uložené najobľúbenejšie okruhy ako napríklad Nürburgring či Spa, no je schopný načítať si ktorýkoľvek okruh.

Tým sa možnosti nastavenia auta ani zďaleka nekončia. Vďaka systému AMG DYNAMIC si AMG GT jazdec nastaví do jedného z režimov Slipery, Comfort, Sport, Sport+, Race a Individual. Systém reaguje dopredu - prediktívna funkcia elektroniky. Na základe reakcií vodiča vie, ako bude auto reagovať. Podľa toho nastaví tok energie, rozdelenie krútiaceho momentu na zadnej náprave či relácii plynu. Aktivitu systému vodič nevníma, výsledkom je totiž výrazne lepšia dynamika auta v každej situácii.

Opäť sú k dispozícii stupne Basic, Advanced, Pro a Master, pričom menované poradne sú vyhradené pre silnejšie verzie, kde je predpoklad, že sa vyskytnú na pretekárskych okruhoch. A opäť si mieru intervencie stabilizačného systému nastavíte podľa seba. Ak máte radi kombinatoriku, už teraz viete, že tento systém dokáže učenlivého jazdca vytrénovať až na úroveň veľmi dobrého súťažného jazdca.

Dynamická matematika má v tomto prípade štyri premenné a jednu konštantu. Tou je štvorlitrový osemvalcový motor, ktorý sa vyrába v štyroch výkonových verziách. „Základnou“, ak sa tak vôbec dá niektorá z verzií vôbec nazvať, ponúka 350 kW (476 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,0 sekundy. Verzia GT S ponúkne 384 kW (522 k) a klasický šprint z 0 na 100 km/h absolvuje za 3,8 sekundy. O jednu desatinu menej potrebuje na zrýchlenie z 0 na 100 km/h verzia GT C s maximálnym výkonom 410 kW (557 k).

Top verzia nesie označenie Mercedes-AMG GT R a v tomto prípade agregát pod kapotou produkuje 430 kW (585 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h absolvujete za 3,6 sekundy. A opäť je maximalistická verzia iba predohrou, nie posledným údajom, ktorý vám predajca povie.

Logika verzií je jasná. Vystupňovanie kilowattovej rozkoše až na úplné maximum. Doteraz ho prezentovala verzia AMG GT R, odteraz je novým kráľom GT R PRO. To pre prípad, že sa vám doterajšia špičková verzia zdala málo extrémna. Nech sa páči, je tu nový vrchol zážitkov na okruhu i v bežnej premávke.

Zoznam zmien je dlhý. Karbónovo-keramické brzdy, ľahké kované disky a prepracovaná aerodynamika a množstvo prítlačných krídel. Ich stavebným materiálom je karbón, v rámci šetrenia hmotnosťou je z tohto materiálu urobená aj strecha. Nechýba ani masívne prítlačné krídlo na prednom nárazníku spolu s aerodynamickými prvkami na bokoch karosérie vpredu aj vzadu. Prepracovaný je aj podvozok, okrem toho, že je kompletne nastaviteľný, nechýbajú ani prídavné ložiská na zadnom zavesení kolies.

Takisto karbónová výstuha v zadnej časti karosérie, ktorá zvyšuje torznú tuhosť karosérie. A to je fascinujúce. Poznáte niekoho, komu sa zdala doterajšia verzia GT R mäkká?? Zrejme však existovali zákazníci, ktorí bombardovali AMG ďalšími požiadavkami. A oni si zrejme v tej istej sekunde priplatia za TRACK PACKAGE. Ten obsahuje bezpečnostnú klietku a štvorbodové bezpečnostné pásy a hasiaci prístroj. Čo dodať? Nuž ostáva už iba čas na jedno kolo na Nürburgringu, ktoré GT R Pro absolvovalo za 7 minút, 4 sekundy a 632 tisícin. Za toľko by to dal Lewis Hamilton. A vy?

Komentáre